مفاتیح‌ال‌جنان؛ اعمال زوال روز جمعه :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

مفاتیح‌ال‌جنان؛ اعمال زوال روز جمعه مفاتیح‌ال‌جنان؛ اعمال زوال روز جمعه

دوشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴ ق.ظ

مؤلف گوید: درباره روزه این سه روز و بجا آوردن دو رکعت نماز مستحب به هنگام ظهر روز جمعه، براى برآورده شدن حاجت، روایات بسیارى وارد شده.
بیست و یکم: از دیگر اعمال روز جمعه این است که چون خورشید به گاه ظهر رسد، دعایى را که محمّد بن مسلم از امام صادق علیه السّلام روایت کرده، بخواند و آن دعا آنگونه که در مصباح المتهجّد شیخ طوسى نقل شده، این است:

لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً

معبودى جز خدا نیست، و خدا بزرگتر از هر وصفى است و پاک و منزّه است خدا، و ستایش تنها او را سزاست، هم او که فرزندى نگرفته، و در فرمانروایى اش شریکى نپذیرفته است، و براى او نگاهدارى از خوارى نبوده است، پس او را بسیار بزرگ شمار

آنگاه بگو:

یَا سَابِغَ النِّعَمِ یَا دَافِعَ النِّقَمِ یَا بَارِئَ النَّسَمِ یَا عَلِیَّ الْهِمَمِ یَا مُغْشِیَ الظُّلَمِ یَا ذَا الْجُودِ وَ الْکَرَمِ یَا کَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْأَلَمِ یَا مُونِسَ الْمُسْتَوْحِشِینَ فِی الظُّلَمِ یَا عَالِما لا یُعَلَّمُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ یَا مَنِ اسْمُهُ دَوَاءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفَاءٌ وَ طَاعَتُهُ غَنَاءٌ [غِنًی] ارْحَمْ مَنْ رَأْسُ مَالِهِ الرَّجَاءُ وَ سِلاحُهُ الْبُکَاءُ سُبْحَانَکَ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ یَا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ یَا بَدِیعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ

اى فروریزنده نعمت ها، اى پیش گیرنده بد فرجامی ها، اى آفریننده جانداران، اى بلند همّت، اى روشنى تاریکی ها، اى صاحب جود و کرم، اى برطرف کننده زیان و درد، اى همدم ترسیدگان در تاریکی ها، اى داناى نیاموخته بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست با من چنان کن که تو را سزد، اى آن که نامش دوا و یادش شفا، و طاعتش توانگرى است، مهرورز بر آن که سرمایه اش امید است، و ساز و برگش گریه، پاک و منزهى، معبودی جز تو نیست اى پرمهر، اى بخشایش گر، اى پدیدآورنده آسمان ها و زمین، اى بلند بالا و بزرگوار.

بیست و دوّم: در رکعت اول نماز ظهر جمعه پس از سوره «حمد» سوره «جمعه» ، و در رکعت دوم آن بعد از سوره «حمد» سوره «منافقین» بخواند، و در رکعت اول نماز عصر پس از سوره «حمد» سوره «جمعه» و در رکعت دوم پس سوره «حمد» سوره «توحید» را بخواند.


شیخ صدوق از امام صادق علیه السّلام روایت کرده: از چیزهایى که بر هر مؤمن شیعه ای واجب و لازم است این که در شب جمعه را با سوره «جمعه» و سوره «اعلى» و در روز جمعه نماز را با سوره «جمعه» و «منافقین» بخواند، هرگاه این شیوه را رعایت کند، گویا به عمل رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله رفتار نموده، و ثواب و پاداشش از سوى خدا بهشت خواهد بود.

شیخ کلینى به سند حسن )سندى که همچون سند صحیح است) از حلبى روایت کرده: از حضرت صادق علیه السّلام سئوال کردم: هرگاه در روز جمعه به تنهایى نماز بخوانم، یعنى به نماز جمعه موفّق نشوم، آیا چهار رکعت نماز ظهر را با صداى بلند بخوانم؟ فرمود: آرى، ولى در روز جمعه در نماز ظهر پس از «حمد» سوره هاى «جمعه» و «منافقین» بخوان.


بیست و سوم: شیخ طوسى رحمة اللّه در کتاب مصباح المتهّج از امام صادق علیه السّلام روایت کرده: هرکه پس از سلام نماز روز جمعه سوره هاى «حمد، ناس، فلق، توحید» و «کافرون» را هر کدام هفت بار بخواند.
و نیز آیه

«لَقَد جاءکم رسول من انفُسِکم» را که در آخر سوره برائت [نهمین سوره قرآن] است، و آیه «لو انزلنا هذا القرآن» را که در آخر سوره «حشر» قرار دارد تا پایان سوره و پنج آیه «ال عمران» را از
«انّ فى خلق السّمواتِ و الارضِ» تا
«انّک لا تخلف المیعاد»
[171 - 168] بخواند، از این جمعه تا جمعه دیگر، از گزند دشمنان و نیز آسیب بلاها در امان باشد.

بیست و چهارم: شیخ طوسى از امام صادق علیه السّلام روایت کرده: هر که پس از نماز صبح یا پس از نماز ظهر بگوید:

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلاتَکَ وَ صَلاةَ مَلائِکَتِکَ وَ رُسُلِکَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

بار خدایا! رحمت بى کرانت، و درود فرشتگان و فرستادگانت را بر محمّد و خاندان محمّد قرار ده

تا یک سال بر او گناهى نوشته نشود و نیز فرموده هر که بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگوید:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ

خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و طلوع ظهورشان را زود گردان

نمیرد تا حضرت قائم (عج) را درک کند.

مؤلف گوید: اگر دعاى پیشین را پى از فریضه ظهر جمعه بخواند تا جمعه دیگر از بلاها در امان باشد.


و نیز روایت شده: هر که بین دو نماز روز جمعه، بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستد، پاداش آن برابر پاداش هفتاد رکعت نماز خواهد بود.

بیست و پنجم: دعاى «یا من یرحم من لا ترحمه العباد» و دعای «الّلهمّ هذا یوم مبارک» را که در از دعاهاى «صحیفه کامله» [صحیفه کامله سجّادیه] است بخواند.


بیست و ششم: شیخ طوسى در کتاب «مصباح المتهجد» فرموده است: از امامان علیهم السّلام روایت شده: هر که در روز جمعه پس از نماز ظهر دو رکعت نماز به جاى آورد، و در هر رکعت بعد از سوره «حمد» هفت بار

«قل هو اللّه احد»
بخواند و پس از نماز بگوید:

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِی حَشْوُهَا الْبَرَکَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِکَةُ مَعَ نَبِیِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِینَا إِبْرَاهِیمَ عَلَیْهِ السَّلامُ.

خدایا! مرا از اهل بهشت قرار ده، آن بهشتى که انباشته از برکت و نعمت است و آبادکنندگانش فرشتگان هستند، در کنار پیامبر، محمّد (درود خدا بر او و خاندانش باد) و پدرمان ابراهیم بر او درود و سلام باد.

تا جمعه دیگر دچار فتنه اى نشود، و حق تعالى او را در کنار و به همراه محمّد صلى اللّه علیه و آله و اهل بیتش و ابراهیم علیه السّلام بگذارد.

علاّمه مجلسى رحمة اللّه فرموده: اگر این دعا را فردى که سیّد نیست بخواند به جاى «و ابینا» بگوید «و ابیه»

  • ناصر دوستعلی

مفاتیح الجنان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه