امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش هفدهم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش هفدهم) امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش هفدهم)

جمعه, ۷ مرداد ۱۳۸۴، ۰۴:۳۷ ق.ظ

دو افتخار ویژه

مقصود ما این است که در آن زمان، در میان پیروان پیامبر (ص) تنها على (ع) از دو افتخار زیر برخوردار بود:

(۱) استمرار اسلام که زندگى پیامبر (ص) و پیروزى او در آن برهه از زمان وابسته به آن بود، مرهون على و مبارزه‏‌هاى اوست.

(۲) اما دومین افتخار، عبارت است از وابستگى پایدارى دولت اسلامى به وجود او.

اگر دشمنان اسلام از نظر قواى نظامى پیروز مى‏‌شدند و قادر به نابود کردن آن نیروى نو پا مى‏‌گردیدند، ممکن نبود دولت اسلامى پا بگیرد و چون مبارزه‏‌هاى على (ع) در سنگین‌کردن کفه‌ی نیروى جدید در میدان‌هاى جنگى که میان پیامبر (ص) و دشمنانش اتفاق افتاد، تاثیرى آشکار داشت، پس حق این است که مبارزه‏‌هاى او را یکى از عوامل اساسى برپایى حکومت اسلامى بدانیم. و چه سخن درستى گفته است عمر بن خطاب در ایام خلافتش، آن‌جا که مردى على (ع) را متهم به خودخواهى کرد؛ عمر رو به او کرد و گفت: «به خدا سوگند! اگر شمشیر او نبود، اساس اسلام استوار نمى‏‌شد»(۹)

شجاعتى فوق العاده، که بر پایه‌ی اخلاصى بى‏‌نظیر استوار بود. شجاعت و نیروى جسمانى فوق العاده على (ع) اگر با اخلاص بى‏‌نظیر و بینش عمیق که مشکلات اصلى را روشن مى‏‌ساخت، همراه نبود، امکان نداشت، زره محافظى براى پیامبر (ص) و دوام اسلام باشد و رشد حکومت اسلامى را به وجود خود وابسته سازد.

بسا مردان نیرومندى که از نیرو و شجاعت زیادى برخوردار بودند ولى دست‌شان از شناخت ‏حق و یا اخلاص به او خالى بود، و لذا نیرویى را که به آنان داده شده بود در راه نصرت باطل و مبارزه با حق، صرف کردند، و یا در خودپرستى خود ماندند و تمام کوشش خود را در راه عظمتى ناچیز و یا موضوعى بى‏‌ارزش به کار بردند. اما على (ع) از آن افراد کم‌نظیر است که خود در بعضى کلماتش این قبیل افراد را توصیف کرده است و مى‏‌گوید: «علم و دانش با بینش واقعى یک‌جا به آنان رو آورده است، و از روح ایمان و یقین برخوردارند، آن‌چه را اشخاص ناز پرورده، سخت و دشوار مى‏‌شمرند، آنان سهل و آسان مى‏‌دانند، و با آنچه نادانان از آن دورى مى‏‌کنند خو گرفته‏‌اند، و با آن انس دارند، با بدن‌هایى در دنیا زندگى مى‏‌کنند که روح‌هاى آن‌ها به‏ جاى بسیار بلند وابسته است، آنان در روى زمین نمایندگان خدا و دعوت‌کنندگان مردم به سوى دین خدایند»(۱۰)

 

از آغاز کودکى براى هر کار طاقت‌فرسا آماده بود

اگر بقاى اسلام و پیشرفت ‏حکومت اسلامى مرهون جهاد على (ع) از هنگام رسیدنش به حد بلوغ است، ‏براى این است که او از آغاز کودکى براى چنان افتخارى آماده بوده است. به راستى او تنها کسى است که به افتخار هم‌بستگى وجودش با وجود پیامبر گرامى، نایل آمد، زیرا در کودکی‌اش مورد توجه پیامبر بود و او را مجذوب خود کرد، و عقل رشید و پاک و سرشت تابناک او را متوجه ذات حق‌تعالى کرد، و او را از چشمه‌سار علم، ایمان، حکمت و پاکی‌اش سرشار فرمود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه