امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش سی و چهارم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش سی و چهارم) امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش سی و چهارم)

پنجشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۸۴، ۰۴:۵۷ ق.ظ

فصل هفتم

نقش على(ع) در ایجاد دولت اسلامى

حق تعیین سرنوشت:

اگر ملتى حق تعیین سرنوشت‏ خود را داشته باشد، پس حق بنیانگذارى دولت و به پا داشتن حکومت را نیز دارد. چنین دولتى نیز حق دارد که از توده‏ها -در صورتى که توده‏ها حکومت‌هاى شرعى مستقلى به پا نکرده باشند-  نیروى واحدى به وجود آورد. این حقوق را که حقوقى طبیعى هستند، قوانین امت‌ها تعیین و تثبیت مى‏کند. هیچ نیرویى حق ندارد میان یک جامعه و یا امت و میان آداب و رسومش فاصله اندازد.

در این صورت، براى امت عرب زمان پیامبر نیز حق ایجاد دولت و بر پا داشتن حکومت‏ بوده است و نه تنها ایجاد دولت ‏حقى براى امت عرب بود، بلکه لازم بود که اوضاع نابسامان عربى را سر و سامان دهد. توده‏هاى عرب، در حجاز، نجد و تهامه فاقد هر نوع حکومتى بودند. در آنجا نیرویى وجود نداشت تا مانع هرزگى شود و جان و مال و ناموس مردم در سایه‌ی آن در امان باشد. آن‌جا چندین قبیله وجود داشت که با یکدیگر در ستیز بودند و بعضى بر بعضى تجاوز مى‏کرد و هر دسته‏اى از آن‌ها جان و مال و ناموس دیگران را حلال مى‏شمرد. آنان این هرج و مرج را امرى طبیعى تصور مى‏کردند و هیچ کدام از آنان به لزوم چنین دگرگونى هم نمى‏اندیشیدند، و اگر کسى هم در آن باره فکرى مى‏کرد هیچ وسیله‏اى براى عملى‌ساختن آن در اختیار نداشت.

اما توده‏هاى دیگر عرب در یمن، سوریه و عراق زیر سلطه‌ی قواى بیگانه بودند و هیچگونه حق حاکمیتى نداشتند. و از جمله ضرورت‌ها آزادسازى آنها از دست‏ حاکمان و متحد ساختن آنان، با دیگر توده‏هاى عربى -صرف نظر از هر نوع گرایش دینى– بود. و لیکن در آنجا کسى که به این ضرورت تحقق بخشد و برابر مشروعیت این حق قیام کند، وجود نداشت.

به راستى که عنایت‏ خداوندى بر این تعلق گرفته بود که توده‏هاى عرب و جمعیتهاى دیگرى را که داراى اهمیتى بودند، از هرج و مرج اجتماعى، اخلاقى و سیاسى و مهمتر از آنان هرج و مرج دینى، نجات بخشد، پس خداوند محمد را به عنوان خاتم پیامبران و رهبر جهانیان فرستاد. خداوند خواسته بود که نقطه‌ی آغاز این حرکت در میان امت عربى باشد. شاید آن امت نیازمندتر از همه‌ی امت‌ها به آن تحول بوده است‏ شاید هم شایسته‏ترین امت‌ها براى حمل بار رسالت ‏به جانب دیگران بوده است در صورتى که خود نیز به نور آن رسالت هدایت مى‏شد.

  • ناصر دوستعلی

امیرالمومنین

کیمیا می‌خونه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه