پرسشها وپاسخها ( 24 )
سه شنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۸۵، ۰۸:۵۹ ق.ظ
اگر نظام ولایت فقیه بهترین نظام است ، چرا برخى از مشکلات جامعه حل نشده ، و جامعه پـیشرفته اى نــداریم ؟این سؤال درباره حکومت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) نیز مطرح مى شود . مطابق معتقدات دینى ، امیرالمؤمنین على ( علیه السلام ) معصوم است و از سوى خداوند متعال به عنوان ولىّ جامعه اسلامى([1]) و همطراز پیامبر اکرم([2]) معرفى شده است . بنابراین در حقانیت و مشروعیت حکومت على ( علیه السلام ) هیچ تردید و شبهه اى میان فرقه هاى مختلف اسلامى وجود ندارد . در قرآن کریم ابلاغ ولایت ایشان توسّط پیامبر اکرم ( صلى الله علیه وآله وسلم ) موجب اکمال دین و اتمام نعمت و راضى بودن به دین اسلام محسوب شده است .([3]) با این همه نگاهى به تاریخ پنج ساله حکومت مولاى متقیان و اوضاع اجتماعى حاکم بر آن دوران میزان موفقیّت آن حضرت را در ایجاد جامعه ایدآل نشان مى دهد.جنگهاى داخلى صفین ، جمل و نهروان ، تهدیدات دشمنان خارجى ، کمبود نیروى انسانى توانمند و تربیت شده ، کثرت مشکلات ، گستردگى بدعتها و سنتهاى فاسد و آلودگیهاى مزمن اجتماعى ، تغییر چارچوب نظام ارزشى زمینه هاى این وضع را فراهم آورده بود .در همان حال على ( علیه السلام ) شایسته ترین فرد براى حکومت و زمامدارى جامعه اسلامى در اوضاع آن روز بود و این نابسامانیها هیچ گاه تردیدى در اصل مشروعیّت ولایت آن حضرت ایجاد نمى کند .اشاره ای به برخی مشکلات نظاماکنون نیز در نظام جمهورى اسلامى مشکلات فراوانى به چشم مى خورد . مثلاً مشکلات اقتصادى کشور ، ناشى از عوامل مختلفى است که داورى در موفقیّت نظام اسلامى ، بسته به بررسى آنهاست .توضیح آنکه : جمعیت کشور ایران پس از پیروزى انقلاب تاکنون دو برابر شده ، قیمت کالاها در سطح جهان متناسب با تورّم جهانى بالا رفته است ، ولى قیمت نفت به عنوان مهمترین منبع درآمد نظام از سال 57 تاکنون به کمتر از یک سوّم تنزل یافته است . ضمن اینکه فرهنگ مصرف جامعه بسیار تغییر کرده و سطح توقّعات ، به نحو چشمگیرى بالا رفته است . تحریمهاى اقتصادى ، جنگ و ویرانیهاى بسیارى که تنها به جرم پاییبندى به ارزشهاى اسلامى بر کشور ما تحمیل شد ، حوادث طبیعى فراوان و ... همه در پیدایش این مشکلات نقش دارد . ناهنجاریهاى فرهنگى نیز چنین است ; بسیارى از اندیشمندان اسلامى و مربیان دینى ، پیش از انقلاب درگیر مبارزه و یا در بند رژیم طاغوت بودند و پس از انقلاب به علّت نیاز شدید نظام ، به کارهاى اجرایى مشغول شدند . گروهى از ارزشمندترین تربیت یافتگان مکتب اسلام نیز در حوادث آغازین انقلاب به دست خیانتکاران و دشمنان اسلام به شهادت رسیدند . بزرگانى چون شهید بهشتى ، شهید مطهرى ، باهنر ، رجائى ، شهداى محراب و ... که هر یک سرمایه هاى بى نظیرى براى نظام و اسلام به شمار مى آمدند .افزون بر این ، دخالت دشمن در ایجاد فضاى آلوده فرهنگى براى نسل جوان و ... در نابسامانیهاى فرهنگى تأثیرى عمیق گذاشت .با این همه ، نظام اسلامى ، موجب سرفرازى و عزّتمندى کشور ایران در سراسر جهان و سربلندى امّت مسلمان در برابر طاغوتها و مستکبران دنیا گشته ، مسلمانان را به وحدت و حرکت واداشته است . جنبشهاى اسلامى در بوسنى ، چچن ، الجزایر ، لبنان ، مصر ، تونس ، سودان و حتى در کشورهاى اروپاى غربى و آمریکا ، الگو گرفته از نهضت دینى و الهى ملّت ایران است ، که از برکات روى آوردن به دین و ولایت اللّه محسوب مى شود .هیچ کس ادّعا نکرده است که مجموعه قوانین اسلامى ، پس از انقلاب در کشور اجرا شده است ، بلکه ـ به تصریح رهبر انقلاب ـ تا تحقق آنچه دین براى جامعه ترسیم مى کند ، راهى طولانى پیش رو داریم . این مشکلات و نارساییها مشروعیّت نظام را زیر سؤال نمى برد . ________________________________[1]- « انّما ولیّکم اللّه و رسوله و الّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلاة و یؤتون الزَّکوة و هم راکعون ; ( مائده : 55 ) سرپرست و ولىّ شما تنها خداست و رسول او و آنها که ایمان آورده اند ; همانها که نماز را برپا مى دارند و در حال رکوع زکات مى دهند . » به شهادت همه مفسّران مقصود از مؤمنان ، حضرت على ( علیه السلام ) است .[2]- این مطلب در آیه مباهله ( آل عمران ، 61 ) بیان شده است .[3]- مائده : 3 .