نامه حضرت امام خمینی به همسرشون خانم خدیجه ثقفی :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

نامه حضرت امام خمینی به همسرشون خانم خدیجه ثقفی

يكشنبه, ۲ فروردين ۱۳۸۸، ۰۷:۳۸ ق.ظ




سلام
شاید جالب باشه که بدونیم شخصیتی ذو ابعاد و در مراتب بلند مسائل مختلف عرفانی ، اعتقادی ، فلسفی ، سیاسی و ... که تاثیر خارق العاده و نادر ، بلکه یگانه در دنیا داشته یعنی حضرت امام خمینی (ره) با خانواده ی خودش چطوری برخورد می کرده و در مسائل خصوصی زندگی خودش چطوری عمل می کرده . بررسی طریقه ی برخورد اینگونه انسان ها با اعضاء خانواده ، دقیقا بررسی بعد دیگری از ابعاد وجودی اونهاست .
احتمالا همه ی دوستان کیمیا می دونن که سرکار خانم خدیجه ثقفی همسر امام ، یکی دو روز قبل از این ، بعد از تحمل بیماری طولانی ، به علت عارضه ی قلبی از دنیا رفتند . ضمن آرزوی علو درجات برای ایشون از محضر خداوند متعال ، بدک ندیدم که به این بهانه ، برم سراغ صحیفه ی امام و نامه ی حضرت به ایشون رو که در سال 1312 در هنگام سفر به حج براشون نوشتن ، به عنوان یه پست در کیمیا ثبت کنم ؛ به دلیلی که در پاراگراف اول ذکر شد .
به یکی از دوستان عزیزم ، می گفتم که اگه سرکار خانم خدیجه ی ثقفی هیچ نقشی در انقلاب اسلامی هم نداشتن – که داشتند و بسیار موثر بوده و جای پرداختن به این موضوع اینجا و لااقل الان نیست – فقط و فقط همسری امام و نقش ایشون در زندگی حضرت امام ، انقدر برجسته و مهمه که ، شاید تضمین کننده ی سعادت دنیا و آخرت ایشون باشه . به هر حال تا مردی ، در خانواده آرامش نداشته باشه ، رسیدن به نقطه های بالا و بلند ترقی در هر زمینه ای بسیار سخت بلکه محاله و موفقیت حضرت امام در زمینه های گوناگون قطع به یقین مرهون  ایجاد فضایی آرام در خانواده ، توسط همسر مرحوم ایشونه .
خب ! برای اینکه مقدمه ی کوتاه کیمیا تبدیل به مقاله نشه ؛ همین قدر کفایت می کنه .
حالا نامه حضرت امام به همسرشون بدون هیچ تغییری و کم و کاستی و به صورت کامل ، از کتاب صحیفه ی نور جلد اول صفحه ی 2 :  


نامه
زمان : فروردین 1312 / ذی القعده 1351
مکان لبنان ، بیروت
موضوع : خانوادگی
مخاطب : ثقفی ، خدیجه (1)
تصدقت شوم ، الهی قربانت بروم ، در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آیینه قلبم منقوش است . عزیزم امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند . « حال » من با هر شدتی باشد می گذرد ولی بحمد الله تا کنون هر چه پیش آمد خوش بوده و الان در شهر زیبای بیروت هستم ، (2) حقیقتا جای شما خالی است فقط برای تماشای شهر و دریا خیلی منظره خوش دارد . صد حیف که محبوب عزیزم همراه نیست که این منظره عالی به دل بچسبد .
در هر حال امشب شب دوم است که منتظر کشتی هستیم ، از قرار معلوم و معروف یک کشتی فردا حرکت می کند ولی ماها قدری دیر رسیدیم ، باید منتظر کشتی دیگر باشیم . عجالتا تکلیف تکلیف معلوم نیست امید است خداوند به عزت  اجداد طاهرینم که همه حجاج را موفق کند به اتمام عمل ، از این حیث قدری نگران هستیم ولی از حیث مزاج بحمد الله به سلامت ، بلکه مزاج بحمد الله مستقیم تر و بهتر است . خیلی سفر خوبی است جای شما خیلی خیلی خالی است . دلم برای پسرت (3) قدری تنگ شده است . امید است هر دو (4)  به سلامت و سعادت در تحت مراقبت آن عزیز و محافظت خدای متعال باشند . اگر به آقا (5) و خانم ها (6) کاغذی نوشتید سلام مرا برسانید . من از قبل همه نایب الزیاره هستم .
به خانم شمس آفاق (7) سلام برسانید و به توسط ایشان به آقای دکتر (8) سلام برسانید . به خاور سلطان و ربابه سلطان سلام برسانید .
صفحه ی مقابل را به آقای شیخ عبد الحسین بگویید برسانند .
ایام عمر و عزت مستدام . تصدقت ، قرباتا ، روح الله .
عکس جوف در حال دلتنگی از حرکت نکردن . (9) 

1 – ملقب به قدس ایران ، همسر امام خمینی .
2 – برای عزیمت با کشتی به عربستان برای انجام اعمال حج .
3 – آقای سید مصطفی خمینی که در آن زمان سه ساله بوده است .
4 – اشاره به آقا مصطفی و فزرند دیگرشان که در آن زمان هنوز به دنیا نیامده بود و چند روز پس از نگارش این نانه در زمانی که امام در سفر حج بودند ، متولد گردید و او را " علی " نام گزاردند . وی در کودکی بر اثر بیماری در گذشت .
5 – آقای میرزا محمد ثقفی ، پدر همسر امام خمینی .
6 -  مادر و مادر بزرگ همسر امام خمینی که در آن زمان در قید حیات بوده اند .
7 – شمس آفاق ثقفی ، خواهر همسر امام خمینی .
8 – آقای دکتر علوی .
9 - اشاره به نبودن کشتی جهت عزیمت به جده . 
 

التماس دعای کیمیا رو جدی بگیرید
یاعلی




  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۱۲)

سلام
سلام
سلام
سلام
سلام
دوست عزیز سلام وب با حالی داری ای ول غرض از مزاحمت میخواستم پیشنهاد بدم با وبلاگ های من تبادل لینک کنید برای این کار اونا رو لینک کنید و تو هرکدوم که دلت خواست بهم اطلاع بده تا منم لینکتو تو هر سه وبلاگ ها بذارم کاش تو وبت مینوشتی اگه کسی خواست لینکت کنه با چه اسمی بلینکتت با تشکر.وبلاگهای:http://vahshatnakiha.blogfa.com جن مرگ حوادث وحشتناکhttp://30clip.blogfa.com دانلود کلیپ و دانلود اهنگ http://33jok.blogfa.com جوک و اس ام اساگر هم خواستی میتونی اطلاع بدی تا من اول لینکت کنم بهت بگم.
  • توسط:محمود فرزانه آملی
  • سلام بر کیمیا!شاید کیمیا را در فضای مجازی بلاگفا پیدا کرده بودم شما بودید! ... اما طولی نکشید که در میهن بلاگ دوباره ژیدا شدیم ... اما دو سالی است که بر سر میهن بلاگفف آن بلای جبران نشدنی آده بود که وبلاگ من و شاید بسیار دیگر نیز گرفتار آمده بودند! امروز در نوروز 88، کیمیا را جستجو کردم تا یک کیمیا را پیدا کردم که ادبیات او، ادبیات شما بود به ویژه یا علی نوشتن های شما که من هم در پاسخ می نوشتم: یا علی أعلی! چنانچه آن کیمیا، همین شما بوده باشید وبلاگ ما را در پیوند های خودتان نیز گذاشته بودید! روزی در مورد عکس دوران کودکی نیز چیزهایی رجما بالغیب تقدیم کرده بودم! با همه این اوصاف، شما همان کیمیا هستید و یا نه؟
    سلامعیدتون مبارک ..خیلی قشنگ و جالب بود:) نامه امام به همسرشون ..(روح پاک امام و همسرشون شاد)
  • توسط:تازه های ادبی
  • .•*..*•. .•*..*•. .•*..*•..•*..*•. .•*..*•. .•*..*•..•*..*•. .•*..*•. .•*..*•..•*..*•. .•*..*•. .•*..*•.سلام ممنون از بزرگواری شماخوش حال شدم از حضورتونسال خوبی داشته باشیدیاعلی.•*..*•. .•*..*•. .•*..*•..•*..*•. .•*..*•. .•*..*•..•*..*•. .•*..*•. .•*..*•..•*..*•. .•*..*•. .•*..*•.
    سلاممیخوام نظرتون رو در مورد غزل جدیدم دونم
  • توسط:خانم گل
  • سلامسال نو مبارکدعا بفرمائید
    ای کاش من هم خواهری مهربان مثل کیمیا داشتم.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    هدایت به بالای صفحه