معراج‌السعادة: فرزندان مرحوم نراقی و وفات ایشان :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

فرزندان مرحوم نراقی

از مرحوم ملااحمد نراقی دو فرزند پسر به جای ماند یکی «حاج ملا محمد» ملقب به «عبدالصاحب» و معروف به «حجة الاسلام» که صاحب تالیفاتی بوده و بعضی از آن‌ها چاپ شده [است]. وفات او به سال ۱۲۹۷ هجری قمری در کاشان در حدود هشتاد سالگی واقع شده(۲۲) و دیگری به نام «نصیرالدین» که دارای تالیفاتی از جمله شرحی بر کتاب کافی مرحوم کلینی است(۲۳).

 

وفات مرحوم نراقی

مرحوم نراقی در اثر وبای عمومی، که کاشان و اطراف آن را فرا گرفته بود، در اول شب یکشنبه بیست و سوم ربیع الثانی سال ۱۲۴۵ هجری قمری در نراق چشم از جهان فرو بست(۲۴). جنازه‌اش پیش از دفن به نجف اشرف منتقل و در سمت پشت سر مبارک مولی الموحدین حضرت علی بن ابی طالب صلوات الله و سلامه علیه در جانب صحن مطهر مرتضوی در کنار قبر پدرش دفن گردید.

صاحب «روضات الجنات» از قول بعضی از شاگردان مرحوم نراقی داستانی را نقل می‌کند که نمودار علو مقام و درجات مرحوم نراقی است. او می‌نویسد:

در هنگام انتقال جنازه‌ی مرحوم نراقی به نجف اشرف در یکی از منازل بین راه به خاطر گرمی شدید هوا می‌ترسیدیم جنازه متعفن شود، جنازه بر زمین و قراء در اطرافش مشغول به تلاوت قرآن کریم بودند که من برای اطلاع از این موضوع به نزدیک جنازه رفتم و در صدد تحقیق بر آمدم. اما جز رائحه‌ای طیب که گوئیا بوی مشک ناب بود، چیزی استشمام نکردم؛ و این وضع ادامه داشت تا دم قبر که اصلا تغییری در بدن شریفش حاصل نشد(۲۵).

مرحوم «مدرس تبریزی» صاحب «ریحانة الادب» پس از نقل این داستان از صاحب روضات، داستانی را که خود شخصا از قول فرد موثقی از استادش که مقداری از شرح لمعه را پیش او خوانده بود شنیده، نقل می‌کند بدین مضمون که:

استادم آقای سیداحمد خسروشاهی نقل کرده، وقتی جنازه‌ی پدرش آقای حاج سیدمحمد خسروشاهی را به نجف منتقل کردند، خودش به پاس احترام پدر وارد قبر شده که جنازه را بگذارد، دو جنازه‌ی «حاج ملامهدی» و «حاج ملااحمد نراقی» پدر و پسر را صحیحا و سالما دیده، به طوری که هیچ آسیبی متوجه آن‌ها نشده [بود].

این داستان در اواخر قرن سیزده و اوائل قرن چهارده واقع شده و با این فاصله‌ی زمانی که از زمان مرگ پدر و پسر گذشته ملاحظه می‌شود که این امری عجیب و خارق عادت و تنها در اثر خدمات خالصانه‌ی دینی حاصل می‌شود و بس(۲۶)؛ فاعتبروا یا اولی الابصار!

 

پی‌نوشت‌ها:

۲۲. ریحانة الادب، جلد ۶، صفحه‌ی ۱۶۴. و فوائد الرضویه، صفحه‌ی ۴۱.

۲۳. فوائد الرضویه، صفحه‌ی ۴۱. برای اطلاع بیشتر از خاندان نراقی و نسل‌های متوالی آن تا اواخر قرن گذشته، نگاه کنید به: «تاریخ کاشان»، چاپ دوم، از صفحه‌ی ۲۸۶- ۲۸۰؛ به قلم آقای حسن نراقی و کتاب «لباب الالقاب فی القاب الاطیاب» از صفحه‌ی ۱۰۶- ۹۲.

۲۴. ریحانة الادب، جلد ۶، صفحه‌ی ۱۶۲.

۲۵. روضات الجنات، جلد ۱، صفحه‌ی ۹۸.

۲۶. ریحانة الادب، جلد ۶، صفحه‌ی ۱۶۳.

 

 

* منبع: معراج السعادة؛ احمد بن محمدمهدی ملااحمد نراقی

* کتاب صوتی این اثر گران‌سنگ در دست تولید است و به زودی ارائه خواهد گردید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه