الکافی، جلد ۱، کتاب عقل و جهل، حدیث ۳۰ :: کیمیا

CSS Menu Expand Css3Menu.com

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم


کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. اگر فقط برای خواندن چرندیات بنده اینجا آمده‌اید، یا دست‌نوشته‌ها را از منوی وبلاگ ببینید یا به این آدرس سر بزنید: ndoustali.blog.ir
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از منوی آبشاری و مخصوصا کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از زیرمنوی به بهانه‌ی شعر استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۱۵۰ در ۴۰۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

لوگوها
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
می‌خواهم کمک کنم
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۲۰ خرداد ۹۹، ۱۸:۱۱ - حصـــــــcafeh.ـــــین ..
    :)))
امکانات
مجوز کرییتیو کامنز
محتوای کیمیا توسط ناصر دوستعلی تحت مجوز Creative Commons ارجاع-غیرتجاری-انتشار یکسان 4.0 بین‌المللی قرار دارد.


الکافی، جلد ۱، کتاب عقل و جهل، حدیث ۳۰ الکافی، جلد ۱، کتاب عقل و جهل، حدیث ۳۰

شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۴:۵۸ ق.ظ

۳۰/۳۰. مُحَمَّدُ بْنُ‌ یَحْیىٰ‌ رَفَعَهُ‌، قَالَ‌: قَالَ‌ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ‌ عَلَیْهِ‌‌السَّلاَمُ‌: «مَنِ‌ اسْتَحْکَمَتْ‌ (۱) لِی (۲) فِیهِ‌ خَصْلَةٌ‌ مِنْ‌ خِصَالِ‌ الْخَیْرِ، احْتَمَلْتُهُ‌ عَلَیْهَا، وَ اغْتَفَرْتُ‌ فَقْدَ مَا سِوَاهَا، وَ لَا أَغْتَفِرُ (۳) فَقْدَ عَقْلٍ‌ وَ لَا دِینٍ‌؛ لِأَنَّ‌ مُفَارَقَةَ‌ الدِّینِ‌ مُفَارَقَةُ‌ الْأَمْنِ‌، فَلَا یَتَهَنَّأُ (۴) بِحَیَاةٍ‌ مَعَ‌ مَخَافَةٍ‌، وَ فَقْدُ الْعَقْلِ‌ فَقْدُ الْحَیَاةِ‌، وَ لَا یُقَاسُ‌ إِلَّا بِالْأَمْوَاتِ». (۵)

 

ترجمه:

٣٠/٣٠. محمد بن یحیى روایت کرده و آن را مرفوع ساخته، گفت که: امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود که: «کسى را که آگاه شوم بر یکى از خصلت‌هاى نیک استوار است، بپذیرم و از نداشتن خصلت‌هاى نیک دیگر، چشم پوشم؛ ولى از نداشتن خرد و دین نگذرم؛ زیرا جدایى از دین، جدایى از امان‌یافتگى است و زندگى همراه با هراس [و ناامنى]، گوارا نباشد و نداشتن خرد، نداشتن زندگانى است و بى‌خردان تنها با مردگان مقایسه شوند.»

 

پی‌نوشت‌ها:

(۱). فی حاشیة «ض»: «اُحکمت». و «استحکمت» أی ثبتت و رسخت فی نفسه بحیث یصیر خلقاً له و ملکة راسخة فیه. و قوله علیه‌السلام: «لی» على تضمین معنى الثبوت أو الظهور، أی ثابتاً لی ذلک، أو ظاهراً عندی. أو على معنى «لأجلی»، یعنی لأجل إعانتی فی إنجائه من العقوبات. راجع شروح الکافی.

(۲). فی «ض، بح» و تحف العقول: -\«لی».

(۳). فی حاشیة «ض»: «و لا أغفر».

(۴). فی «بح»: «فلم یتهنّأ». و فی «بس»: «فلا یُتَهنّأ». و معنى «فلا یَتَهَنَّأُ بحیاة»، أی لایسوغ له و لا یَلَذُّ، یقال: تَهَنَّأَ بالطعام، أی ساغ له و لذّ. انظر: أقرب الموارد، ج ۵، ص ۶۵۱ (هنأ).

(۵). تحف العقول، ص ۲۱۹، مع اختلاف یسیر الوافی، ج ۱، ص ۱۲۱، ح ۳۲.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه