امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (قسمت چهل و چهارم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (قسمت چهل و چهارم) امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (قسمت چهل و چهارم)

يكشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۸۴، ۰۲:۴۷ ق.ظ

عمرو بن عبدود

عمرو بن عبدود و همراهانش از خندق گذشتند. عمرو از برجسته‌‏ترین سواران عرب بود. در جنگ خندق به گونه‌‏اى چشم‌گیر حضور یافته بود تا مردم مقام شجاعت او را ببینند. عبور او با تعداد کمى از سواران خود دلیل جرات کم‌نظیر اوست. پس، او تنها فرد (از میان هزاران جنگجو) است که قصد حمله‌ی رو در رو به مسلمانان را داشت، در حالى که با آنان بر یک زمین قرار داشت همه‌ی آنان را به مبارزه طلبید. در نظر بگیرید که صدها یا هزاران نفر از لشکر بت‏‌پرستان آرزو داشتند که از او پیروى کنند و از خندق بگذرند. پس این که او جرات مى‌‏کند به عنوان نخستین فرد از خندق مى‏‌گذرد، خود دلیل بر شجاعت فوق‌العاده‌ی اوست.

 

على خطر جدید را تحمل مىکند و بعد آن را از بین مىبرد

به راستى گذشتن عمرو و همراهانش از خندق، براى مسلمانان خطرى جدید، و پیشامدى وحشتناک و غیر منتظره را مجسم مى‏‌کرد. و نزدیک بود که درب ورود به مدینه -به طور کامل- باز شود و صدها و هزارها به عمرو ملحق شوند، و لیکن این پیشامد ناگهانى على را غافلگیر نکرد، زیرا تاریخ از حضور ذهن على (ع) و پاسخ سریع او براى ما سخن مى‏‌گوید، آن‌جا که على(ع) براى پیش‌گیرى خطر به هنگام شدتش و آن‌گاه، از میان‌برداشتن آن مى‏‌شتابد. 

على در راس جمعى از مؤمنان به سرعت ‏به طرف آن رخنه‌‏اى رفت که عمرو در خط دفاعى اسلام ایجاد کرده بود. در آن‌جا جلوى دشمن ایستاد تا مانع عبور کسانى شود که خود را آماده‌ی پیوستن به عمرو کرده بودند(۳). او پس از این که خطر جدید را در این حد متوقف کرد، دست‏ به کار از میان برداشتن قطعى این خطر شد.

در این جنگ که مسلمانان با خطرى روبرو شدند که پیش از آن روبرو نشده بودند، عنصرهاى دفاعى اسلام درست همان عناصر سه‌گانه‏‌اى بود که نقش خود را در دو جنگ بدر و احد ایفا کرده بودند. پایدارى پیامبر(ص)، رهبرى والاى او، و قهرمانى على و ارتش اسلام.

 

عناصر دفاعى اسلام

در این جنگ عنصر چهارمى به این عناصر اضافه شد. و آن نقش سلمان فارسى بود که به پیامبر پیشنهاد حفر خندق در اطراف مدینه براى حفاظت آن از حمله‏‌هاى دشمن داد. نقش ارتش اسلام در جنگ احد -همان‌گونه که خواننده توجه دارد- کمتر از نقش آن در جنگ بدر بود. اما نقش آن در جنگ خندق، چه بسا کمتر از نقش وى در جنگ احد بود. علت آن بود که مسلمانان در جنگ خندق هرگز با دشمن روبرو نشدند و لیکن آنان پیش از رسیدن دشمن، خندق را در اطراف مدینه کندند، و بعد از رسیدن دشمن پشت‏ خندق ایستادند.

اما دو عنصر اول نقش‏شان همان نقشى بود که در دو جنگ پیشین داشتند و مهم‌تر از آن پایدارى پیامبر و رهبرى، تدبیر جنگى و دستور سریع او بود در ایجاد حفر خندق. همه‌ی این‌ها اهمیت زیادى در انجام درست این تصمیمات مهم داشته است. اما نقش على در این جنگ در تاریخ دفاع اسلامى آشکار و برجسته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه