اخلاق معاشرت ( 22 ) / ( به بهانه ماه مبارک رمضان )
چهارشنبه, ۴ آبان ۱۳۸۴، ۱۰:۳۴ ب.ظ
برخورد کریمانههمیشه عملهاى بزرگ و اقدامهاى والا ، از سوى صاحبان روحهاى بلند سر مىزند . اینکه نیکى را به نیکى پاسخ دهیم و به لبخند دیگرى با لبخند پاسخ دهیم ، رفتارى عادى است . برخورد کریمانه ، نشان دادن نوعى « مناعت طبع » و « بلند همتى » و« روحیه والا » است که دیگران را هم تحت تاثیر قرار مىدهد . مثل آنکه بدى را با نیکى پاسخ بگویى و قهر و خشونت را ، با محبت و عاطفه . فتوت و جوانمردى در برخورد ، یکى از این گونه « بزرگوارى » ها در معاشرتهاست . « خود » را ندیدن و براى « دیگران » در قاموس زندگى شخصى ، جایى باز کردن و دلى به دست آوردن و تکیهگاهى براى یک بینوا گشتن !ضعیفان و جوانمردانصاحبان دلهاى شکسته ، در پى مرهمگذار ، چشم به این سو و آنسو مىدوزند . غریبان بىپناه ، در تنگناهاى زندگى در سایه همت و فتوت آزادمردان مىآرمند و مظلومان بلادیده ، دل را با دست گرم و نوازشگر جوانمردان خوش مىسازند و به حمایت و یارى آنان دلگرم و امیدوارند . اگر در جامعه ، افراد آزادهاى نباشند که عشق محرومان و ضعیفان را در دل دارند ، ستمگران روزگار آنان را سیاهتر مىکنند و بىدردان ، تهیدستان را به روز سیاه مىنشانند . در عهد کهن ، رمز و راز پیدایش گروههایى از « جوانمردان » و « عیاران » ، همین روحیه خدمت به همنوع و یارى بىدفاع و پناه بودن براى بىپناهان بوده است .چه خوش سروده است مرحوم فیض کاشانى :بیا تا مونس هم ، یار هم ، غمخوار هم باشیم انیس جان هم، فرسوده بیمار هم باشیم.شب آید، شمع هم گردیم و بهر یکدگر سوزیم شود چون روز، دست و پاى هم ، در کار هم باشیم.دواى هم ، شفاى هم ، براى هم ، فداى هم دل هم ، جان هم ، جانان هم ، دلدار هم باشیم.فتوت و جوانمردى ، زیباترین آرایش یک انسان است . به فرموده امیر مؤمنان (ع) : « ما تزین الانسان بزینة اجمل من الفتوة » ; (1) . انسان به هیچ زینتى ، زیباتر از مروت و جوانمردى آراسته نشده است.مفهوم فتوتبى دردى و بى خیالى نسبت به وضع مردم و نیاز و محرومیت ومظلومیت آنان ، از مردانگى و از مسلمانى به دور است . از آن سو ، غم مردم خوردن و حامى مظلوم بودن و یارى به بینوا رساندن ، مسلمانى و مردانگى است . آیین « رادمردى » حکم مىکند که صاحبان قدرت و مکنت ، دستى هم به سر و گوش محرومان بکشند و بازوى آنان را بگیرند و از زمینگیرى و خاکنشینى بلند کنند ، عزت ببخشند و حرمت گزارند . این ، زکات توانایى و توانگرى است !« مردانگى » ، صفت برجسته و ارزشمندى است که به یک اجتماع زنده آبرو مىبخشد . بزرگوارى و کرامت نفس در برخورد با دیگران ، خصیصه آزادمردانى است که از روى فتوت و جوانمردى ، اندیشه محرومان را در سر مىپرورانند و مهرشان را در دل . زندگى بىحضور چنین فرزانگانى ، نه لذت دارد ، نه زیبایى . جامعهاى که از جوانمردان خالى باشد ، غبار مرگ بر چهرهاش نشسته است .این سجیه و خصلت عملى ، ریشه در درون و اندیشه دارد و ازآنجا به رفتار و معاشرت و برخوردها سرایت مىکند . امام على (ع) مىفرماید : « بعد المرء عن الدنیة فتوة » ; (2) جوانمردى ، دور بودن انسان از پستى و فرومایگى است .و ... فرومایگى چیست ، جز زور و تحقیر ، بىحرمتى و تکبر، خودخواهى و حقکشى ، کینهتوزى و انتقامجویى ، بخل و حسادت ، سختگیرى و بدرفتارى ، بىوفایى و دروغ ، نفاق و دو رنگى ؟ ... و مردانگى چیست ، جز ایثار و گذشت ، عفو و مدارا ، بخشندگى ونوازش ، صبورى و تحمل ، همت بلند و حسن خلق ، یکرنگى و وفادارى ، صداقت و دلجویى ؟ ... در دید شما ، « نامرد » و « پست » و « فرومایه » کیست ؟ و مروت ومردانگى کدام است ؟ خواجه عبدالله انصارى گوید: «اگر بر روى آب روى ، خسى باشى ، و اگر به هوا پرى ، مگسى باشى ، دل به دست آر ، تا کسى باشى ! » (3) .و خداوند ، همین را مىپسندد و مىپذیرد و پاداش مىدهد ، چرا که دلهاى شکسته ، جلوهگاه محبت خدا و امید به درگاه او است وجوانمردى ، آرامش بخشیدن به آن دلهاست . به گفته مولانا :هزار بار پیاده طواف کعبه کنى قبول حق نشود گر دلى بیازارى (4) .در حدیثى ، امیرالمؤمنین (ع) چارچوب و استخوانبندى مروت وجوانمردى را این گونه برمىشمارد که مىتواند معیارى براى هرشخص جهت ارزیابى میزان فتوت خویش باشد : « نظام الفتوة احتمال عثرات الاخوان و حسن تعهد الجیران » ; (5) نظام مردانگى ، تحمل لغزشهاى برادران و رسیدگى شایسته به همسایگان است.برخى از نشانههانه فتوت به ادعا است ، نه جوانمردى به سخن ! رفتار و عمل ، شاهد مردى و نامردى هر انسان است . فتوت نیز تنها با عمل است که مهرتایید مىخورد و مقبول خاطرها مىگردد ، نه با حرف و شعار . بعضى از نشانههاى رادمردان که در روایات آمده ، از این قراراست :1- عفو و گذشت : روحهاى بزرگ ، ظرفیت بخشایش و گذشت نیز دارند . اما افراد حقیر و فرومایه ، به سرعت در صدد انتقام برمىآیند . به فرموده حضرت على(ع) : « لیس من شیم الکرام تعجیل الانتقام » ; (6) . شتاب و سرعت در انتقام گرفتن ، از اخلاق انسانهاى بزرگوارنیست .باز هم از کلام حضرت امیر(ع) بیاموزیم : « المبادرة الى العفو من اخلاق الکرام ، المبادرة الى الانتقام من اخلاق اللئام » ; (7) سرعت در عفو، از اخلاق مردان بزرگوار است و شتاب در انتقامگرفتن ، از اخلاق فرومایگان .2- آغاز به نیکى: گاهى کسى از انسان چیزى مىطلبد ، انسان هم پاسخ مىدهد . ولى اخلاق جوانمردانه آن است که حفظ آبروى دیگران کنى وپیش از سؤالشان ، در رفع نیازشان بکوشى که این خصلت ، مردانگى وفتوت است و نشانه کرامت روح . به تعبیر حضرت على(ع) : « الکریم من بدء باحسانه » ; (8) . کریم ، کسى است که آغازگر نیکى باشد و شروع به احسان کند .3- پاسخ بدى با نیکى : این رفتار نیز ، روحیهاى والا و عفوى بزرگ مىخواهد که اگردیگران بدى کردند و ناسزا گفتند و بىاعتنایى نمودند ، تو خوبى کنى وادب و احترام نشان دهى و اگر از تو بریدند و قطع رابطه کردند ، تو قطع رابطه نکنى و پیوندها را نگه دارى . در اینجا هم مناسب است این کلام علوى آویزه گوشمان باشد : « الکریم من جازى الاسائة بالاحسان » ; (9) جوانمرد ، کسى است که بدى را با نیکى پاسخ دهد . آرى ... در عفو ، لذتى است که در انتقام نیست.4- عفو با قدرت : جوانمرد کسى است که وقتى قدرت دارد و مىتواند انتقام بگیرد ، درگذرد و عفو را پیشه خود سازد . على (ع) فرمود : « الکریم اذا قدر صفح و اذا ملک سمح و اذا سئل انجح » ; (10) . جوانمرد و بخشنده کسى است که : وقتى قدرت یابد ، درگذرد و ببخشاید . و چون توانمند و مالک گردد ، عطا کند و ببخشد، و آنگاه که چیزى از او خواسته شود ، نیاز را برآورد .5- غمخوارى محرومان : جوانمردان به نیازمندان رسیدگى و نسبت به آنان حمایت و دلجویى مىکنند و خود را در راحت و رنج دیگران شریک مىشمارند . به قول سعدى:تو کز محنت دیگران بىغمى نشاید که نامت نهند آدمى.« پوریاى ولى » ، از پهلوانان نامدار و عارفى که از مردانگى او حکایتهاى بسیارى زبانزد مردم است ، (11) در یک رباعى چنین سروده است :گر بر سر نفس خود امیرى ، مردى ور بر دگرى نکته نگیرى، مردىمردى نبود فتاده را پاى زدن گر دست فتادهاى بگیرى، مردى (12) .جوانمردى همان خوشخویى ، بخشندگى ، مردمنوازى و رسیدگى به بینوایان است و همه اینها به شکرانه قدرت و توانى که پروردگار عطاکرده است . به گفته حافظ :اى صاحب کرامت ! شکرانه سلامت روزى تفقدى کن، درویش بینوا را.تماشاى جلوههاى فتوت و بزرگوارى و « برخورد کریمانه » در آینه رفتار بزرگان و اسوهها ، تماشایىتر است . نمونههایى از این رفتارهاى زیبا و نمونههاى تاریخى تقدیم شما مىشود .ادامه دارد ...