پاسخ به یک سوال {در مورد مطلب پرسش‌ها و پاسخ‌ها (۶)} :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

به نام خدا

جناب آقا یا خانم «یه بنده‌ی خدا» سلام

جواب سوال شما رو ضمن تشکر از مطرح‌کردنش، در قالب یه مطلب عمومی عرض می‌کنم.

[یه بنده خدا]-[EMAIL] - [ ] دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۴ - ۱۰:۰۹

[بهتر است مشخص شود در کدام موارد مقبولیت مردمی جایگاهی ندارد. چون مثلا در بحث حکومتی، مقبولیت مردم شرط است.]

از سوالی که کردین معلوم می‌شه مطالب قبلی ما رو با عنوان پرسش‌ها و پاسخ‌ها مطالعه نکردین؛ قبل از هر چیز باید بگم این سوال در ادامه‌ی سوال‌های قبل پرسیده شده و این سوال‌ها و مطالب، مباحثی به هم پیوسته می‌باشند که در قالب پرسش و پاسخ ارائه می‌شود.

اما راجع به اشکالی که فرموده بودین باید عرض کنم که ما در مسئله‌ی حکومت دو بحث داریم: مشروعیت و مقبولیت؛ که متاسفانه غالب اوقات، بعضی این دو را با هم خلط می‌کنند و بنابراین به اشتباه می‌افتند.

خیلی کوتاه عرض کنم: اسلام قائل به این است که مشروعیت حکومت حاکمان اسلامی و در راس آن‌ها پیامبر (ص) و علی (ع) هیچ ربطی به خواست مردم ندارد، یعنی چه مردم قبول داشته باشند و چه نه، محمد (ص) فرستاده‌ی خدا  و اولی الامر است و حاکم مسلمین؛ و اینکه مردم این امر را قبول داشته باشند یا خیر، هیچ تاثیری در اصل این مطلب که همان «مشروعیت» باشد ندارد. او از طرف خداوند اذن دارد و مشروعیت او را خداوند وضع نموده است.

اما اگر همین پیامبر که دارای مشروعیت است با اقبال عمومی مردم مواجه نشود (کما اینکه سختی‌های دوران رسالت پیامبر اکرم (ص) تا تشکیل حکومت در مدینه را حتما می‌دانید) این‌طور نیست که به مشروعیت او ضرر و خللی وارد شود، بلکه به دلیل اینکه مردم با او همراه نیستند و به اصطلاح دارای «مقبولیت» نیست، در ایجاد یک حکومت اسلامی به مشکل بر می‌خورد که باز تاکید می‌کنم، این امر هیچ دخلی به مشروعیت او ندارد، بلکه این مردم هستند که خود را از این فیض محروم نموده‌اند.

این مطلب درباره‌ی باقی حضرات معصومین علیهم صلوات‌الله و بعد از آن در مورد جانشینان آن‌ها هم صدق می‌کند. مثال واضح و روشن در این رابطه مشروعیت و مقبولیت حکومت امام علی علیه‌السلام است. علی علیه‌السلام چه مردم بخواهند و چه نخواهند، حاکم و خلیفه‌ی بلافصل بعد از پیغمبر (ص) است و حکومت و حاکمیت او دارای «مشروعیت» است، اما تا وقتی شرایط تشکیل حکومت ایجاد نشود (یعنی به اصطلاح همان «مقبولیت» وجود نداشته باشد) سکوت کرده و بیست و پنج سال خانه‌نشینی را تحمل می‌کند.

پس مقبولیت بحثی است و مشروعیت بحثی دیگر که باید دقت شود این دو با هم خلط نشوند.

باز اگر سوالی بود در خدمتم. (ضمنا هم به شما و هم به باقی عزیزانی که سوالات مذهبی و اعتقادی برایشان پیش می‌آید و به وبلاگ ما سر می‌زنند توصیه می‌کنم مشکلات خود را با هادی در میان بگذارید (در قسمت نظرات) تا به صورت کاملا تخصصی جواب بگیرید.)

یاعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه