پرسش و پاسخ: آیا حضرت آدم علیه‌السلام سیاه‌پوست بوده‌اند؟ :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

پرسش:

با توجه به این‌که در برخی آیات قرآن، خلقت حضرت آدم علیه‌السلام از گل سیاه و متغیر دانسته شده، به نظر می‌رسد ایشان اهل آفریقا و یا سیاه‌پوست بوده‌اند، لطفا به طور متقن توضیح دهید.

 

پاسخ اجمالی:

کلام قرآن در مورد خلقت انسان دارای تعبیرات گوناگونی است که نشان می‌دهد آفرینش انسان دارای مراحل متعددی بوده است که بدین قرار است(۱):

۱. خلقت از خاک:

«ای مردم! اگر از روز رستاخیز در تردید هستید ما شما را از خاک... آفریدیم»(۲)

۲. خاک با آب آمیخته شده و به صورت گل درآمده است:

«اوست که شما را از گل آفرید»(۳)

۳. گل به صورت گل بدبو و لجن درآمده است:

«پروردگارت به فرشتگان گفت: می خواهم بشری از گل خشک، از لجن بوی‌ناک بیافرینم»(۴)

۴. ایجاد حالت چسبندگی در آن:

«ما آن‌ها را از گلی چسبنده آفریده‌ایم»(۵)

۵. به صورت خشکیده درآمده است:

«آدمعلیه‌السلامی را از گل خشک شده‌ای چون سفال بیافرید»(۶)

 

با این بیان، مشخص می‌شود که منظور از خلقت انسان از گل سیاه، بیان مرحله‌ای از خلقت انسان است؛ یعنی، ابتدا مقداری خاک جمع‌آوری می‌شود و البته در هیچ آیه‌ای از قرآن نیامده که خاک اولیه، رنگش سیاه بوده بلکه در آیات قرآن به طور مطلق، آفرینش از خاک آمده و معلوم نمی‌کند چه خاکی بوده است. سپس مقداری آب به آن اضافه می‌شود و تبدیل به گل می‌‌شود و طبیعی است وقتی گل مدتی در جایی بماند، و لو اینکه از خاک سفید باشد، رنگ و بوی آن تغییر می‌کند و رنگش تیره گشته و بوی نامطبوعی پیدا می‌کند. سپس آرام آرام خشک شده و ابتدا حالت چسبندگی به خود گرفته و سپس کاملا خشک شده و شبیه سفال می‌شود.

پس آیه هیچ دلالتی ندارد که حضرت آدم علیه‌السلام سیاه‌پوست بوده است. اگر به طور فرض خلقت حضرت آدم علیه‌السلام از خاک سیاه بوده باشد، چگونه می‌توان استنباط کرد که حضرت آدم علیه‌السلام سیاه‌پوست بوده است. چرا که برای تبدیل یک مشت خاک سیاه به انسان، میلیاردها تغییر و تحول در او رخ می‌دهد و از کجا معلوم است که در میان این تغییرات، رنگ سیاه آن ثابت و برقرار مانده و تغییر نکرده است؟

در نتیجه، از آیات قرآن نمی‌توان استنباط کرد که رنگ پوست حضرت آدم علیه‌السلام سیاه بوده است، و برای شناخت رنگ پوست ایشان باید کارهای کارشناسی و تخصصی در علوم مربوط صورت گیرد و توضیح داده شود که چگونه رنگ‌های متفاوت سیاه و سفید و سرخ و... از رنگ خاصی که حضرت آدم علیه‌السلام داشته به وجود آمده است.

 

پی‌نوشت‌ها:

۱. تفسیر نمونه، جلد ۲۳، صفحه‌ی ۱۱۸.

۲. حج، ۵.

۳. آنعام ۲.

۴. حجر، ۲۵.

۵. صافات، ۱۱.

۶. الرحمن، ۱۴.

 

 

* منبع: سایت خوب اسلام‌کوئست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه