سبب برترى :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

سبب برترى

سه شنبه, ۳ فروردين ۱۳۸۹، ۰۲:۳۷ ب.ظ



نقل است که جنید(1) مریدى داشت که او را از همه عزیزتر مى‏شمرد و گرامى‏اش مى‏داشت . دیگران را حسد آمد. شیخ از حسادت دیگر مریدان، آگاه شد. گفت: «ادب و فهم او از همه بیش‏تر است. ما را نظر در آن «ادب و فهم» است . امتحان کنیم تا شما را معلوم گردد .»
فرمود تا بیست مرغ آوردند و گفت: «هر مرغ را، یکى بردارید و جایى که کسى شما را نبیند، بکشید و بیاورید.» همه برفتند و بکشتند و باز آمدند، الا آن مرید، که مرغ را زنده باز آورد.
شیخ پرسید که چرا نکشتى؟ گفت: «شیخ فرموده بود که جایى باید مرغ را کشت که کسى نبیند، و من هر جا که مى‏رفتم حق تعالى مى‏دیدم.»
شیخ رو به اصحاب کرد و گفت: «دیدید که فهم او چگونه است و فهم دیگران چون؟»
همه استغفار کردند و مقام آن مرید را بزرگ داشتند.(2)

پ.ن:
1- ابوالقاسم، جنید بن محمد بن جنید، ملقب به سیدالطائفه، از بزرگان و مشاهیر عرفان است. اصلش از نهاوند و مقیم بغداد بود. وى خواهرزاده‌ی سرى سقطى(3) است. سى بار پیاده به حج رفت. پایه‌ی طریقت و شیوه‌ی عرفانى او «صحو» یعنى هشیارى و بیدارى است؛ بر خلاف پیروان بایزید بسطامى که «سکر» یعنى ناهشیارى را پایه‌ی طریقت خود قرار داده‏اند. وى در طریقت عرفانى خود، سخت پایبند شریعت بود. اکثر سلسله‏هاى عرفانى، خود را به او منسوب مى‏کنند. جنید، در سال 297 ه.ق درگذشت.
2- گزیده تذکرة الاولیاء، ص 299 298، با اندکى تغییر در واژگان . ?
3- سرى سقطى اهل بغداد است. نمى‏دانیم اصلا کجایى بوده‌است. وى از دوستان و همراهان بشر حافى بوده است. سرى سقطى اهل شفقت به خلق خدا و ایثار بوده است. ابن خلکان در «وفیات الاعیان‏» نوشته است که سرى گفت: سى سال است که از یک جمله‌ی «الحمدلله‏» که بر زبانم جارى شد استغفار مى‏کنم. گفتند: چگونه؟ گفت: شبى حریقى در بازار رخ داد، بیرون آمدم ببینم که به دکان من رسیده یا نه؟ به من گفته شد به دکان تو نرسیده است. گفتم: الحمدلله. یک‌مرتبه متنبه شدم که گیرم دکان من آسیبى ندیده باشد، آیا نمى‏بایست من در اندیشه‌ی مسلمین باشم؟! سعدى به همین داستان (با اندک تفاوت) اشاره مى‏کند آنجا که مى‏گوید:
شبى دود خلق آتشى برفروخت
شنیدم که بغداد نیمى بسوخت
یکى شکر گفت اندر آن خاک و دود
که دکان ما را گزندى نبود
جهاندیده‏اى گفتش آى بو الهوس
تو را خود غم خویشتن بود و بس؟
پسندى که شهرى بسوزد به نار
اگر خود سرایت بود بر کنار؟
سرى شاگرد و مرید «معروف کرخى‏» و استاد و دائى جنید بغدادى است، سخنان زیادى در توحید و عشق الهى و غیره دارد، و هم او است که مى‏گوید: عارف مانند آفتاب بر همه‌ی عالم مى‏تابد و مانند زمین، بار نیک و بد را به دوش مى‏کشد و مانند آب مایه‌ی زندگانى همه‌ی دلها است و مانند آتش به همه پرتوافشانى مى‏کند. سرى در سال 254 یا 250 در سن نود و هشت‏سالگى درگذشته است. (آشنایی با علوم اسلامی (کلام- عرفان- حکمت عملی)/ استاد شهید مرتضی مطهری)


  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۲)

  • توسط:کیمیا
  • یه دنیاوهمه تقدیم تو دوست عزیز
    سلام کیمیای عزیز عید و بهار بر شما مبارک ممنون از حکایت زیبایی که انتخاب فرمودید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    هدایت به بالای صفحه