بر بال قلم (بخش چهارم)؛ محورهای اصلی نگارش :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

بر بال قلم (بخش چهارم)؛ محورهای اصلی نگارش بر بال قلم (بخش چهارم)؛ محورهای اصلی نگارش

يكشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۸۴، ۰۷:۴۲ ق.ظ

یک: پرسش‌های اساسی پیش از نگارش:

1- چه می‌نویسیم؟: موضوع‌شناسی

2- چرا می‌نویسیم؟: آیا در پی اثبات مدعایی هستیم یا وصف رویدادی یا گزارش تجربه‌ای؟

3- برای که می‌نویسیم؟: مخاطب‌شناسی

4- در چه وضعیتی می‌نویسیم؟: زمان‌شناسی

 

دو: برای نگارش چه باید کرد؟

1- خواندن و اندشیدن: هر نویسنده‌ای باید هر روز صفحه‌ای به صفحات خوانده‌ی خود بیفزاید و تا واپسین روزهای زندگی، این راه را ادامه دهد. و البته یک کار برای همه‌ی نویسندگان ضرورت دارد: خواندن آثاری که ذوق ادبی را دامنه می‌بخشند و زوایای ذهن انسان را از پرتو باریک‌اندیشی و آفرینش صورت‌های زیبا روشن می‌سازند. در این میان، آثار امروزی همانند رمان و شعر نو، در کنار آثار ارجمند کهن، باید در فهرست مطالعه‌ی نویسنده‌ی جوان قرار گیرند.

۲- نوشتن و نوشتن و نوشتن: فراموش نکنید که اگر نویسنده حتی یک روز از قلم‌زدن دست کشد، ذائقه‌ی هنری خود را به اندازه‌ی همان یک روز دچار افسردگی کرده است.

3- رعایت مراحل نگارش:

الف- تفکر: بررسی موضوع و زوایای آن

ب- تهیه‌ی طرح: طرح، چهارچوبی است برای نوشته که در آن چشم‌انداز راه آینده‌ی نویسنده روشن می‌شود. تهیه‌‌ی طرح، عملی تدریجی و نیازمند حوصله است. اگر طرح نوشته منظم و دقیق باشد، این امتیازات را پدید می‌آورد:

- چهارچوب موضوع را تعیین می‌کند.

- به نوشته نظم و انسجام می‌بخشد.

- بر سرعت نگارش می‌افزاید.

- دقت را افزون می‌سازد.

- فرصت نگرشی همه‌جانبه، به موضوع را ایجاد می‌کند.

ج- گردآوری اطلاعات.

د- تهیه‌ی سیاه‌ی نوشته: سیاهه متن اصلی هر اثر است. این متن را می‌توان از دو طریق فراهم آورد: پالایش و اصلاح و کنار هم نهادن برگه‌های پژوهشی؛ یا دوباره‌نویسی برگه‌ها و تبدیل آن‌ها به شکل سیاهه غیر برگه‌ای.

هـ- نقد و بازبینی.

و- ویرایش نهایی: اگر نویسنده‌ای توان ویرایش دارد، می‌تواند ویراستار اثر خود باشد. اما معمولا لازم است که حتی نویسندگان توانا آثار خود را به قلم ویراستار دیگری بسپارند.

ز– پاک‌نویس.

 

سه: انتخاب ساختمان و منطق نوشته برای مرتب‌کردن مطالب فراهم آمده؛ معمولا می‌توان یکی از این دو منطق و ساختمان را برگزید:

یکم: ساختمان مرحله‌ای

دوم: ساختمان مفهومی

در ساختمان مرحله‌ای نوشته سیر خاصی را دنبال می‌کند از قبیل سیر زمانی و مکانی. اما در ساختمان مفهومی، پایبند چینش طبیعی مراحل و دنبال‌کردن یک سیر معین نیستیم؛ بلکه ممکن است به تبعیت از منطق مفهومی اثر، سیر ترتیب را به هم بزنیم. مثلا رخدادی از قرن سیزدهم را پیش از رخدادی از صدر اسلام بیاوریم. ساختمان مفهومی، بیش‌تر از آن نوشته‌های تحلیلی و علمی است. اما ساختمان مرحله‌ای با نوشته‌های گزارشی و وصفی سازگارتر است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه