حکومت مهدی تکمیل برنامه الهی برای انسان
حکومت مهدی؛ تکمیل برنامهی الهی
هنگامی که خداوند ارادهی خلق انسان و فرستادن او در زمین و اعطای مقام جانشینی خود به او را به ملائکه اعلام کرد ابتداءً اعتراض یا تعجب ملائکه را در برابر خویش ملاحظه نمود اما پس از آنکه ملائکه توانایی معرفتی و وجودی انسان و برتری او را در فراگیری اسماء الهی مشاهده کردند به نشانهی تمکین امر الهی بر این مخلوق خدایگونه سجده کردند.
پس از گذشت ماجراهایی انسان پا بر زمین گذاشت با این هدف که در زندگی زمینی خویش استعدادهای نهفتهی خویش را بنماید تا به مقام عبودیت خداوند نائل شود.
ماخلقت الجن و الانس الا لیعبدون(۱)
ایجاد جامعهای بشری که افراد آن عباد صالح خداوند باشند امر سادهای نبود و با توجه به وجود قوای حیوانی نظیر خشم و شهوت و حرص و طمع در انسانها عملاً بسیار مشکل [می]نمود و از آنجا که خداوند کار غیر حکیمانه و عبث نمیکند اگر وضع به همین منوال ادامه مییافت، امید تشکیل چنین جامعهی آرمانی از بین میرفت و این نقض غرض بود، لذا در راستای فراهمکردن مقدمات لازم برای رسیدن انسان به هدف خلقت -عبودیت- برنامهی بعدی الهی یعنی ارسال انبیاء به اجرا درآمد و سلسلهی انبیاء یکی بعد از دیگری به سوی جوامع مختلف فرستاده شدند.
پیامبران برای آمادهکردن بشریت به چند فاکتور نیاز داشتند
۱- اجرای عدالت و پیادهشدن قسط در جامعه
و لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط...(۲)
۲- وجود امنیت در جامعه و رفاه حداقلی و نبود فقر
امری که نبود آن در جامعه از دیدگاه خداوند یک عذاب و توبیخ تلقی میشود
فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف...(۳)
و وجود آن نعمت بزرگی که شایستهی شکر است
فلیعبدوا رب هذا البیت الذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف...
۳- وجود آزادی و رفع اسارت انسانها توسط جباران
و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم...(۴)
۴- ترویج عبادت و اخلاق و معنویت به عنوان یک ارزش و غایت خلقت انسان
یا ایها الناس اعبدوا ربکم...(۵)
تاریخ نشان داد که عوامل مختلف انسانی و طبیعی به بشریت اجازه نداد که چنین جامعهی آرمانی در مقطعی طولانی به منصهی ظهور برسد و اگر نقاط روشنی پیدا شد دولت مستأجل بود و گذرا
اینجا بود که خداوند برای تکمیل برنامهی خلقت خویش، طرح یک دولت و حکومت آرمانی که در آن هم امنیت انسانی لحاظ میشود
لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا(۶)
و هم عبودیت حق ترویج میشود
یعبدوننی لایشرکون بی شیئا(۷)
و هم عدالت برنامهی محوری آن باشد
یملاء الارض قسطاً و عدلاً(۸)
و هم رفاه و آبادانی از برکات آن باشد
اخرجت الارض برکاتها(۹)
را به عنوان یک وعدهی حتمی به بشریت اعلام فرمود.
"وعد الله الذین آمنوا منکم و عملواالصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین منقبلهم ولیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امناً یعبدوننی لایشرکون بی شیئاً (۱۰)
آری حکومت جهانی مهدی که به تصریح روایات متعدد مصداق اتم این آیه و آیات مشابه است تکمیلکنندهی برنامهی خلقت برای بشریت است، چندانکه اگر نباشد رسیدن بشریت به هدف خلقت انسانی بیشتر به یک رویا خواهد ماند.
پینوشت:
۱. ذاریات، ۵۶
۲. حدید، ۲۵
۳. نحل، ۱۱۲
۴. اعراف، ۱۵۷
۵. بقره، ۲۱
۶. نور، ۵۵
۷. نور، ۵۵
۸. عیون المعجزات، حدیث ۵۵۸۱۹
۹. بحارالأنوار، جلد ۵۲، صفحهی ۳۳۸
۱۰. نور، ۵۵
* این پست توسط آقای هادی در کیمیای میهنبلاگ ثبت شده است، که بیان نتوانسته در انتقال آرشیو کیمیا به اینجا نام نویسنده را با خودش بیاورد. تاریخ ویرایش: جمعه ۱۳۹۸/۰۱/۰۹