امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش پانزدهم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش پانزدهم) امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش پانزدهم)

چهارشنبه, ۵ مرداد ۱۳۸۴، ۰۴:۳۵ ق.ظ

تمام مسلمانان مدیون ابوطالبند

گزافه نیست اگر بگوییم تمام مسلمانان از نسل حاضر و گذشتگان و کسانى که ‏در آینده خواهند آمد، همگى در اسلام‌شان مدیون ابوطالبند، زیرا بقاى رسالت اسلامى از جمله نتایج زندگى پیامبر اکرم (ص) و استمرار حیات آن بزرگوار است تا این که خداوند دینش را کامل کرد. و حمایت  ابوطالب از پیامبر، سد بزرگى بود میان قریش و ریختن خون پیامبر (ص).

این سخن را در پاسخ به یک مساله‌ی اسلامى در حضور گروهى از علماى اسلامى بیان داشتم، یکى از حاضران پرسش زیر را مطرح کرد:

همان خدایى که اراده فرموده است تا رسالت اسلامى باقى بماند و منتشر شود، قادر بر نشر و ابقاى آن بدون ابوطالب و حمایت او از پیامبر نیز هست. پس تو چطور مى‏‌گویى که همه‌ی ما در اسلام خویش مدیون ابوطالب هستیم؟

و من چنین پاسخ دادم: ما مثل همه‌ی مسلمانان ایمان کامل داریم اراده‌ی خداوند تعلق گرفته است ‏به این که اسلام بماند و انتشار یابد، چنان که ایمان داریم خداوند بر هر کارى تواناست و این که او هر گاه چیزى را اراده کند، و بگوید: بشو! پس مى‏‌شود. و ایمان داریم که خدا نه تنها بر حفظ حیات پیامبر (ص) تواناست ‏بلکه قادر است که همه‌ی فرزندان آدم را مسلمان واقعى، مؤمن به خدا و وحدانیت او، و روز جزا و فرمان‌بردار تمام قوانین آسمانى قرار دهد و البته او قادر بوده است که تمام قبایل قریش را که دشمن محمد بوده‏‌اند، مطیع امر آن بزرگوار قرار دهد، بلکه قادر بوده است که همه‌ی مردم را مطیع امر خود قرار دهد بدون این که محمد را بیافریند. اما ما با ایمان به همه‌ی این‌ها مى‏‌دانیم که خدا آن کارها را نکرده است و همه‌ی مردم را مؤمن قرار نداده است و دخالت مستقیمى براى این که اندیشه و عقاید آنان را تغییر دهد، نکرده است، ‏بلکه آنان را آزاد گذاشته است تا خود، هدایت ‏یا ضلالت را اختیار کنند.

مقصود این است که خداوند نخواسته است که مسیر حوادث عالم را با اعجاز و دخالت مستقیم خود، تعیین کند، بلکه اراده کرده تا جریان در این مورد مطابق وسایل عادى و اسباب طبیعى باشد. براى همین است که وحى را بر بشرى به نام محمد (ص) فرستاده است و اسلام را به وسیله‌ی او گسترش داده است. و خواسته است که قریش در اطاعت یا معصیت مجبور نباشند. و قریش به اختیار خود دشمنى با محمد (ص) و مبارزه ‏با او را برگزید، و ابوطالب ایمان به رسالت او و دفاع از پیامبر را -با تمام امکانات و افرادى که داشت- اختیار کرده است.

حمایت ابو طالب و دفاع او از پیامبر (ص) یکى از عوامل حفظ حیات پیامبر و استمرار دعوت آن حضرت بود تا این که ابوطالب از این جهان چشم فرو بست.

 

آیا پاداش نیکى جز نیکى است؟

مى‏‌خواهم بگویم نسبت‏ شرک دادن به مردى چون ابوطالب که در مقابل یازده سال پاسدارى از زندگى پیامبر (ص) حقش بر گردن همه‌ی مسلمانان ثابت است، از بدترین نوع بى‏‌مهری‌هاست، و پاداش دادن به بزرگ‌ترین نوع نیکى توسط بزرگ‌ترین نوع بدى است. چقدر بزرگوار و با عظمت و جلال است ابوطالب قهرمان، یکى از دو مرد بزرگ از پیروان پیامبر (ص) که دوام اسلام با وجود آن دو، و با کوشش آنان رابطه‌ی استوارى داشته است، و وجود آن دو تن در مورد بقاى اسلام تصادفى و اتفاقى نبوده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه