امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش نهم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش نهم) امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش نهم)

سه شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۸۴، ۰۴:۵۱ ق.ظ

چگونه همه‌ی دانستنی‌هاى آنان یقینى است؟

گاهى این پرسش براى خواننده پیش مى‏‌آید که، چگونه ممکن است ‏براى اعضاى خاندان پیامبر در تمام آیات قرآن و جمیع احکام شرعى و سنت‌هاى نبوى، معرفت‏ یقینى حاصل شود؟

پاسخ این است که، دست‌یابى آنان بر معرفت‏ یقینى به طور قطع امکان دارد. البته براى پیامبر این امکان بوده است که به شاگرد زیرک و برجسته‏‌اى چون على بن ابى‏‌طالب -تمام مفاهیم آیات قرآن و تمامى آن‌چه را که به بینش اسلامى مربوط است و همه‌ی قوانین اسلامى را که تعدادشان از چندهزار تجاوز نمى‏‌کند- تعلیم دهد. بدیهى است که على به دو پسرش -حسن و حسین- تمام آن‌چه را که پیامبر به او آموخته است، تعلیم مى‏‌دهد. بدین گونه، براى ما امکان این تصور پیدا مى‏‌شود که على و دو فرزندش بر معرفت‏ یقینى کامل رسیده‏‌اند.

البته این فرض -به طور قطع- با واقع، مطابقت دارد، چه على از کودکى تا روز وفات پیامبر با او بود؛ نیز او شاگردى امین و مراقب بود، پیوسته در جلسات عمومى پیامبر حاضر مى‏‌شد و در خلوت‌هاى ویژه‌ی او نیز با وى همراه بود. و او در آشکار و نهان در راه خدا بیداردل و صمیمى بود. و فرزندانش -حسن و حسین- سال‌هاى دراز با وى زندگى کردند، و آن دو نیز، همانند نیا و پدر خود راستانى پاک بودند. آن‌چه را مى‏‌دانستند به برترین فرزندان پیامبر و على، تعلیم دادند.

 

چگونه گروهى را مشخص کنیم؟

گاهى خواننده مى‏‌پرسد: با توجه به این که دو گروه از دانشمندان وجود دارند که هر دو انتساب به پیامبر دارند و از طرفى اعضاى هر یک از دو گروه با خودشان متفقند و با اعضاى گروه دیگر اختلاف نظر دارند، چگونه براى ما امکان دارد که تشخیص دهیم کدام یک از دو گروه، همان عترتى است که پیامبر به پیروى از آن ارشاد کرده است؟

اما خواننده خود -در صورت پیشامد چنین اشتباهى- مى‏‌تواند رفع شبهه کند، به این ترتیب که یک بار دیگر به حدیث زید بن ارقم -که پیشتر گذشت- باز گردد و آن را بخواند. همان حدیثى که حاکم در جزء سوم از صحیح خود «المستدرک» آورده است، آن که به نام یکى از اعضاى عترت تصریح مى‏‌فرماید و او امام على است. پس گروه حقى که با این فرد برجسته هماهنگ است، همان عترت است. و گروهى که مخالف اوست از عترت نیست، هر چند که همه‌ی افراد آن به پیامبر خدا انتساب داشته باشند.

صرف نظر از آنچه گفته شد این شبهه یا شبهه‏‌هاى همانند آن -موقعى که به این احادیث‏ بیان‌گر اوصاف- احادیث تسمیه را نیز بیفزاییم، به تمامى از بین مى‏‌روند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه