افسردگی :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

افسردگی افسردگی

پنجشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۸۴، ۱۲:۲۳ ق.ظ

سلام

از عشق گفتیم، از زبان‌های اصلی ابراز عشق؛ اینکه چطور می‌تونیم زبان عشق خودمون و همسرمون رو کشف کنیم. الان می‌خوایم بپردازیم به مسئله‌ی شایع افسردگی و راه‌های درمانش.

یکی از روان‌شناسان معروف، افسردگی رو به عنوان «سرماخوردگی روانی» می‌شناسه. این تشبیه به خاطر شیوع فراوان این اختلال روانیه. در حدود 12 درصد مردم در دورانی از زندگی‌شون به افسردگی شدیدی که نیاز به درمان داره، مبتلا می‌شن مخصوصا در دوران جوانی.

هیچ کس از افسردگی چه برای خود و چه دیگران خوشنود نمی‌شه. افسردگی سایه‌ی سیاهیه که روحیه‌ی انسان رو ضعیف و شادمانی رو از اون سلب می‌کنه. وقتی کسی دچار افسردگی می‌شه روابطش با اطرافیان کاهش پیدا می‌کنه و گوشه‌گیر می‌شه و متاسفانه دوستان و نزدیکانش هم از او دوری می‌کنند چرا که می‌ترسن انگشتان سرد خلق افسرده‌ی او روح اون‌ها رو هم منجمد کنه!

همین عامل باعث تشدید افسردگی می‌شه و فرد احساس گناه و ضعف می‌کنه به این ترتیب در گرداب دپرسیون اسیر می‌شه.

 

افسردگی چیست؟

همون‌طور که همه می‌دونن، افسردگی نوعی غم و اندوه و کاهش بیش از حد سطح شادمانیه. فرد افسرده احساس پوچی می‌کنه، زندگی رو بی‌هدف و پایانش رو مرگی بی‌نتیجه می‌بینه. هر کار و فعالیتی به نظرش پوچ و واهی می‌رسه. نمی‌خنده، هر تفریح و سرگرمی براش تکراری و کسالت‌آوره. ممکنه احساس گناه و تقصیر کنه و حتی از کاری که سال‌ها پیش انجام داده، احساس عذاب وجدان شدید کنه.

فرد افسرده معمولا کم‌اشتهاست ولی شب به راحتی به خواب می‌ره، اما صبح زود از خواب می‌پره. احساس ضعف جسمانی می‌کنه، خود رو تنها و بی‌یار و یاور احساس می‌کنه. ممکنه گاه به فکر خودکشی بیفته و در موارد شدید بیماری، حتی اقدام به خودکشی می‌کنه.

 

پاره‌ای از علایم شایع افسردگی

۱. تاثیر افسردگی بر تفکر:

- ناتوانی در تمرکز حواس

- ناتوانی در تصمیم‌گیری

- بی‌توجهی و بی‌علاقه‌گی به رخدادهای پیرامون به اطرافیان

- بدبینی: (اوضاع اصلا عوض نمی‌شه و کاری از دست من بر نمیاد)

۲- تاثیر افسردگی بر احساس‌ها:

- غم، اندوه، عدم شادمانی

- کاهش اعتماد به نفس و خودکم‌بینی

- کاهش علاقه و لذت و تفریح

- احساس ضعف ناتوانی و کرختی

- احساس گناه‌کار بودن

۳- تاثیر افسردگی بر رفتار:

- بی‌توجهی به آراستگی ظاهری از قبیل مو و لباس

- گوشه‌گیری و انزواطلبی

- دوری جستن از دوستان و اطرافیان

- آه کشیدن‌های مکرر و گریه

۴- تاثیر افسردگی بر جسم:

- کاهش اشتها یا گاهی افزایش اشتها

- اختلال در خواب، به ویژه به صورت پریدن از خواب در هنگام سحر

- خستگی و ضعف و ناتوانی

 

در قسمت بعدی در مورد راه‌های درمان افسردگی می‌نویسم.

شاد باشید و بی‌غم.

 

 

* این نوشته از خانم نگین است که در کیمیای میهن‌بلاگ ثبت کرده بودند، و بیان نتوانسته در انتقال آرشیو کیمیا به اینجا اسم نویسنده را با خودش بیاورد. تاریخ ویرایش: سه‌شنبه ۱۳۹۷/۱۱/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه