پرسشها وپاسخها ( 19 ) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

پرسشها وپاسخها ( 19 )

پنجشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۸۴، ۰۴:۵۶ ق.ظ
((( سلام ! چند وقتی بود از قسمت پرسش و پاسخ دور افتاده بودیم , اگه خدا بخواد از این به بعد یه خورده بیشتر بهش می پردازیم . فقط تذکر یه نکته لازمه و اون اینکه : این سوال و جواب از کتاب پرسشها و پاسخهای آقای مصباح یزدی مستقیما و بدون هیچ تغییری تو وبلاگ قرار داده میشه . با توجه به ارتباط این سوالها به هم و با توجه به اینکه چند وقتی این مطلب رو در وبلاگ نمی دیدین , بنابراین اگه این قسمت رو مطالعه می کنین لطفا لااقل آخرین پرسش و پاسخ رو حتما بخونین تا فضای بحث دوباره تو ذهنتون ایجاد بشه . برای دسترسی به قسمتهای قبل کافیه لینک پرسش و پاسخ در قسمت موضوعات رو کلیک کنید . ضمنا اگه سوالی براتون پیش اومد اون رو با هادی در میون بذارین . ممنون . یا علی . کیمیا )))با توجه به اینکه ولایت فقیه ، مطلق است ، آیا وى مى تواند اصول دین و احکام آن را تغییر دهد ؟ولایتى که به فقیه اعطا شده است براى حفظ اسلام است . اوّلین وظیفه ولى فقیه پاسدارى از اسلام است . اگر فقیه ، اصول و احکام دین را تغییر دهد ، اسلام از بین مى رود . اگر حق داشته باشد اصول را تغییر دهد یا آن را انکار کند ، چه چیزى باقى مى ماند تا آن را حفظ کند ؟!لیکن اگر جایى امر دایر بین اهمّ و مهم شود ، فقیه مى تواند مهم را فداى اهمّ کند تا اینکه اهمّ باقى بماند .  مثلاً  اگر رفتن به حج موجب ضرر به جامعه اسلامى باشد و ضرر آن از ضرر تعطیل حج بیشتر باشد فقیه حق دارد براى حفظ جامعه اسلامى و پاسدارى از دین ، حج را موقّتاً تعطیل کند و مصلحت مهمترى را براى اسلام فراهم نماید .تزاحم احکام شرعیدر کتب فقهى آمده است اگر دو حکم شرعى با یکدیگر متزاحم شوند یعنى ; انجام هر یک مستلزم از دست رفتن دیگرى باشد ، باید آن که اهمیت بیشترى دارد ، انجام بگیرد . مثلاً ; اگر نجات جان غریقى بسته به این باشد که انسان از مِلْک شخصى دیگران بدون اجازه عبور کند ، دو حکم وجوب نجات غریق و حرمت غصب ملک دیگران با یکدیگر تزاحم دارند ; در این صورت اگر بخواهیم واجب را انجام دهیم ، مرتکب حرام مى شویم و اگر بخواهیم دچار غصب نشویم ، انسانى جان خود را از دست مى دهد . از این رو وظیفه داریم میان دو حکم مقایسه کنیم و آن را که اهمیت بیشترى دارد ، انجام دهیم ، و چون حفظ جان غریق مهمتر از تصرّف غاصبانه در اموال دیگران است ، حرمت غَصْب مِلْک از بین مى رود و نجات غریق ترجیح مى یابد .در امور اجتماعى نیز این گونه است ; ولىّ فقیه از آن رو که به احکام اسلامى آگاهى کامل دارد و مصالح جامعه را بهتر از دیگران مى داند ، مى تواند اجراى برخى از احکام را براى حفظ مصالح مهمتر متوقف کند . در چنین مواردى فقیه حکم اسلامى دیگرى را اجرا مى نماید در این صورت احکام اسلام عوض نشده است ،  بلکه حکمى مهمتر بر مهم ، پیشى گرفته است و این خود از احکام قطعى اسلام است .درباره اصول دین که اسلام ، بر آن بنا شده است ، به هیچ وجه جایز نیست که براى حفظ مصلحت دیگرى اصول دین تغییر یابد ، زیرا در تزاحم میان اصول دین با امور دیگر ، اصول دین مقدم است .از این رو اگر ولى فقیه در صدد انکار یا تغییر اصول دین برآید ، مخالفت با اسلام کرده است و این مخالفت او را از عدالت ساقط مى گرداند و پس از آن ولایت از وى سلب مى شود و حکم او ارزش ندارد .  اگر گفته شود ولىّ فقیه داراى ولایت مطلقه است و او ممکن است از قدرت مطلقه اش بر این امر مدد بگیرد پاسخ این است که مراد از ولایت مطلقه این است که آنچه پیغمبر اکرم و امامان معصوم در آن ولایت داشته اند - جز در موارد استثنایى -  جزء اختیارات ولى فقیه است ، انکار یا تغییر اصول دین براى پیامبر اکرم و ائمه اطهار هم روا نیست تا چه رسد به ولى فقیه .*  *  *  *  *                               
  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه