امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش بیست و پنجم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش بیست و پنجم) امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش بیست و پنجم)

سه شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۸۴، ۰۴:۴۸ ق.ظ

تناقضى روشن

قطعا این حدیث ‏با احادیث قبل سازگار نیست، زیرا تنها به خاندان عبدالمطلب توجه دارد در حالى که احادیث قبل از آن بیشتر متوجه به غیر از خویشاوندان نزدیک پیامبر صلی‌الله علیه و آله است، شگفتى حدیث در این است که پیامبر صلی‌الله علیه و آله کودک خردسالش فاطمه سلام‌الله علیها را -که هنوز به حد تکلیف شرعى نرسیده است- مخاطب قرار مى‏‌دهد، و از بالاى کوه صفا او را مخاطب قرار مى‏‌دهد، در حالى که او همه‌وقت در میان خانه‌ی پیامبر صلی‌الله علیه و آله بوده است! و آن نیز در حالى است که خطاب به فاطمه سلام‌الله علیها و دیگر اولاد عبدالمطلب متضمن رسالتى -که در آن ایشان را به ترک عبادت بت‌ها و یا ایمان به اسلام فرمان دهد- نیست.

علاوه بر این که عایشه هنوز موقع این حادثه به دنیا نیامده بوده است، چون پیامبر صلی‌الله علیه و آله با او در مدینه عروسى کرد در حالى که او نهمین سال عمرش را پشت سر مى‏گذاشت(۸). معنى آن مطلب این است که ولادت او در حدود پنج سال بعد از مبعث‏ بوده است. ابوهریره نیز از شهود حادثه نبود زیرا که او پیامبر را در خیبر و یا در سال هفتم هجرى هنگام  بازگشت از خیبر دیده است(۹)! و عجیب‏‌تر از همه‌ی آن‌ها سخن زمخشرى است که مى‏‌گوید: عایشه دختر ابى‌بکر و حفصه دختر عمر با کسانى بودند که پیامبر روز انذار، آنان را مورد خطاب قرار داد (در حالى که عایشه روز انذار به دنیا نیامده بوده است!!)(۱۰).

قطعا این دلیل روشنى است‏ بر مشتبه‌شدن مطلب بر راویان و این که دو شیخ [مسلم و بخارى] از روال طبیعى دو حادثه‌ی نزول دستور به انذار و آن‌چه را پیامبر صلی‌الله علیه و آله بعد از نزول امر انجام داده است، غافل مانده‌‏اند. چه بسا که کتب صحاح از مطلب صحیح غفلت کرده‌‏اند!!

در حقیقت، این آیه، آشکارا دلالت دارد که خداوند پیامبرش را مامور ساخته است تا نزدیک‌ترین خویشاوندانش را بیم دهد، و خویشان نزدیک‌ترش همان فرزندان عبدالمطلب بودند نه بقیه‌ی قبایل مکه. از پیامبر صلی‌الله علیه و آله بعید است که، جز آن‌چه را که خدا به او فرمان داده است انجام دهد. پس، آن‌چه مورخان و بسیارى از محدثان روایت کرده‏‌اند، که پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرزندان عبدالمطلب را بر ولیمه‏‌اى جمع کرد، و از آنان که از خویشاوندان و بستگان نزدیک او بودند خواست تا به رسالت او بگروند و با او در کار مهم و خطیرى که بر عهده گرفته است، هم‌کارى کنند، مطلبى است که با منطق و طبیعت‏ حوادث مهم، منسجم و هماهنگ است. چه کسانى سزاوارترند به معاونت پیامبر صلی‌الله علیه و آله از خاندان خود او در روبرو شدن با خطرهایى که پیامبر صلی‌الله علیه و آله در انتظار آن‌هاست؟

این‌که دعوت به اسلام باید تدریجى باشد امرى طبیعى است، پیامبر مى‏‌خواهد به کمک فامیل و خاندانش یعنى نزدیک‌ترین مردم به خود، مطمئن شود پیش از این که دیگران و بقیه‌ی قبایل عرب را دعوت به تغییر عقاید خود و ترک بت‌هایشان کند در حالى که آنان در آینده در نهایت‏ خشونت و دشمنى با او روبرو خواهند شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه