کیمیا می خونه ... :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

کیمیا می خونه ...

يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۸۷، ۰۶:۰۴ ب.ظ




شهره عارفان ( قسمت بیستم )
نظر ابن‏ عربی در مورد مهدی موعود (عج)
 

استاد سید جلال‏ الدین آشتیانی می‏نویسد : رساله ‏ای در ولایت از شیخ اکبر ابن ‏عربی به نام « الوعاء المختوم علی السّر المکتوم » است که از بهترین آثار عرفانی در تمام دوران عرفان می‏باشد . و مؤلف عظیم آن ، آن را در شئون ختم ولایت مطلقه محمدیه مهدی موعود علیه السلام و نحوه ظهور آن حضرت تألیف نموده است (290) .
علامه حسن ‏زاده آملی پس از ذکر تشرف محیی ‏الدین به حضور حضرت بقیة الله مهدی موعود علیه السلام به نقل از فتوحات مکیه چنین می‏نگارد : به همین منوال و مضمون در چند جای دیگر فتوحات مکیه مطالبی دارد ، و نیز رساله « شق الجیب » را به خصوص درباره حضرت مهدی‏ علیه السلام نوشته است (291) .  لازم به یاد آوری است که نگارش رساله شق الجیب ، رمزگونه است ، چنان‏که در آغاز آن آمده : این رساله از علومی است که جز بر صاحبان آن علم ، واجب است پوشیده بماند و آن از علومی است که علی بن ابی ‏طالب ‏رحمه الله با دست خود به سینه خود زد و گفت : در این سینه دانش‏های زیادی است ، اگر حاملانی برای آنها می ‏یافتم (292) .
و نیز در همان رساله می‏گوید : خواستم آنچه را که گاهی آشکار می‏کنم و گاهی پنهان ، در این کتاب قرار دهم و مرتبه نخست آن این است که این نسخه انسانیت مقام انبیاست و مرتبت دوم آن مقام امام مهدی منسوب به دختر نبی اکرم است (293) . در پایان می‏گوید : ما در این کتاب به ‏طور ضمنی به مطالبی اشاره کردیم . آنچه گفتیم پرده از روی آنچه نگفتیم برمی‏دارد (294) .
ابن ‏عربی حضرت مهدی موعود علیه السلام را خاتم اولیا دانسته است ، چنان‏که در فتوحات مکیه در باب (366) معرفت یاران و وزرای حضرت مهدی در آخر الزمان می‏نویسد : برای خداوند خلیفه‏ای است که اکنون زنده و موجود می‏باشد و ظاهر می‏گردد ، ظهورش در زمانی اتفاق می‏افتد که دنیا پر از جور و ستم باشد ، او دنیا را پر از عدل و قسط می‏ فرماید و اگر از عمر دنیا نماند مگر یک روز ، خداوند آن را طولانی می‏گرداند تا آن خلیفه ولایت کند . او از عترت رسول اللّه‏ صلی الله علیه وآله ‏و جدش حسین بن علی بن ابی‏ طالب است .
سپس می‏گوید : حضرت مهدی‏ علیه السلام حکم نمی‏کند مگر به آنچه را که فرشته از نزد خدا در قلب او القا می‏کند ، فرشته‏ای که خداوند بر او گمارده است تا او را یاری کند . این همان شرع واقعی محمدی است ، به گونه‏ای که اگر حضرت محمدصلی الله علیه وآله‏ زنده بود ، درباره آن مسئله درست به همان گونه که امام مهدی‏ علیه السلام حکم می‏کند ، حکم می‏کرد . بنابراین خداوند مهدی ‏علیه السلام را آگاه می‏کند که شریعت محمدی چنین است . با وجود نصوصی که خداوند به او عنایت کرده ، قیاس بر او حرام است . به همین دلیل رسول خدا صلی الله علیه وآله ‏در توصیف مهدی‏ علیه السلام فرمود : « یقفو اَثَری لایُخْطِی‏ءُ ... » : او از من پیروی می‏نماید و هرگز خطا نمی‏کند . پیامبر اکرم با این کلام به ما فهماند که از او باید پیروی نمود ، زیرا او تابع رسول خداست . نیز به ما فهماند که مهدی ‏علیه السلام « معصوم » است ، چرا که معنای معصوم در حکم ، چیزی جز عدم خطا و اشتباه نیست (295) .
او به دنبال عبارات مزبور در یک فصل مطالب بسیاری درباره وقایع ظهور آن حضرت آورده و پس از ذکر شمایل و فضایل حضرت مهدی و وصف یاران و انصار و شرح شروع و پایان کار آن حضرت می‏سراید :
اَلا انّ ختمَ الاولیاء شهِیدُ
و عین امام العالمین فَقِیدُ
هوالسیّد المّهدی من آل‏ احمدٍ
هوالصّارمُ الهندی حین یُبیدُ
هوالشّمس یَجلو کلّ‏غمّ و ظلمةٍ
هوالوابل الوسمی حین یَجودُ (296)
شایسته ذکر است ، ابن‏عربی پس از ایراد ابیات مذکور و بحث و تحقیق در این مقام ، میان ختم ولایت محمّدیه و مهدی موعود علیه السلام فرق نمی‏گذارد و می‏نویسد : « ختم ولایت محمدیه داناترین مردم نسبت به خداوند است ، در زمان وی و نیز در زمان‏ های بعد ، در علم به خدا و جایگاه حکم وی کسی به مقام او نمی‏رسد . او و قرآن همچون دو برادرند ، همان طور که حضرت مهدی و شمشیر این‏گونه می‏باشند » (297) .
ابن ‏عربی در کتاب « عُنقاء مُغرِب فی‏ ختم الاولیاء و شمس المَغرب » در توصیف خصایص و شروط و کمالات خاتم الولایة ، به نقل امتیازاتی می‏پردازد و می‏نویسد : آنها را جز در شخص قائم آل‏ محمد صلی الله علیه وآله و امام دوازدهم شیعیان نمی‏توان یافت . در آخر همان کتاب به تعیین صریح خاتم الاولیا پرداخته و گوید : « فَاِنّ الامام المهدی المنسوب الی بیت النّبی » (298) . یعنی : امام مهدی منسوب به خاندان پیامبر اکرم است .
حکیم آقا محمد رضا قمشه ‏ای در رساله ذیل فص شیثی ، برای اثبات این که ابن‏ عربی حضرت مهدی را به حضرت عیسی برتری داده ، چنین استدلال می‏کند : ابن عربی در شعر مذکور ، مهدی ‏علیه السلام را امام ‏العالمین خوانده و العالمین جمع مُحلّی به الف و لام است ، لذا افاده عموم می‏کند و عیسی و روح نیز از عالمین است و اگر العالمین به کسر لام خوانده شود باز عیسی و روح داخل خواهند بود ، خلاصه به هر دو قرائت و به هر دو معنی ، این بیت نص و صراحت بر امامت مهدی بر عیسی و روح دارد (299) .
او در خصوص مهدی موعود علیه السلام که از نسل علی ‏علیه السلام است ، در پاسخ به سؤال سیزدهم از پرسش‏ های محمد بن‏ علی ترمذی ( ازاعلام قرن سوم ) ، مقام ختم ولایت محمدی را از آنِ مردی از عرب می‏داند که اکرم این قوم است ، چنان‏که در باب هفتاد و سوم فتوحات مکیه می‏نگارد : اما ختم ولایت محمدی ، آن برای مردی از عرب است که به لحاظ اصل و نَسَب و به دست گرفتن این ولایت ، اکرم این قوم است و امروز در زمان ما موجود است ، در سال پانصد و نود و پنج وی را شناختم و نشانه ( خاتم ولایت مطلقه ) او را که حق از دیدگان بندگانش پنهان نموده ، در شهر فاس مشاهده کردم ... و چنان‏که خداوند نبوت تشریعی را به محمد صلی الله علیه وآله ختم کرده ، ولایت مطلقه محمدی را به مهدی علیه السلام ختم نموده است (300) .
در اینجا تأکید این مطلب لازم است که ابن ‏عربی در باب سیصد و شصت و ششم فتوحات مکیه (301) که حاوی بحث مبسوطی درباره امام مهدی‏ علیه السلام است ، عباراتی دارد که بر وفق باور شیعه امامیّه و حاکی از عقیده استوار وی به مقام بسیار والا و معنوی آن امام هُمام است . مثلاً آن حضرت را « معصوم » دانسته و علمش را از طریق تنزیل الهی می‏داند و تأکید می‏کند : با این‏که او علم به قیاس دارد ، ولی هرگز بدان حکم نمی‏کند ، بلکه تنها به چیزی حکم می‏کند که فرشته از سوی خداوند به وی القا کرده است و آن شرع حقیقی محمّدی است ، که اگر آن حضرت زنده می ‏بود جز آن حکم نمی‏ فرمود . 

روایات اهل ‏بیت در آثار ابن عربی 

او از اهل بیت عصمت و طهارت در فتوحات مکیه و دیگر آثارش در موارد فراوانی روایاتی را نقل کرده است که برای نمونه موارد زیر ذکر می‏شود :
1. علی ‏بن ابی ‏طالب ‏رحمه الله می‏فرمود : همانا پس از پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وحی منقطع شد و در دست ما چیزی نماند مگر این که خداوند فهم این قرآن را به بنده‏ای روزی گرداند (302) .
2. علی‏بن ابی ‏طالب در خصوص علم‏ الافراد می‏فرمود - هنگامی که دستش را به سینه‏اش می‏زد همانا در اینجا علوم کثیری است ، اگر برای آنها پذیرندگانی بیابم (303) .
3. به این علم ( علم ‏الافراد ) اشاره کرد علی‏ بن الحسین‏ بن ابی ‏طالب علیهم ‏الصلوة و السلام در شعری که ( ترجمه آن ) این است : چه بسا جوهر علمی که اگر آن را آشکار بسازم مرا متهم می‏دارند که از بت‏ پرستانم و مردان مسلمانی خونم را حلال می‏شمارند و زشت‏ ترین چیزی را که به جا می‏آورند ، نیکو می‏ پندارند (304) .
ابن‏عربی علم امام علی‏ علیه السلام را که برای آن پذیرندگانی نمی‏یابد تا آن راآشکار سازد و همین طور علم امام زین ‏العابدین علیه السلام را که در صورت اظهار آن ، موجب تکفیرش می‏گردد ، علم ‏الافراد می‏نامد که اختصاص به خود آن بزرگواران داشته و دیگران از آن بی‏نصیب بوده و شایستگی پذیرش آن را نداشته ‏اند .
4. از جعفر بن محمد صادق ، از پدرش محمد بن علی ، از پدرش علی ‏بن الحسین ، از پدرش حسین بن علی ، از پدرش علی بن ابی ‏طالب ، از رسول اللّه ‏صلی الله علیه وآله روایت شده است که فرمود : خادم قوم از خود قوم است (305) .
5. از علی بن ابی‏ طالب رضی‏ اللّه عنه روایت شده که گفته است : پیامبر خدا صلی الله علیه وآله مرا وصیت کرد و فرمود : ای علی ، به تو وصیّت می‏کنم و آن را حفظ کن ، تا وقتی که وصیّت مرا نگه می‏داری از خیر و نیکی برخورداری ، برای مؤمن سه علامت است : نماز ، روزه ، زکات و... (306)
6. علی بن ابی ‏طالب‏ علیه السلام فرمود : از رسول خدا صلی الله علیه وآله ‏درباره علامات قیامت پرسیده شد ، پاسخ داد : هنگامی که دیدی که مردم حق را ضایع می‏نمایند نماز را می‏میرانند ، قذف ( نسبت زنا به زن محصنه دادن ) را فزون می‏سازند ، دروغ را روا می‏دارند ، رشوه می‏گیرند ، بنا ها را استوار می‏کنند ، سرمایه ‏داران را بزرگ می‏شمارند ... (307) در آن وقت قیامت برپا خواهد شد (308) .
7. از سخن علی بن ابی ‏طالب است که روزی به پسرش حسن فرمود : ای پسرم ، همه محبتت را به دوستت ارزانی دار ، ولی به طور کامل به وی مطمئن مباش ، و از هر گونه کمک و یاریت وی را برخوردار ساز ، اما همه اسرارت را پیش وی فاش مگردان (309) .
8. از امام به‏ حق ناطق ، جعفر بن‏ محمد صادق‏ علیه السلام نقل شده‏است که فرمود : خداوند در کلام خود ( قرآن ) ، برای بندگانش تجلی کرده است ، لیکن شما نمی‏بینید (310) .
9. از امام صادق‏ علیه السلام روایت شده است که آن حضرت در هنگام نماز مدهوش شد ، از ایشان سؤال کردند که سبب مدهوشی چه بود ؟ فرمود : چندین بار آیه را تکرار کردم تا این‏که از متکلم آن شنیدم (311) .
10. جعفر بن محمد بن علی‏ بن الحسین از پدرش از جابر بن عبداللّه نقل کرده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله نُه سال حج بجا نیاورد ، سپس در سال دهم به مردم اعلام نمود که می‏خواهد حج بجا آورد ... (312) .
11. علی بن ابی ‏طالب رضی ‏اللّه عنه فرمود : منشأ غیب گویی‏های من ، فهم از قرآن است که خداوند به عده‏ای از بندگانش عنایت می‏کند (313) .
12. چه کسی می‏تواند از علومی که علی بن ابی ‏طالب رضی‏ اللّه عنه بیان نموده آگاه باشد ، آنجا که از خود خبر داده و می‏گوید که اگر درباره سوره حمد سخن بگوید ، هفتاد بار شتر مطلب خواهد گفت ؟! آیا این جز شمه‏ای از فهم قرآن است که خداوند به او اعطا کرده است (314) .
13. علی بن ابی‏طالب رضی‏اللّه عنه به نقل از رسول ‏اللّه ‏صلی الله علیه وآله فرمود : در روز قیامت پنجاه ایستگاه وجود دارد که توقف در هر کدام هزار سال به طول می‏انجامد و اولین ایستگاه وقتی است که مردم از قبرها بیرون می‏آیند ... (315) . حدیث بسیار طولانی است .
14. امام جعفر بن محمد گفت : زمانی که چیز پسندیده و محبوبی به تو رسید « الحمد للّه » زیاد بگو ، زمانی که چیز ناپسند و مکروهی به تو رسید زیاد بگو « لاحول و لا قوّة الاّ باللّه » و زمانی که دیدی روزی تو دیر می‏رسد زیاد استغفار بر زبان جاری کن (316) .
15. علی‏ بن‏ ابی ‏طالب به نقل از رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود : هرکس توشه و شتر [ وسیله سفر ] داشته باشد که او را به خانه خدا برساند و حج به جا نیاورد ، یهودی می‏میرد یا نصرانی (317) .
16. علی رضی اللّه عنه فرمود : اگر پرده کنار رود ، به یقین من افزوده نمی‏گردد (318) .
17. رسول خدا صلی الله علیه وآله در دارالخیزران بین اصحاب خود عقد برادری خواند و خود دست علی را گرفت و فرمود : این برادر من است (319) .
ملاحظه شد که او از احادیث ائمه امامیّه در کتابهایش آورده و به ذکر فضایل و مناقبشان پرداخته و از آن بزرگواران به بزرگی و پاکی و پارسایی نام برده و هرگز با آنان خصومت و دشمنی نورزیده و حتی دشمنی با آنان را زیان‏آور و دوستیشان را عبادت دانسته است . منتها او در ظاهر شیعه نبوده تا فقط از ائمه شیعه روایت نقل کند ، و تنها به ذکر فضایل و مناقب آن بزرگواران بپردازد و منحصراً نسبت به ایشان اظهار محبت و مودّت نماید ، لذا از روی تقیه از دیگران نیز احادیثی نقل کرده و برای آ‏نها هم فضایلی قائل شده است . 

پ . ن :

290) تفسیر فاتحة الکتاب ، مقدمه.
291) هزار و یک کلمه ، ج‏1 ، ص‏88 ؛ نک : شرح فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة ، ص 103.
292) حجاب هستی ( رساله شق ‏الجیب ) ، ص‏127.
293) همان ، ص‏161.
294) همان ، ص‏171 و 170.
295) فتوحات مکیه ، ج‏6 ، ص‏62.
296) همان ، ج‏6 ، باب 366 ، ص‏51 ، 52. ترجمه اشعار در صفحه 41 آمده است .
297) همان ، ج‏6 ، ص‏54.
298) هدایة الامم ، ص‏25 مقدمه.
299) رساله ذیل فص شیثی ، ص 8.
300) همان ، ج‏2 ، ص‏75 ؛ نک : محیی ‏الدین ابن‏ عربی ، ص‏473 و 472 ؛ هدایةالامم ، ج 1 ، ص‏24 مقدمه .
301) فتوحات مکیه ، ج‏6 ، ص‏66-50 .
302) همان ، ج‏1 ، ص‏284.
303) همان ، ج‏1 ، ص‏303 ؛ شق الجیب ، ص‏65 ؛ رساله روح القدس ، ص‏38.
304) فتوحات مکیه ، ج‏1 ، ص‏303.
305) همان ، ج‏1 ، ص‏297 ؛ نک : هزار و یک نکته ، نکته 631.
306) فتوحات مکیه ، ج‏8 ، ص‏326-321 .
307) روایت طولانی است ، بقیه آن به علت عدم گنجایش این کتاب [ نوشتار ] نقل نشد .
308) فتوحات مکیه ، ج‏8 ، ص‏378.
309) محاظرة الابرار و مسامرة الاخیار ، ج‏2 ، ص‏6 .
310) تفسیرالقرآن ، شیخ اکبر محیی ‏الدین ابن عربی ، مقدمه، ص‏3 ؛ تجلیات الالهیه ، ص‏416.
311) همان دو منبع .
312) فتوحات مکیه ، ج‏ 2 ، ص‏453.
313) همان ، ج‏1 ، ص‏423.
314) همان ، ج‏1 ، ص‏423.
315) فتوحات مکیه ، ج‏1 ، ص‏467.
316) محاضرات ، ج‏2، ص‏280 ، نقل از روح مجرد ، ص‏458.
317) فتوحات مکیه ، ج‏2 ، ص‏522.
318) همان ، ج ‏5 ، ص‏194 و 331.
319) همان ، ج ‏5 ، ص‏195. 



  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۶)

  • توسط:نگین
  • دوباره سلام.چه کنیم دیگه کیمیا جان!کم سعادت شدیمپس اگه بگم همینشم از کامنتای وبلاگ خانم گل دستگیرم شد، که یه فایلی هست اینجا که گاهی پلی میشه گاهیم نمیشه!و بعدش کنجکاو شدم ببینم چیه و اومدم سراغش چی میگییید؟!لذت میبرین صداقتو؟مرضیه جان!دست راستت زیر سر ما خانومیموفق باشی.
  • توسط:کیمیا
  • سلام...نگین جان !!!تصور کن رو تازه دیدین ؟؟؟...کیمیا است دیگه...یاعلی
  • توسط:مرضیه
  • راستی این مداحی رو گذاشتین .امسال از خدا خواستم عاشورای امسال عاشورای با معرفتی باشه برام..شکر ..عزاداریهاتون قبول ...
  • توسط:مرضیه
  • سلامجدیدا به وبلاگ کیمیا میام، چند لحظه ای تا بالا اومدن صفحه بنر بالای وب رو میبینم..یازم عوض کردین،قشنگه،یه جور آرامش میده.عکسهای کنار وب دردناکه!!فال حافظم حق با نگینه، خاص بود.نگین خانومووو مگه اینکه اینجا ببینم.راستی هستم هنوز،خدا رو شکر ..ترم آخر و هزااار دردسر،شنبه اولین و آخرین امتحانمو دادم.موفق باشین.
  • توسط:F@riborz
  • جدیدترین آهنگ گروه جنجالی تی-ام به بام دختر بندر(2)با سه کیفیت و آلبوم جدید داریوش(معجزه خاموش)و جدیدترین آهنگ ساسی مانکن را با کیفیت اورجینال...100 در 100اورجینال... را از سایت ما دانلود کنید....دوست عزیز برای استفاده از امکانات ویژه و قرعه کشی ماهانه حتما در سایت عضو شوید و فرم عضویت را پر کنید.با تشکر:مدیریت سایت.
  • توسط:نگین
  • سلام.پست تصور کن رو تازه پریشب دیدم.اولین چیزی که بعد از شنیدنش تو ذهنم اومد این بود:"باریکلااااا....کیمیا و این حرکتا؟!"کار جالبی بود..×××××××××پست جمعه ها با حافظم واقعا خاص بود.تا حالا این غزلو ندیده بودم.موفق باشید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    هدایت به بالای صفحه