امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش یازدهم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش یازدهم) امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش یازدهم)

شنبه, ۱ مرداد ۱۳۸۴، ۰۳:۳۱ ق.ظ

فصل سوم

دارندگان نقش اساسى

هر گاه به حوادث مهمى که به امت‏ یا امت‌ها -به سبب انجام رسالت‏‌هاى دینى و گسترش آن- رسیده است، نظرى بیفکنیم، و هم‌چنین کسانى را که در زمان آغاز آن پیشامدها و در مراحل شروع آن مى‏‌زیسته‏‌اند، مورد توجه قرار دهیم، در مى‏‌یابیم که آن پدیده‏‌ها و دگرگونی‌هاى اولیه‌ی آن به انبوه کسانى که معاصر ایشان بودند -افراد و یا گروه‌هاى کوچک- ارتباطى ندارد.

به طور مثال، وجود این سرباز یا آن کشاورز، کارگر، بازرگان و یا فرد سیاست‌مدار، و یا عدم آن‌ها، هیچ اثرى مثبت‏ یا منفى در آن پیشامدهاى مهم و دگرگونی‌ها،  نداشته است. پس امکان داشت -جز در موارد بسیار اندک- نیازى به وجود هیچ فردى در پدید آمدن آن پیشامدها نباشد. به این ترتیب که انسان دیگرى جاى او را پر کند، و نقشى همانند نقش ناچیز او عهده‏‌دار شود.

آنچه را امتى از امت‏‌ها به عنوان یک عمل مهم انجام مى‏‌دهد بیشتر مربوط به تمام افراد آن امت است و به انبوه کسانى که تشکیل امت مى‏‌دهند -از افراد و گروه‌هاى کوچک با حرکت‌هاى معمولى ناچیز- ارتباطى ندارد. در نتیجه، آنان مثل کارگرانى هستند که در ساختن بنایى هم‌کارى مى‏‌کنند؛ هر کدام از آنان اثرى در بالا بردن آن بنا دارند، اما ممکن است جاى هر یک از آنان را با فرد دیگرى چون او عوض کرد تا همان وظیفه را بر عهده گیرد.

تنها از آن مورد، بعضى جمعیت‌ها و برخى افرادى را که قیام کرده و یا اقدام به حرکت‌هایى مى‏‌کنند که براى دیگران اقدام به آن‌ها دشوار است (و یا دیگران نخواسته‏‌اند آن کار را بکنند!) مستثنا مى‏‌شود. آنان همان کسانى هستند که نمى‏‌توان  از ایشان بى‏‌نیاز بود. و دیگران را جایگزین آنان کردن دشوار است، و آنانند که رویدادهاى مهم، پیوندى مستحکم با ایشان دارد.

بنابراین ما این حق را داریم که وجود هر فردى از کسانى را که حرکات ناچیزى انجام داده‏‌اند (و آنان اکثریتى انبوه از هر امتى هستند) نسبت‏ به پیشامدهاى بزرگ اتفاقى و تصادفى به حساب آوریم، هر چند که هر فردى از نظر علمى، نتیجه‌ی یک سلسله اسباب و علل پیاپى و پشت‏‌سر هم است تا او را به وجود آورند، و مى‏‌گوییم که وجود این آدم و یا آن گروه کوچک نسبت‏ به آن پیشامد نهایى، تصادفى و اتفاقى است، زیرا آن پیشامد ممکن بود -با وجود، و یا بدون وجود او- تحقق یابد. چه ممکن بود جاى این فرد را فرد دیگرى و جاى این فامیل و یا قبیله را فامیل و یا قبیله‌ی دیگرى بگیرد و عهده‏‌دار نقشى مانند نقش آن فرد و آن قبیله شود.

مایلم، براى خواننده توضیح دهم، که مقصود من این است که پیشامدهاى بزرگ، به تنهایى به هیچ فرد، یا گروه کوچک ارتباط ندارد، و بیشتر به مجموعه مربوط مى‏‌شود. و گاهى به وجود بعضى افراد و گروه‌هاى کوچک مربوط مى‏‌شود، آنجا که نقش مشخص جدى داشته باشند.

اگر نظرى به پیدایش اسلام و گسترش آن در زمان پیامبر (ص) بیفکنیم در مى‏‌یابیم که اسلام، پیوندى استوار و مثبت‏ با معدودى از افراد و گروه‌ها داشته است. ضرورتى ندارد که ما از رابطه‌ی اسلام با شخص پیامبر گرامى صحبت کنیم، چه او کسى است که وحى الهى را دریافت کرده و حامل رسالت‏ بوده است و با دشواری‌هایى روبرو شده که احدى با آن‌ها مواجه نشده است.

او تنها انسانى است که اوصاف برجسته‏‌اش او را شایسته‌ی دریافت وحى کرده است؛ و خداوند خوب مى‏‌داند کجا رسالت‏ خود را قرار دهد. چون اسلام به شخص پیامبر اکرم -هم در آغاز و هم در طول زمان حیات آن حضرت- وابسته است. ما دوام اسلام  را -در آن برهه از زمان- در پیوند با سه گروه کوچک مى‏‌یابیم که نگهبانى از زندگى پیامبر (ص) را بر عهده گرفته و در راه دفاع از او بزرگ‌ترین فداکاری‌ها را انجام داده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه