فلسفه غیبت :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

فلسفه غیبت فلسفه غیبت

چهارشنبه, ۶ مهر ۱۳۸۴، ۱۰:۳۶ ب.ظ

فلسفه‌ی غیبت چیست و آیا ظاهربودن امام عصر(عج) محذوری دارد؟

استاد حسین انصاریان:

علت و سبب اساسی غیبت، برای مردم بیان نشده و به جز ائمه‌ی اطهار کسی از آن اطلاع ندارد.

عبدالله بن فضل هاشمی می‌گوید: امام صادق(ع) فرمود: حضرت صاحب‌الامر ناچار غیبتی خواهد داشت، به طوری که گمراهان در شک واقع می‌شوند. عرض کردم: چرا؟ فرمود: ماذون نیستیم علتش را بیان کنیم. گفتم: حکمتش چیست؟ فرمود: همان حکمتی که در غیبت حجت‌های گذشته وجود داشت، در غیبت آن جناب نیز وجود دارد. اما حکمتش ظاهر نمی‌شود مگر بعد از ظهور او، چنان‌که حکمت سوراخ‌کردن کشتی و کشتن جوان و اصلاح دیوار به دست خضر(ع) برای موسی(ع) آشکار نشد جز هنگامی که می‌خواستند از هم جدا شوند. ای پسر فضل! موضوع غیبت سری است از اسرار خدا و غیبی است از غیوب الهی. چون خدا را حکیم می‌دانیم باید اعتراف کنیم که: کارهایش از روی حکمت صادر می‌شود گرچه تفصیلش برای ما مجهول باشد(۱).

از حدیث مذکور استفاده می‌شود که علت اصلی و اساسی غیبت بیان نشده است، یا برای این‌که اطلاع بر آن صلاح مردم نبوده یا این‌که استعداد فهمش را نداشته‌اند.

در احادیث سه حکمت برای غیبت بیان شده است:

فائده‌ی اول: امتحان و آزمایش، تا گروهی که ایمان محکمی ندارند، باطنشان ظاهر شود و کسانی که ایمان در اعماق دلشان ریشه کرده به واسطه‌ی انتظار فرج و صبر بر شدائد و ایمان به غیب ارزششان معلوم شود و به درجاتی از ثواب نائل گردند.

موسی بن جعفر(ع) فرمود: هنگامی که پنجمین فرزند امام هفتم غائب شد، مواظب دین خود باشید، مبادا کسی شما را از دین خارج کند. ای پسرک من! برای صاحب‌الامر ناچار غیبتی خواهد بود، به طوری که گروهی از مومنین از عقیده برمی‌گردند. خدا به وسیله‌ی غیبت، بندگانش را امتحان می‌کند(۲).

فائده‌ی دوم: آن حضرت از بیعت‌نمودن با ستمکاران محفوظ می‌ماند.

حسین بن فضال می‌گوید: علی بن موسی الرضا(ع) فرمود: گویا شیعیانم را می‌بینم که هنگام مرگ سومین فرزندم (امام حسن عسکری) در جستجوی امام خود همه‌جا را می‌گردند اما او را نمی‌یابند. عرض کردم: چرا یابن رسول الله؟ فرمود: برای این‌که امامشان غائب می‌شود؟ فرمود: برای این‌که وقتی با شمشیر قیام نمود بیعت احدی در گردنش نباشد(۳).

فائده‌ی سوم: امام عصر(عج) به وسیله‌ی غیبت از خطر قتل نجات می‌یابد.

زراره می‌گوید: حضرت صادق(ع) فرمود: قائم باید غائب شود. عرض کردم! چرا؟ فرمود: از کشته‌شدن می‌ترسد و با دست به شکم خود اشاره کرد(۴).

 

پی‌نوشت‌ها:

۱- بحار الانوار، جلد ۵۲، صفحه‌ی ۹۱

۲- قال موسی بن جعفر علیهالسلام: اذا فقد الخامس من ولد السابع من الائمه فالله الله فی ادیانکم لایزیلنکم عنها احد، یا بنی انه لابد لصاحب هذا الامر من غیبته حتی یرجع عن هذا الامر من کان یقول به، انما هی محنة من الله امتحن الله بها خلقه. بحارالانوار، جلد ۵۲، صفحه‌ی ۱۱۳

۳- بحارالانوار، جلد ۵۱، صفحه‌ی ۱۵۲

۴- زراره عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال یا زراره لابد للقائم من غیبه قلت: و لم؟ قال یخاف علی نفسه و اومی ‌بیده الی بطنه. اثبات الهداه، جلد ۶، صفحه‌ی ۴۳۷

 

 

* این پست توسط آقای اسماعیل مصفا در کیمیای میهن‌بلاگ ثبت شده است، که بیان نتوانسته در انتقال آرشیو کیمیا به اینجا نام نویسنده را با خودش بیاورد. تاریخ ویرایش: سه‌شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه