هشتگ‌سازی، واکاوی راهبردی و آسیب‌شناسی :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

هشتگ‌سازی، واکاوی راهبردی و آسیب‌شناسی هشتگ‌سازی، واکاوی راهبردی و آسیب‌شناسی

پنجشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۴۵ ب.ظ

بدون مقدمه تأملاتی در باب پیامدسنجی هشتگ‌سازی تقدیم می‌کنم:

۱. روان‌شناسی هشتگ‌سازی و تولید خشم: محور کنترل افکار عمومی در عصر امپراطوری رسانه، اقتصاد توجه است. هشتگ‌سازی نیز به عنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و حواس‌پرتی از مسائل هم‌عرض یا موازی به کار می‌رود. سوای از اقتصاد توجه و حواس‌پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای تولید خشم صورت گرفته و اینستاگرام بر مبنای خودنمایی و شهوت است. هر چقدر کاراکترها کوتاه می‌شود، فرکانس استدلال پایین می‌آید و هیجان افزایش می‌یابد.

۲. جامعه‌شناسی هشتگ‌سازی: از آن‌جایی که هشتگ به یک زبان نو در عصر اطلاعات و جامعه‌ی شبکه‌ای تبدیل شده، این فقره اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبان انسجام و تولید نظم اجتماعی و تخلیه‌ی انتقادات و پیشنهادات است، اما اگر علیه نظام حاکم باشد، زبان اعتراض و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین‌های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت. فارغ از این ماجرا، هشتگ‌سازی توان فرقه‌سازی و قطبی‌سازی جامعه را هم فراهم می‌کند.

۳. هشتگ‌سازی، سیاست و دمکراسی کنترل‌شده: ادعای دولت‌های مدرن امروزی، سیاست‌ورزی دمکراتیک است. نقش و مشارکت مردم در پیش‌برد ارزان و سریع اهداف دولتی و حاکمیتی پررنگ شده است. فضای سایبر را هم به دلیل حضور پررنگ مردمی‌اش، ذیل توسعه‌ی دمکراسی تعریف می‌کنند. اما نکته این‌جاست که هشتگ‌سازی با ژست دمکراتیک، معادلات بازی را تغییر می‌دهد و یک دمکراسی کنترل‌شده را رقم ‌می‌زند. وقتی بیش از یک‌سوم اکانت‌های توییتر جعلی باشد به طوری که صدای CNN و دویچه وله آلمانی و... هم در می‌آید، یعنی هشتگ‌سازی با لشگر رباتیک، صرفا یک نمایش دمکراسی و صدای مردم است نه یک مردم‌سالاری اورجینال!

۴. هشتگ‌سازی و مارپیچ سکوت: وقتی با اکانت‌های جعلی به یک موضوع ضریب داده و برجسته‌سازی صورت می‌گیرد، اتفاق پیچیده‌ای به نام مارپیچ سکوت (وحشت از مخالفت با فضای مجازی) رقم می‌خورد. دلیل این رویداد رسانه‌ای آن‌جاست که به صورت کاملا رباتیک، ۵۰۰ میلیون هشتگ با نام مهسا امینی در راستای اکثریت‌سازی و اکثریت‌پنداری ساخته می‌شود که حتی شبکه‌ی سعودی‌نشنال هم مسئولیت ساختگی آن را متوجه توییتر می‌کند.

مکانیزم اکثریت‌پنداری در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با گفتمان هشتگی است.

۵. هشتگ‌سازی و فلسفه: موضوع و مساله‌ی مرکزی فلسفه از ارسطو تا به امروز، واقعیت و هستی‌شناسی است. ژان بودریار اندیشمند فرانسوی، تکنولوژی را عاملی برای تغییر مناسبات هستی‌شناختی تعریف می‌کند. فراواقعیتی که بودریار از آن سخن گفت، مصداق امروزی‌اش را در همین هشتگ‌سازی می‌توان‌ یافت. موقعیتی که واقعیت، نه بازنمایی که خلق می‌شود. او وقتی واقعیت جنگ خلیج فارس را دست‌پخت CNN بدون شلیک حتی یک گلوله می‌داند، در قبال حاد واقعیتی که توییتر با مدد سنتکام و لشگر ربات‌ها محقق می‌کند، چه خواهد گفت!؟

۶. هشتگ‌سازی و خطای استراتژیک: فراموش نکنیم که راهبردها در پی حل مسائل و واقعیت‌های میدانی با نگاه به آینده نوشته می‌شوند. وقتی که واقعیت توسط هشتگ‌سازی، بازآفرینی و خلق شد، طبیعتا برای اتاق‌های فکر و تصمیم‌سازان و دولت‌مردان کشورها، خطای شناختی و اختلال راهبردی رخ خواهد داد. تصویرسازی و داده‌کاوی وقتی مهندسی می‌شود، پردازش و عقلانیت استراتژیک را هم دچار خطا و گمراهی خواهد کرد. تصمیمات غلط برای آینده‌‌ی مطلوب به دلیل داده‌ها و تصاویر غلطی است که از وضعیت موجود، رصد می‌شود.

۷. ژئوپلیتیک هشتگ‌سازی: وقتی رسانه با توسل به هشتگ‌سازی، تصویری فیک و ناامن از وضعیت جامعه به صحنه‌ی ملی و بین‌المللی منعکس می‌کند، ریسک سرمایه‌گذاری را بالابرده و فرار سرمایه را از بازارهای کشور به دنبال خواهد داشت. از طرفی همراهی و اجماع جامعه‌ی جهانی برای تحریم و تهدید علیه کشور را نیز می‌تواند در پی داشته باشد. شرکای استراتژیک منطقه‌ای و جهانی هم چه‌بسا همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی را به حالت تعلیق درآورند و برخی محورهای ایدئولوژیک نیز دچار بحران مقاومت و ناامیدی خواهند شد.

۸. هشتگ‌سازی و ابتذال فرهنگ: نبض جامعه‌ی دیروز ما، فرهنگ بود و فرهنگ هم مقوله‌ای معرفت‌پایه به شمار می‌رفت. مکانیزم رشد و تعالی‌اش، کتاب و منبر و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت بود. نبض جامعه‌ی شبکه‌ای و پلتفرمی امروز، افکار عمومی است. افکار عمومی یک پله‌ی نازل از فرهنگ است و شاید فرهنگ در موقعیت و فرهنگ در لحظه، تعریف نامناسبی نباشد. افکار عمومی هم برخلاف فرهنگ که معرفت‌پایه بود، خبرپایه است. هشتگ‌ها به صورت ویروسی، افکار عمومی را مسموم می‌کنند و با افزایش هیجانات، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به ابتذال و سرگردانی نزدیک‌تر می‌کنند.

علیرضا محمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی

منبع: خبرگزاری حوزه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه