مجمع البیان: سوره‌ی فاتحة الکتاب (استعاذه) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

مجمع البیان: سوره‌ی فاتحة الکتاب (استعاذه) مجمع البیان: سوره‌ی فاتحة الکتاب (استعاذه)

يكشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۰۰ ق.ظ

استعاذه

همه‌ی قراء اتفاق دارند که قبل از بِسْمِ‌ اللّٰهِ‌ الرَّحْمٰنِ‌ الرَّحِیمِ‌ «استعاذه» (به خدا پناه‌بردن) گفته می‌شود، اما اختلاف آنان در خصوصیات کلمات آن مى‌باشد بدین قرار:

«اَعُوْذُ بِاْللّٰهِ‌ مِنَ‌ اْلشَّیْطٰانِ‌ اْلرَّجْیم» به قول ابن کثیر و عاصم و ابوعمرو.

«اَعُوْذُ بِالْلّٰهِ‌ مِنَ‌ اْلشَّیْطٰانِ‌ اْلرَّجِیْمِ‌ انَّهُ‌ هُوَ اْلسَّمِیْعُ‌ اْلبَصِیْرُ» به قول نافع و ابن عامر و کسایى.

«نَسْتَعِیْذُ بِاْللّٰهِ‌ اْلسَّمِیْعِ‌ اْلعَلِیْمِ‌ مِنَ‌ اْلشَّیْطٰانِ‌ الْرَّجِیْمِ‌» به قول حمزه.

 

شرح لغات

اعوذ: پناه مى‌بریم و استعاذه به معناى پناه‌بردن است.

شیطان: در لغت، هر نافرمان و سرکشى است اعم از انسان و جن و حیوان و لذا در قرآن «شَیٰاطِینَ‌ الْإِنْسِ‌ وَ الْجِنِّ‌» آمده است و وزن آن فیعال است از «شطن» به معناى دور شده؛ برخى آن را (فعلان) از فعل «شاط‍‌» به معناى باطل شد دانسته‌اند ولى صحیح همان قول اولى است زیرا شاطن به معناى متمرد و نافرمان در کلمات عرب دیده می‌شود.(۱)

رجیم: دور شده؛ وزنش «فعیل» از رجم به معناى انداختن.

 

تفسیر:

خدا امر می‌کند که از شر شیطان به خدا پناه ببرید چون هیچ انسانى از وسوسه‌هاى شیطان بر کنار نیست، لذا قرآن می‌گوید: «فَإِذٰا قَرَأْتَ‌ الْقُرْآنَ‌ فَاسْتَعِذْ بِاللّٰهِ‌ مِنَ‌ الشَّیْطٰانِ‌ الرَّجِیمِ‌»(۲) (هر وقت قرآن می‌خوانید از شر شیطان به خدا پناه ببرید).

معناى این جمله این است که من به خدا پناه می‌برم از شر شیطان که دور از خیر است و یا دور شده از رحمت خدا است، و رجیم یعنى مطرود از درگاه خدا و یا کسى که هدف تیرهاى لعن است، هَمانا خدا همه‌ی شنیدنی‌ها را می‌شنود (سمیع) و به همه‌ی دانستنی‌ها آگاه است (علیم).

 

پی‌نوشت‌ها:

(۱)

«ایما شاطن عصاه عکاه

ثم یلقى فى السجن و الاغلال»

هر متمردى که نافرمانى او کند او را در بند می‌کند و به زندان و غل می‌أفکند.

(۲) آیه‌ی ۹۸ از سوره‌ی نحل.

 

* منبع: تفسیر مجمع البیان، فضل بن حسن طبرسی، جلد ۱، صفحات ۳۵ تا ۳۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه