آیا همهی تلاشهای علمی تحقیق هستند؟
در دانش روششناسی تعریف خاصی از تحقیق ارائه شده است. بر اساس این تعریف تنها بخشی از تلاشهای علمی را می توان تحقیق نامید و بسیاری از آنچه در تعابیر رایج تحقیق نامیده می شود، خارج از دایره ی شمول این تعریف قرار می گیرد. فعالیتهایی از قبیل:
تالیف: از ریشهی « أ ل ف» به معنی پیوند زدن، که اصطلاحا به معنی جمعاوری و تنظیم مجموعهای از مطالب متناسب با یکدیگر است.
تصحیح متون: که معمولا به منظور ارائهی مناسبتر منابع کهن علمی انجام می گیرد و گاهی با مقابلهی نسخههای خطی آن متون و شرح و توضیح لغات و عبارات دشوار آن همراه است.
ترجمه: که در آن متنی از زبانی به زبان دیگر برگردانده می شود.
تفسیر: که به معنی آشکار کردن مراد گوینده یا نویسنده از یک متن است.
شرح: که به معنی رفع ابهامها و ارائهی توضیحات و اطلاعات بیشتر در رابطه با یک متن است.
احیای نسخ: که شامل شناسایی، مرمت، بازخوانی، مقایسه و دیگر فعالیتهای لازم برای تبدیلکردن یک نسخهی خطی به نسخه چاپی یا قابل استفاده است.
آزمایش: که به معنی سنجش و بررسی یک متغیر در حالات و شرایط گوناگون است.
نکتهی قابل ذکر اینکه: بسیاری از این موارد میتوانند مقدمات یک تحقیق باشند اما خودشان یک تحقیق علمی شمرده نمیشوند.