مجمع البیان: مقدمه‌ی مولف (۴) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

مجمع البیان: مقدمه‌ی مولف (۴) مجمع البیان: مقدمه‌ی مولف (۴)

دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸، ۰۶:۰۰ ق.ظ

فن چهارم

در بیان اسامى قرآن و معانى آن

۱- قرآن

کلمه‌ی «قرآن» از نظر لغت به معناى قرائت است که به قول ابن عباس مصدر «قرأت» یعنى خواندم می‌باشد و قتاده آن را مصدر «قرأت الشیء» یعنى بعضى از آن چیز را به بعض دیگر جمع و ضمیمه کرده‌ام می‌داند.

و همان‌طور که «نوشته شده» را «کتاب» و حساب‌شده را «حساب» می‌گویند در آن‌جا نیز خوانده‌شده را به نام خواندن (قرآن) نامیدند.

۲- کتاب

کتاب به معناى جمع است، همان‌طور که می‌گویند «کتبت السقاء» مشک را جمع کردم وقتى که آن را با درفش به هم بدوزند و جمع کنند.

۳- فرقان

به قول ابن عباس چون قرآن با دلیل‌هاى محکمش حق را از باطل جدا می‌کند به اسم «فرقان» نامیده شده است.

بعضى دیگر می‌گویند: چون قرآن پیروانش را به نجات و خلاص از بدبختی‌ها می‌کشاند به او فرقان گفته‌اند هم‌چنان که در آیه‌ی کریمه‌ی: «إِنْ‌ تَتَّقُوا اللّٰهَ‌ یَجْعَلْ‌ لَکُمْ‌ فُرْقٰاناً»(۱) (اگر پرهیزکار شوید براى شما فرج و گشایشى خواهد بود).

۴- ذکر

قرآن می‌گوید: «إِنّٰا نَحْنُ‌ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنّٰا لَهُ‌ لَحٰافِظُونَ‌»(۲) تعبیر از قرآن به «ذکر» ممکن است روى دو مناسبت باشد:

۱- این کتاب یادآورى خدا است به بندگان نسبت به فرائض و احکام؛ ۲- قرآن شرف و افتخاری است براى کسى که بدان ایمان آورد و تصدیق کند، به مفاد آیه‌ی کریمه‌ی «وَ إِنَّهُ‌ لَذِکْرٌ لَکَ‌ وَ لِقَوْمِکَ‌»(۳) 

 

به جاى انجیل و تورات و زبور

حدیثى از رسول اکرم مشهور است که ما اول ترجمه‌ی متن آن حدیث را بیان می‌کنیم سپس به بیان «کلمات» می‌پَردازیم؛ حضرت فرموده: داده شد به من به جاى تورات «سبع طوال».

و به جاى انجیل «مثانى» و به جاى زبور «مئین» و برترى یافتیم به مفصّل؛ و در روایت واثلة بن اسقع چنین است که رسول اکرم فرموده: ...به جاى انجیل «مئین» و به جاى زبور «مثانى» و از عرش داده شد به من «فاتحة الکتاب» و «خواتیم البقره» که به هیچ پیامبرى داده نشد و اضافه بر آن‌ها خدایم به من «مفصّل» داد.

 

بیان کلمات حدیث

۱- سبع طوال

هفت سوره‌ی طولانى قرآن است که چون طولانى‌ترین سوره‌ها هستند، بدین نام خوانده شده‌اند و آن‌ها: بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف و انفال با توبه‌اند؛ چون دو سوره با هم‌اند به آن‌ها «قرینتین» می‌گویند و لذا فاصله‌ی آن‌ها بسم اللّٰه الرحمن الرحیم نیست.

۲- مثانى

سوره‌هاى پس از هفت سوره‌ی طولانى «مثانى»اند که اول آن‌ها سوره‌ی یونس و آخرشان سوره‌ی «نحل»است. سبب این‌که به آنها «مثانى» گفته‌اند این است که آن‌ها به دنبال سوره‌هاى طولانى آمده‌اند و از کلمه‌ی «ثنّت» یعنى دنبال‌کرده آمده است، بنابراین سوره‌هاى طولانى (مبادى) و آن‌ها (مثانى)اند و مثانى جمع مثنى است، مانند معانى جمع معنى؛ ولى فراء می‌گوید: مفرد مثانى «مثناة» است.

ابن عباس می‌گوید: همه‌ی سوره‌هاى قرآن چه طولانى و چه کوتاه «مثانى»اند به استناد آیه‌ی کریمه‌ی: «اَللّٰهُ‌ نَزَّلَ‌ أَحْسَنَ‌ الْحَدِیثِ‌ کِتٰاباً مُتَشٰابِهاً مَثٰانِیَ‌»(۴) می‌گوید علت این‌که همه‌ی آن‌ها را «مثانى» گفته‌اند این است که خداوند مثل‌ها و حدود و فرائض را در آن‌ها مکرّر بیان کرده است. بعضى گفته‌اند «مثانى» در آیه‌ی کریمه‌ی: «وَ لَقَدْ آتَیْنٰاکَ‌ سَبْعاً مِنَ‌ الْمَثٰانِی وَ الْقُرْآنَ‌ الْعَظِیمَ‌»(۵)  آیات سوره‌ی حمد است و از ائمه‌ی ما علیهم‌السلام همین قول نقل شده است و حسن بصرى نیز بدان قائل است.

۳- مئون

مئون (صدها) جمع مائة (صد) است و آن سوره‌هایى هستند که در حدود ۱۰۰ آیه دارند، خواه چند آیه بیشتر و یا کمتر و آن‌ها هفت سوره‌اند از سوره‌ی بنى‌اسرائیل تا سوره‌ی مؤمنون. بعضى گفته‌اند سوره‌هاى پس از هفت سوره‌ی طولانى (مئون)اند و مثانى سوره‌هاى پس از آن‌ها است که آیاتشان از مفصل‌ها (سوره‌هاى کوچک آخر قرآن) بیشتر ولى از صد کمتر است.

۴- مفصل

مفصل، سوره‌هاى کوچک پس از «حم»ها هستند تا آخر قرآن و علت این‌که به آن‌ها مفصل گفته‌اند این است که فاصله‌ی بین سوره‌ها بِسْمِ‌ اللّٰهِ‌ الرَّحْمٰنِ‌ الرَّحِیمِ‌ زیاد است.

 

پی‌نوشت‌ها:

(۱) آیه ۲۹ از سوره انفال

(۲) آیه ۹ از سوره حجر

(۳) آیه ۴۴ از سوره زخرف

(۴) آیه ۲۳ از سوره زمر

(۵) آیه ۸۷ از سوره حجر

 

* منبع: تفسیر مجمع البیان، فضل بن حسن طبرسی، جلد ۱، صفحات ۲۴ تا ۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه