امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش بیست و دومم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش بیست و دومم) امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش بیست و دومم)

شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۸۴، ۰۴:۴۵ ق.ظ

فصل پنجم

برادر و وزیر

از آغاز نبوت سه سال گذشته است؛ پیامبر دعوت خود را علنى نکرده و رسالت‏ به صورت ماجرایى پنهان باقى مانده است، زیرا اعلان دعوت به معنى جبهه‌گیرى در قبال تمام مردم مکه نسبت‏ به چیزى بود که پذیرا نبودند و پافشارى در مردودشمردن آن داشتند و تا پاى جان با آن مبارزه مى‏‌کردند.

 

اصول تازه احتیاج به نیروى پشتیبان دارد.

پیامبر مى‏‌دانست که قبایل مکه و توده‌‏هاى عرب پشت‏ سر آن‌ها، در آینده، در به کار بردن هر گونه وسیله‌ی شکنجه بر ضد او، تردیدى به خود راه نخواهند داد، زیرا او بر گسترش رسالت پافشارى خواهد کرد و از آن‌ها خواهد خواست تا از دین خود و دین پدران‌شان دست برندارند. این جبهه‌گیرى غیر قابل اجتناب است، و على‌رغم خطرهاى عظیمى که دارد، بى‏‌شک، پیش خواهد آمد. چرا که دستور رسالت‏ بر محمد صلی‌الله علیه و آله نازل نشده است که به عنوان داستانى پنهان و رازى نهان باقى بماند آن هم رسالتى که براى اصلاح بشریت و دگرگون ساختن عقاید و روش زندگى آنان نازل شده است. و آن هرگز میسر نیست، مگر این که آنان را با بانگ بلند فرا خواند، و آشکارا بیم دهد، و با محتواى رسالت آشنا سازد، در عین حال اراده‌ی خداوندى بر پیروزى رسالت و حامل بار رسالت تعلق گرفته است.

براى این که یک رسالت دینى جدید (یا براى هر مکتب فکرى نوپا) که با خواسته‏‌هاى توده‏‌هاى مردم برخورد دارد به پیروزى دست‏ یابد، لازم است که صاحبان و ناشران رسالت (و کسانى که از آن‌ها انتظار گرایش به دین جدید مى‏‌رود) تا اندازه‏‌اى از آزادى در گفتار و رفتار برخوردار باشند. البته افراد معمولى جرات بر پذیرش اصول تازه را - موقعى که این پذیرش آن‌ها را در معرض خشم، کینه و شکنجه قرار دهد- پیدا نمى‏‌کنند، به خصوص آن‌گاه که اجتماع به آزادى فردى بى‌‏اعتقاد و در مقابل قانون نافرمان باشد.

البته اجتماعى از این نوع -به خودى خود- در برخورد با قوانین جدید به زور و شکنجه متوسل مى‏‌شود. بیشتر افراد از جرات کافى براى ایستادگى در مقابل اراده‌ی توده‌‏ها برخوردار نیستند، و آمادگى براى تحمل زیان‌هاى مالى و جانى در راه آرمان‌هاى والا ندارند. بدان لحاظ است که براى پیروزى دعوتى از این نوع، بایستى صاحب دعوت -دست کم- تا حدى از آزادى گفتار و رفتار برخوردار باشد.

این آزادى تحقق پیدا نمى‏‌کند مگر هنگامى که از طرف کسى پشتیبانى شود و از آن‌جا که اجتماع غیر دموکرات و تندخوست، ناگزیر صاحب دعوت باید یارانى نیرومند و با اخلاص داشته باشد که در راه حمایت از آزادى خود و کسانى که تمایل به پیوستن به آن اصول جدید را دارند و یا حداقل به خاطر شخص حامل رسالت آمادگى پاسخ‌دادن خشونت‏ با خشونت را داشته باشند. و اگر نه جمع زیادى فراهم آمد و نه مشتى از افراد با اخلاص که در راه آن اصول فداکارى کنند، حداقل باید فردى پیدا شود با نیرو و جرات و اخلاصى همانند صاحب رسالت، تا پشت او را محکم کند و وزیر، معاون و سپر محافظ او باشد تا مشکلات سنگین او را سبک کند و به همراه او پاسخ‌گوى خطرها باشد.

  • ناصر دوستعلی

امیرالمومنین

کیمیا می‌خونه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه