متن مرام‌نامه‌ی جدید گروه ادبی تک‌مضراب :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

متن مرام‌نامه‌ی جدید گروه ادبی تک‌مضراب

جمعه, ۲۰ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۳۱ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

مرام‌نامه‌ی گروه ادبی تک‌مضراب

 

سلام!

بیش از دوسال از فعالیت گروه ادبی تک‌مضراب می‌گذرد؛ در این مدت پایندی به مرام‌نامه‌ی گروه برای عده‌ای شیرین و برای برخی سخت و گاهی تلخ بوده، امّا همه تقریباً اذعان دارند که مرام‌نامه باعث رعایت نظم و دقت گردیده است.

به هر حال بعد از حدود 2 سال از اجرای آن، لازم بود نگاهی دوباره به مرام‌نامه نمود و ایرادات و نقایصش را برطرف و موارد لازم را کم یا زیاد نمود. چرا که در غیر این صورت ممکن بود ناخواسته گروه دچار عدم پویائی گردد.

لذا پس از تغییرات لازم جهت استحضار اعضاء عزیز منتشر و در جهت دستیابی به اهداف تعریف‌شده، خود و تمام اعضاء را ملزم به اجرای دقیق آن می‌دانیم.

 

اوّل: کلیّات

تک‌مضراب: تک‌مضراب نام گروهی ادبی در فضای مجازی و سایت «فیس‌بوک» می‌باشد که در آن "فقط" و "فقط"، "تک‌بیتی" ثبت می‌شود.

یادآوری: بیت‌الغزل نامی آشناست برای اهل شعر، اما به جهت هم‌نگاه شدن اعضاء لازم است آن را تعریف نماییم:

مرحوم دهخدا در لغتنامه‌اش در تعریف بیت‌الغزل می‌نویسد: «بیت‌الغزل: بیت انتخابی و بهتر. کنایه از بیت منتخب و گزیده است. شاه بیت. بیتی که در غزل از دیگر ابیات برتر و بهتر باشد». در فرهنگ فارسی معین نیز در ذیل کلمه‌ی بیت‌الغزل آمده است: «بیت منتخب یک غزل» و در فرهنگ عمید نیز اینگونه آمده است: «بهترین بیت غزل؛ شعر برگزیده‌ی غزل؛ شاه‌بیت غزل» با توجه به این تعاریف، بیتی را می‌توان بیت‌الغزل نامید که چه از حیث فنی و چه از حیث معنا و مفهوم، بهترین بیت غزل باشد.

تک‌مضراب تلاش می‌کند ابیاتی را ثبت نماید که دارای بیشترین قرابت و نزدیکی با تعریفی که از بیت‌الغزل گذشت باشند؛ چرا که در غیر این صورت شاهد ثبت ابیاتی خواهیم بود که به لحاظ فنی و محتوایی در سطح قابل قبولی نیستند و با هدف تعریف شده فاصله زیادی دارند.

 

دوّم: مقرّرات و تعهّدات

1. در جهت رعایت حقوق شرعی و قانونی صاحبان اصلی آثار سروده شده لازم است تمام بیت‌های ارسالی دارای نام صاحب اصلی آثار باشد، در غیر این صورت بیت حذف خواهد گردید. و اگر نام شاعر را نمی‌دانید بیت را در قسمت نظرات، ثبت کنید. دوستان و اعضاء دیگر کمک خواهند کرد تا نام صاحب اثر، یافت و ثبت شود.

2. اگر بیتی از خودتان هم ثبت می‌کنید، حتما نام خود را به صورت کامل بنویسید. نوشتن اسم مستعار و اکانت فیس‌بوک مورد قبول نمی‌باشد.

3. لزومی برای نوشتن نام شاعر در ابیاتی که به عنوان شاهد، در قسمت نظرات ثبت می‌شوند نیست، امًا رعایت آن باعث می‌شود بیت با نام شاعر در ذهن مخاطب ثبت و بعداً تداعی شود. لذا خود را متعهد به اجرای آن می‌دانیم.

4. برای حفظ تناسب و زیبائی صفحه‌ی گروه، در هنگام ثبت بیت، هر مصرع را در یک خط بنویسید و بین نام شاعر و بیت، با دکمه‌ی "اینتر" یک خط خالی ایجاد کنید. تا آشفته‌گی ظاهری را از بین برده و باعث ‌شود خوانندگان دچار خستگی نشوند. درست مثل این:

  • بسم الله الرحمن الرحیم
  • هست کلید در گنج حکیم
  •  
  • نظامی

5. لطفاً به هیچ وجه "عکس" یا "لینک"ی را، "ضمیمه"‌ی ابیات نکنید؛

6. چون غرض در گروه تک‌مضراب ثبت "بیت‌الغزل" است بنابراین، از ثبت ابیات "موقوف‌المعانی" و یا "آثار سپید" و... جداً خودداری کنید. همانطور که می‌دانید این آثار از تعریف، خارج می‌باشند.

7. در ثبت ابیات رعایت اوزان شعر فارسی ضروری است.

8. از ثبت تبلیغات از هر جنس و سبک و سیاق و موضوعی در گروه خوداری فرمائید. این‌گونه پست‌ها حذف و در صورت

تکرار، عضویت ارسال‌کننده لغو خواهد شد.

9. از ثبت ابیات و نظراتی که در آن‌ها شائبه‌ی توهین به افراد، عقیده‌، قوم و یا قبیله‌ای، وجود دارد؛ جدا پرهیز کنید. ثبت ابیات سیاسی هم جزء این دسته محسوب می‌شوند و گروه ادبی تک‌مضراب فاقد گرایشات سیاسی می‌باشد.

10.  جهت جلوگیری از ثبت ابیات تکراری سعی نمائید حتما ابیاتی را که قبلاً توسط اعضاء ثبت شده را ببینید و بخوانید، این کار "حداقل" باعث می‌شود "ابیات تکراری" حتی‌المقدور ثبت نشده و مطالعه ابیات از ثبت ابیات بیشتر اتفاق بیفتد و اعضاء فرصت پیدا می‌کنند، دقت بیشتری برای مطالعه‌ی ابیات کرده و نتیجتاً نظرات بیشتر و بحث‌های مفیدی در زیر هر بیت ثبت گردد. چرا که صرف ثبت بیت، بعد از مدتی به کاری روزمره و معمولی تبدیل شده و جز ملالت چیزی نخواهد نداشت. اما بحث‌های احتمالی باعث غنای گروه و بالارفتن سطح علمی اعضاء خواهد شد.

11. از تاریخ اجرای این مرام‌نامه، ثبت بیش از 3 بیت در هر 24 ساعت برای هر عضو ممنوع می‌باشد و عضویت خاطی بعد از تذکر سوم، لغو خواهد شد.

12. از این پس عضویت در تک‌مضراب به صورت مستقل امکان ندارد. تنها راه عضویت در گروه دعوت‌شدن به آن و تایید توسط ادمین‌ها می‌باشد.

13. با توجه به اینکه در تک‌مضراب برنامه‌ی نقد به صورت جداگانه وجود دارد، بنابراین ابیات خود را به قصد نقدشدن ثبت نکنید، و آن را به همراه اثر کامل‌تان در نوبت نقد قرار دهید؛ چرا که اگر بیت به لحاظ فنی دچار مشکل باشد، از صفحه حذف می‌شود.

14. تک‌مضراب گروهی به اصطلاح بسته است و تمام ابیات و نظرات برای "اعضای تک‌مضراب" قابل رویت است.

 

سوم: تذکرات مهم 

1. ورود شما به تک‌مضراب به منزلهی "پذیرش و قبول شرایط و تعهدات"‌ گروه می‌باشد.

2. ابیات و نظراتی که خارج از قاعده‌های ذکر شده باشند، به صورت "یک‌طرفه" از سوی ادمین "بدون هیچ ملاحظه‌ای" "حذف" می‌شوند.

3. ادمین مختار است، در صورت عدم رعایت مواد این مرام‌نامه، عضویت اعضاء را، به صورت یک‌طرفه لغو نماید.

4.با توجه به افزایش تعداد اعضاء گروه و سخت‌شدن مدیریت تک‌مضراب و از آنجا که ممکن است به دلیل همین گستردگی (پست‌ها و نظرات) مطلبی از چشم ادمین‌ها پنهان بماند، لذا از دوستان تقاضا می‌شود در صورت دیدن مطلبی بر خلاف آداب و مرام‌نامه با زدن ضربدر گوشه‌ی پست یا کامنت

5. ورد نظر، موضوع را به ادمین‌ها گزارش دهند. این کار در سلامت محیط گروه تک‌مضراب کمک شایانی خواهد نمود.

6. حل مواردی که احتمالاً در این مرام‌نامه پیش‌بینی نگردیده، به صلاحدید ادمین خواهد بود، و اعضاء حق اعتراض خود را اسقاط می‌نمایند.

7. تک‌مضراب درمورد اتفاقاتی که ممکن است بین اعضاء در خارج از فضای گروه یا در فضای حقیقی بیفتد، هیچ‌گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

 

چهارم: تکمله:

1. اگر پیشنهاد یا انتقادی به نظرتان می‌رسد، حتما با ما در میان بگذارید؛ این کار به گروه‌بودن گروه و انسجام آن کمک می‌کند.

2. همانطور که می‌دانید گروه ادبی تک‌مضراب، جلسات شعرخوانی و نقد و بررسی در فضای حقیقی نیز برگزار می‌کند و تا امروز چندین نشست آن را شاهد بودیم که گزارش صوتی و تصویری آن در سایت «کیمیا» به نشانی www.kimia-ac.ir قابل رویت است. برای اطلاع از زمان و نشانی این جلسات عدد 11 را به سامانه‌ی 14 رقمی 30003300400000 ارسال نمایید.

 

باتشکر

و السلام

19/تیرماه/1393

 

 

© هرگونه کپی‌برداری از این مرام‌نامه شرعا ممنوع می‌باشد.

متن کامل مرام‌نامه به صورت PDF از این لینک قابل دریافت است. (+)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه