امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش بیست و چهارم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش بیست و چهارم) امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش بیست و چهارم)

دوشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۸۴، ۰۴:۴۷ ق.ظ

نخستین انجمن اسلامى

هنگامى که این آیه نازل شد، رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرزندان عبدالمطلب را -که آن روز چهل یا سى نفر بودند- به ولیمه‌‏اى که در آن کمى نمک و مقدارى شیر بود، دعوت کرد. پس از آن اندک، خوردند و آشامیدند تا سیر و سیراب شدند. هنگامى که فرصت ‏سخن‌گفتن فرا رسید، پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله شروع به سخن کرد و فرمود: «اى فرزندان عبدالمطلب! به خدا سوگند که من جوانى از عرب سراغ ندارم که براى خاندانش بهتر از آن‌چه من براى شما آورده‏‌ام، آورده باشد. به راستى که من خیر دنیا و آخرت براى شما آورده‏‌ام. پروردگارم مرا مامور ساخته است تا شما را به سوى او دعوت کنم، پس کدام یک از شما مرا بر این امر معاونت مى‏‌کند تا برادر، وصى و جانشین من در میان شما باشد؟» پس همه‌ی آن قوم خوددارى کردند به جز على بن ابى‌طالب علیه‌السلام (آن روز سیزده ساله بود) که گفت: اى پیامبر خدا! من یاور تو خواهم بود.

دوباره پیامبر صلی‌الله علیه و آله دعوتش را بر آن‌ها تکرار کرد، آنان خوددارى کردند ولى على علیه‌السلام سخن نخستین خود را تکرار کرد. سپس پیامبر صلی‌الله علیه و آله، بازوى على علیه‌السلام را گرفت، در حالى که روى سخنش با حاضران بود فرمود: «این برادر، وصى و جانشین من در میان شماست، پس گوش به فرمان او، و مطیع او باشید». پس آن عده برخاستند و در حالى که مى‏‌خندیدند، به ابوطالب گفتند: تو را امر کرد که دستور پسرت را بشنوى و مطیع او باشى(۳).

امام احمد بن حنبل در مسند خود از على علیه‌السلام روایت کرده است که موقع نزول این آیه، پیامبر صلی‌الله علیه و آله از فرزندان عبدالمطلب سؤال کرد: کیست که از طرف من، دین و تعهدهایم را به عهده گیرد، تا با من در بهشت‏ باشد و جانشینم در بین خاندانم گردد؟ پس کسى از آنان به او پاسخ نداد جز على علیه‌السلام که به او گفت: من!(۴)

 

احادیثى که رویدادهاى دیگرى را با آیه مربوط مى‏‌کند

بخارى و مسلم -بر خلاف بسیارى از مورخان و محدثان- این حادثه‌ی مهم را نقل نکرده‌‏اند. ولى مسلم و دیگر محدثان حادثه‌ی دیگرى را -که بعد از این واقعه اتفاق افتاده است- نقل کرده‌‏اند. اینان روایت کرده‌‏اند که پیامبر صلی‌الله علیه و آله بالاى کوه صفا ایستاد و قبایل قریش را صدا زد و آنان را به ایمان‌آوردن فرا خواند. روایت رویداد آخرى را درباره‌ی آیه‌ی بیم‌دادن بستگان نزدیک خویش آورده‏‌اند.

مسلم از ابوهریره روایت کرده است که او گفت: «چون این آیه نازل شد: «و بیم ده خویشان نزدیک‌تر خود را! پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله قریش را طلبید، و آن‌ها جمع شدند. پس به طور عموم و خصوص رو به آن‌ها کرد و گفت: اى فرزندان کعب بن لؤى خود را از آتش نجات دهید. اى فرزندان مرة بن کعب! خویشتن را از آتش برهانید. اى فرزندان عبد مناف! جان خود را از آتش نجات دهید. اى پسران هاشم! خویشتن را از آتش نجات دهید! اى فاطمه! تو هم خود را از آتش نجات ده، زیرا که من از جانب خدا مالک هیچ چیزى براى شما نیستم، جز این که با شما رابطه‌ی خویشاوندى دارم که حق آن را به خوبى ادا مى‏‌کنم‏»(۵).

و شگفت آن که خداوند، پیامبر صلی‌الله علیه و آله را مامور به بیم‌دادن ‏نزدیک‌ترین خویشاوندانش مى‏‌کند (و نزدیک‌ترین خویشاوندان آن حضرت همان فرزندان عبدالمطلبند) پس پیامبر صلی‌الله علیه و آله از فرزندان کعب بن لؤى و فرزندان مرة بن کعب شروع مى‏‌کند در صورتى که آنان از خویشان دورند. پس، آیا ممکن است پیامبر صلی‌الله علیه و آله از فرمان خدا تجاوز کرده باشد؟ و شگفت‏‌تر از آن این است که پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله دخترش فاطمه سلام‌الله علیها را صدا مى‏‌زند و او را دعوت مى‏‌کند، تا خود را از آتش نجات دهد. در حالى که او هنوز طفل خردسالى است در خانه‌ی‌ او، و با وجود این که او پاک‌ترین زنان مسلمان است. در تاریخ ولادت آن بانو، راویان اختلاف دارند. بعضى از راویان روایت کرده‌‏اند که یک سال پس از مبعث‏ به دنیا آمده است(۷). و بیشتر روات روایت مى‏‌کنند که پنج‏ سال پیش از مبعث متولد شده است. پس، آیا معقول است که پیامبر صلی‌الله علیه و آله کودک پاک خود را مخاطب قرار دهد، همان‌طورى که بنى‌کعب و بنى مرة و دیگر مشرکان را مخاطب مى‏‌سازد، و عجیب‏‌تر از آن این که مسلم از عایشه روایت کرده است که او گفت: «چون آیه‌ی "و انذر عشیرتک الاقربین" نازل شد، پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله بر بالاى صفا ایستاد و گفت: اى فاطمه دختر محمد، اى صفیه دختر عبدالمطلب، اى فرزندان عبدالمطلب، من براى شما از جانب خدا مالک چیزى نیستم، از من هر چه مى‏‌خواهید از مال خودم بخواهید.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه