این نقشه جعلی است (10) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

این نقشه جعلی است (10)

دوشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۸۸، ۱۱:۴۲ ق.ظ




نگاهی به تاریخ فلسطین از آغاز تا امروز
قسمت دهم


دولت های عربی و تهاجم همه جانبه 

صهیونیست ها به منظور جلوگیری از باز گشت آوارگان فلسطینی مستقر در اردن ، لبنان ، سوریه و مصر به وطنشان ، نیروهای نظامی خود – مشهور به IDF – را بسیج کرد ، و به اردوگاه های فلسطینی مستقر در روستاهای لبنان ، سوریه و اردن و مصر حمله ور شدند . سازمان ملل که در قبال حمله کشورهای عربی برای جلوگیری از آواره ساختن ملت فلسطین در سال 1948 عکس العمل های بسیار شدیدی نشان داده بود ، در قبال حمله ی رژیم تازه تاسیس صهیونیستی به مرزهای لبنان ، سوریه ، اردن و مصر واکنشی نشان نداد .
اتحادیه ی عرب در سال 1951 طرح محاصره اقتصادی را تصویب کرد . مصر با جلوگیری از عبور کشتی هایی که از طریق کانال سوئز به مقصد اسراییل ، کالا حمل می کردند ، در طرح محاصره ی اقتصادی شرکت نمود . شورای امنیت سازمان ملل از مصر خواست که کانال سوئز را باز کند و به کشتی ها اجازه ی عبور دهد . کشورهای عربی در موقعیت بسیار وخیمی قرار داشتند ، زیرا خاکشان به طور دائم در معرض تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی قرار داشت ؛ اگر به حملات نظامی پاسخ می دادند ، شورای امنیت به همراه آمریکا ، انگلیس و فرانسه آنان را محکوم می ساخت و به آنها اولتیماتوم می داد . اگر به محاصره اقتصادی مبادرت می نمودند ، با مخالفت شورای امنیت روبرو می شدند و اگر سکوت می کردند ، حملات سبعانه ی قوای نظامی اسراییل به خاک آنها و اردوگاه های فلسطینی های آواره ، با وحشیانه ترین روش ها ادامه می یافت و شدید تر می شد . این وضعیت بدون وقفه ادامه یافت . در سال 1956 اسراییل ، انگلستان و فرانسه با همکاری آمریکا به مصر حمله کردند و ضمن تصرف کانال سوئز ، نوار غزه و صحرای سینا را اشغال کردند . البته شورای امنیت مانند قبل این تهاجم آشکار سکوت ! اختیار کرد . 

امیدهای واهی 

از سال 1956 تا 1966 طی یک دهه ، حمله به فلسطینی های آواره در خاک مصر ، سوریه ، اردن و لبنان ادامه یافت و فلسطینی های آواره حتی در خارج از مرزهای کشور اشغال شده ی خود نیز امنیت نداشتند . آوارگان فلسطینی که دریافتند اتکا به کشورهای عربی کارساز نیست ، با اتکا به نیروهای فلسطینی در اوایل دهه 1960 ، تشکیلاتی به نام جنبش آزادی بخش فلسطین را تشکیل دادند . این تشکیلات در 1965 میلادی علیه انبارهای اسلحه و کشتیهای  IDF  ، حملاتی را آغاز کرد ، اما برخی از رهبران و دولت های عرب اعلام کردند که زمان ، هنوز برای انجام این گونه عملیات نظامی ، مناسب نیست و مانع از تداوم عملیات شدند . در سال 1964 کشورهای عربی سازمان آزادی بخش فلسطین ، مشهور به « ساف » را تاسیس کردند ؛ اما بعدها – در اوایل دهه ی 1980 – از حالت یک جنبش مبارزاتی خارج شده ، به یک سازمان اداری و سیاسی تبدیل شد که بیشتر به جنبه های دیپلماتیک و جلب حمایت بین المللی توجه داشتند . آمریکا و انگلیس و اعراب هم به شدت از این روند حمایت می کردند و سرانجام آنها را در موضع ضعف به پشت میز مذاکره بردند . 

16 سال برنامه ریزی برای یک حمله 

در سال 1967 رژیم صهیونیستی اقدام به شهرک سازی و کشت زمین های اشغال شده در طول خطوط مرزی سوریه نمود و با کاشت زمین های متعلق به سوریه ، ادعای مالکیت بر آنها را عملی ساخت . این زمین ها در فواصل سالهای 49 تا 67 به اشغال رژیم صهیونیستی در آمده بود . تنش حامیان نیروهای نظامی سوریه و رژیم صهیونیستی شروع شد و رژیم صهیونیستی به نیروهای نظامی خود ، در ماه مه 1967 آماده باش کامل داد . حکومت مصر هم اعلام کرد تنگه ی نیران را بر روی کشتی های اسراییلی خواهد بست و نیروهای مصری در مرز مصر و اسراییل مستقر گردیدند .
آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و کشورهای غربی به شدت با استقرار نیروهای مصری در مرز با اسراییل مخالفت کرده و آن را محکوم ساختند . در سوم ژوئن ، دولت مصر که به شدت تحت فشار آمریکا و انگلیس قرار گرفته بود ، بخشی از نیروهایش را از منطقه ی مرزی با اسراییل عقب کشید . فردای آن روز ، یعنی 4 ژوئن 1967 کابینه ی اسراییل ، حمله به مصر را تصویب کرد و صبح 5  ژوئن فردوگاه های مصر ، بمباران شده و هواپیماهای جنگی و پایگاهایشان نابود شد . هم زمان اسراییل ، نیروهای زمینی خود را از طریق نوار غزه به صحرای سینا فرستاد و شبه جزیره سینا را اشغال کرد . سرتیپ مردخای هود فرمانده ی نیروی هوایی اسراییل اعلام کرد : برای 80  دقیقه اول حمله ، 16 سال برنامه ریزی ده بود .
همان روز اردن با به توپ بستن اورشلیم اقدام به حمله نمود . آمریکا با احداث پل هوایی به ارسال جت های جنگنده و تجهیزات نظامی به اسراییل مبادرت کرد و فرودگاه های اردن و سوریه مورد حمله قرار گرفت . در 9 ژوئن ، اسراییل به سوریه حمله کرد و بلندی های جولان را تصرف نمود و با این اوضاع ، فردای آن روز آتش بس اعلام شد . 

چه کسی جنگ را آغاز کرد ؟

در جنگ سال 1967 قربانی اصلی ، مجددا فلسطینی ها بودند . فلسطینی هایی که در فواصل سال های 1948 تا 1960 از سرزمینهای خود آواره شده به کرانه غربی رود اردن و نوار غزه پناه آورده بودند ، زمانی که این دو منطقه در جریان جنگ سال 67 به اشغال رژیم صهیونیستی در آمد ، مجبور به فرار گردیدند . رسانه های ارتباط جمعی و محافل سیاسی غرب به صورتی هماهنگ ، اعراب را آغازگر جنگ معرفی کردند ، در حالی که نیروهای مصری تحت فشار آمریکا ، انگلیس و سازمان ملل در سوم ژوئن ، از نقاط مرزی عقب نشینی کرده و با اعتماد به قول آمریکا ، حتی آماده باش نظامی را نیز در بسیاری از مناطق لغو نموده و از استقرار هواپیماهای نظامی نیز خودداری کرده بودند . بعدها « مناخیم بگین » و « اسحاق رابین » ، اعتراف کردند که « جمال عبد الناصر » در آن مقطع خواهان جنگ نبود . 


ادامه دارد ... 




 

  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۵)

  • توسط:رضا فانی
  • سلام و عرض تبریک به مناسبت سال جدید.انشا الله که سال نو سال پر باری برای شما دوست عزیز باشه.امسال هم مثل سال گذشته بنده رو از نظرات خوبتون بی بهره نگذارید.
    سلام
    سلام
    سلام کیمیای عزیز روز و روزگارتون خوشخیلی از نکات این پست برام جالب بود که قبلا راجع بهش نمی دونستم اندکی صبر ، سحر نزدیک است ...با اجازه به این مطلبتون لینک می دم شاد باشید
    سلام گفتی بیا منم اومدم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    هدایت به بالای صفحه