دین حداقلی یا دین حداکثری؟! :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

دین حداقلی یا دین حداکثری؟! دین حداقلی یا دین حداکثری؟!

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۰۶:۳۳ ب.ظ

 

 ما انسان‌ها از امکانات و ابزارهایی که در اختیار ما هستند، دو جور می‌توانیم بهره ببریم. یا به حداقل بهره‌مندی از آن اکتفا کنیم و از بیشتر فوائد آن صرف نظر کنیم؛ یا نه، برعکس، دنبال استفاده حداکثری از آن امکانات باشیم. البته در اینجا یک گروه سومی هم هستند که اصلا هیچ استفاده‌ای از امکانات در اختیار خود نمی‌کنند که اینها حقیقتاً از عقل محروم‌اند و باید آنها را فوراً به دارالمجانین معرفی کنیم. بحث ما درباره انسان‌های عاقل است!

به‌طور مثال برخی از افراد هستند که هزینه‌های زیادی را خرج خرید یک گوشی تلفن همراه پیشرفته می‌کنند، اما از آن فقط برای تماس ساده تلفنی استفاده می‌کنند. خُب اگر می‌خواستی فقط این استفاده را از گوشی خود داشته باشی، می‌توانستی یک گوشی ساده ارزان قیمت بخری! اما برخی افراد عاقل‌تر هستند که از تمام ظرفیت و امکانات همان گوشی ساده خود بهره می‌برند. ما در مقابل نعماتی هم که در اختیارمان است نیز همین حالت را داریم، یا بهره‌مندی ما حداقلی است و یا حداکثری!

تمام دستورات دین را می‌توان بر اساس همین نگرش مورد تحلیل و ارزیابی و سپس مورد عمل قرار داد. ثمره نگاه حداقلی به دستورات دین این می‌شود که انسان فقط به دنبال کسب ثواب و دوری از گناه شخصی خودش باشد. تنها به فکر جلب منافع و مصالح شخصی و دفع مضرات خودش باشد و دیگر به دیگران فکر نکند. اما ثمره نگاه حداکثری به دین، کاملا متفاوت است. با این نگرش انسانها دیگر فقط به فکر منافع شخصی خود نیستند بلکه منافع و مضرات عموم جامعه مسلمانان را در نظر می‌گیرند و منفعت خود را در منفعت جمع می‌بینند. حتی اگر در برخی موارد ضرر شخصی هم بکند، اما چون آن ضرر در دل یک سود عمومی است، آنرا نیز راحت می‌پذیرد.

در نگاه و عمل حداکثری به دین است که حتی ثواب شخصی عمل جمعی نیز چندین برابر می‌شود که در برخی موارد حتی قابل شمارش هم نخواهد بود. همچون نماز فرادا و نماز جماعت که فرق ثوابشان از زمین تا آسمان است.

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فِی حَدِیثٍ قَالَ: فَضْلُ صَلَاةِ الْجَمَاعَةِ عَلَى صَلَاةِ الرَّجُلِ فَرْداً خَمْسٌ وَ عِشْرُونَ دَرَجَةً فِی الْجَنَّةِ.(وسائل الشیعة، ج‏8، ص: 286) امام باقر سلام‌الله‌علیه می‌فرماید: برتری نماز جماعت بر نماز فرادا به اندازه بیست و پنج درجه در بهشت است!

همه دستورات دینی، همینطور است. به عنوان یک مثال دیگر می‌توان به ازدواج اشاره کرد؛ اگر به ازدواج با نگاه حداقلی و فردی بنگریم، خُب مشکلاتی دارد، دردسرهایی دارد، حتی در برخی موارد با حساب و کتاب شخصی و فردی، اصلا به صرفه نیست. اما در نگاه حداکثری به آن، دیگر منافع و مفاسد شخصی مدنظر نخواهد بود. بلکه مصالح عمومی اسلام و جامعه در نظر گرفته خواهد شد. مثال دیگر فرزندآوری است که عیناً همین مطالب در اینجا هم مطرح است. فرزندآوری در نگرش فردی معمولاً پر رنج و زحمت است و مشکلاتی را به دنبال دارد تا آنجا که امروزه کار به‌جایی رسیده که خیلی از خانواده‌ها تا سال‌ها به فکر بچه‌دار شدن نمی‌افتند و بعد هم به یک فرزند اکتفا می‌کنند. این حالت در نگرش فردی و حداقلی، تا حدی توجیه پذیر است؛ اما در نگرش حداکثری به موضوع فرزندآوری دیگر مسئله فرق می‌کند و آنگاه من به خاطر مصالح عالی نظام اسلامی که همان اهداف بلند اسلام است، همه این سختی‌ها و مشکلات را به‌جان می‌خرم و در این راه تمام وسع خود را نیز خرج می‌کنم.

نکته کلیدی: نگاه و استفاده‌ی حداکثری از دین و دستورات دین تنها در سایه‌ی تشکیل حکومت اسلامی قابل تحقق است. در غیر حکومت اسلامی به هیچ وجه نمی‌توان از ظرفیت کامل دین بهره برد. 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه