منبر سوم
چهارشنبه, ۴ بهمن ۱۳۸۵، ۰۸:۳۴ ق.ظ
تحریف عاشورا قال النبی (ص) :حسین منی انا من حسینادعا : قیام کربلاخوراک فکری واعتقادی وعملی نسل ماست مشروط برآنکه واقعیت آن بدون اضافات وتحریفات به ما برسد تحریف به معنای تغییر درکلمات وعبارات است اما مجازا به تغییراتی که درمحتوا وتفسیر یک واقعیت اعمال می شود نیز گفته می شود البته درهرو مورد منظور تغییراتی است که برخلاف رضایت صاحب متن اعمال شده باشد وباعث اشتباه مخاطبان در فهم منظور نویسنده باشد از تحریفات لفظی می توان به اضافاتی که درمتون تاریخی کربلا وارد شده است اشاره نمودمثلا شما دربسیاری از مجالس سخن از لیلا (مادر علی اکبر ) شنیده اید اما برخی محققین معتقدند لیلا اصلا درکربلا نبوده است ویا سخن از کشته شدن صدها هزار نفر دریک روز(عاشورا) بدست اباعبداله به میان آورده اند حال آنکه ازلحاظ عقلی چنین چیزی ممکن نیست به همین ترتیب مسایل زیادی اززبان ناقلان تاریخ عاشورا به دروغ نقل شده است والبته بسیاری ازاین ناقلان لااقل درحوزه فرهنگ عاشورا ازسر اخلاص این عبارات دروغ را نقفل کرده اند زیرا گمان می کردند اگر تاریخ امام حسین را پرشور تر وحماسی تر نقل کنند مشتری امام بیشتر ودرنتیجه عده بیشتری به هدایت وکمال می رسند .خوشبختانه این رویکرد درسالهای اخیر روبه کاهش است زیرا نسل حاضر زیر بار هر حرفی نمی روند وتنها سخنانی را خوب می پذیرند که به تجربه وحس نزدیک باشد گو اینکه ازنظر فلسفی این دیدگاه دیدگاه کاملی برای تمیز حق وباطل نیست . البته درمقابل، نوع دیگری از تحریف دامنگیر فرهنگ عزاداری محرم شده است وآن تمایل شدیدی است که اخیرا نسبت به پرداختن به سروصورت وچشم وابرو حضرات معصومین پیدا شده ونمونه مشهود آن درایام عزاداری خود را می نمایاند تصاویری که هیچ سندیتی ندارد وازلحاظ فنی وهنری نیز پرازاشکال است به نماد عزاداری تبدیل شده اند این رویکرد معلول تمرکز توجه محیط های عزاداری ومجریان عزاداری –مداحان – به چشم وابرو وسایر شخصات بدنی ائمه است درواقع تمرکز براین امور باعث عدم تمرکز برپیامهای اصیل قیام عاشورا می شود ولذا اگر این روند همچنان ادامه یابد امید به اینکه نسل مقاوم پویا ومبارزی ازدل این دسته جات دربیاید –یعنی همان اتفاقی که برای نسل قبل درزمان جنگ ونسل قبل تر دردوران انقلاب پیش آمد – امید واهیی خواهد بود