مجمع البیان: مقدمه مؤلف (۱) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

مجمع البیان: مقدمه مؤلف (۱) مجمع البیان: مقدمه مؤلف (۱)

جمعه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۸، ۰۶:۰۰ ق.ظ

مؤلف مجمع البیان پس از خطبه‌ی مفصل مشتمل بر حمد و ثناى الهى و بیان عظمت علم و به ویژه علم قرآن و نیز بیان سبب تألیف مجمع البیان، مقدماتى را که مشتمل بر هفت فن است ذکر می‌کند و دانستن آن‌ها را براى ورود در شناسایى قرآن لازم می‌داند و آن فنون از این قرارند:

فن اول

در تعداد آیات قرآن و فائده‌ی شناختن آن

آن‌چه اهل کوفه در شمارش آیات بیان کرده‌اند صحیح‌تر از آن است که دیگران گفته‌اند زیرا آنان از امیرالمؤمنین على بن ابى‌طالب گرفته‌اند.

و آن‌چه از رسول اکرم نقل شده است که فرمود: فاتحه هفت آیه دارد که یکى از آن‌ها «بِسْمِ‌ اللّٰهِ‌ الرَّحْمٰنِ‌ الرَّحِیمِ‌» است، قول اهل کوفه را در تعداد آیات سوره‌ی حمد تأیید می‌کند. عدد اهل مدینه منسوب است به ابى جعفر یزید بن قعقاع قارى و شیبة بن نصاح که مدنى اول و اسماعیل بن جعفر که مدنى اخیر می‌باشد.

بعضى گفته‌اند: مدنى اول «حسن بن على بن ابى‌طالب علیه‌السلام و عبد اللّٰه بن عمر» و مدنى اخیر ابوجعفر و شیبة و اسماعیل می‌باشند ولى قول اول مشهورتر است.

عدد اهل بصره منسوب است به عاصم بن ابى الصباح جحدرى و ایوب بن متوکّل که با هم اختلاف ندارند جز در یک آیه و آن «قٰالَ‌ فَالْحَقُّ‌ وَ الْحَقَّ‌ أَقُولُ‌»(۱) است که جحدرى بر خلاف ایّوب آن را یک آیه شمرده است.

عدد اهل مکه منسوب است به مجاهد بن جبر و به اسماعیل مکّى و بعضى گفته‌اند که عدد آن‌ها به کسى منسوب نیست بلکه در مصاحفشان دیده شده است که بالاى هر آیه سه نقطه گذارده‌اند.

عدد اهل شام منسوب است به عبد اللّٰه بن عامر.

و فائده‌ی شناختن آیات این است که خواننده‌ی قرآن وقتى با انگشتان خود آن‌ها را شمرد ثواب بیشترى خواهد داشت و دست و قلب و زبانش با هم اشتغال به قرآن پیدا کرده‌اند و بى‌شک روز قیامت گواهى خواهند داد.

 

پی‌نوشت‌ها:

(۱) آیه‌ی ۸۴ از سوره‌ی ص

 

* منبع: تفسیر مجمع البیان، فضل بن حسن طبرسی، جلد ۱، صفحات ۱۵ و ۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه