پرسشها وپاسخها ( 25 )
چهارشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵، ۰۲:۴۳ ق.ظ
در ادامه قسمت پرسشها و پاسخها به پرسش 25 می رسیم . باز هم تاکید می کنم اگر در این قسمت سوالی ذهنتون رو مشغول کرد و یا سوالات اعتقادی و مذهبی براتون پیش میاد ؛ می تونید با هادی در میون بذارید تا ایشون جواب بدن . ایشون تخصصشون در این زمینه است .*****با توجه به معصوم نبودن ولى فقیه چرا به قــداست وى مـعتقدیـد ؟!قداست به معناى محبوبیتِ همراه با احترام شدید است . انسان به علّت کمال خاصّى که در شخصیتى سراغ دارد ، به او محبّت ورزیده و به وى احترام خاصى مى گذارد . انسانها همه کمالات را بطور یکسان دارا نیستند ، از این رو انسانى که داراى کمالات فوق العاده و برترى است از محبوبیت و احترام بیشترى برخوردار است . قداست مانند محبّت از یک مورد شخصى محبوب به دیگر امور منتسب به او نیز ـ به طور طبیعى ـ منتقل مى شود ، به گونه اى که وقتى شخصى را دوست مى داریم ، نزدیکان و وابستگان اش را نیز دوست خواهیم داشت ; مثلاً وقتى به استاد خود عشق می ورزیم ، فرزندان و حتّى وسایل شخصى او را نیز دوست مى داریم ، به همین دلیل است که مردم ما به خاندان امام ( قدس سره ) ، خانه ، حسینیه و حرم ایشان علاقه شدیدى نشان مى دهند و به آنها عشق مى ورزند .قداست ، روح دینروح دین را همین قداست تشکیل مى دهد ، به طورى که تمام ادیان الهى بر احترام گذاردن خاص به خداوند و هر چه و هر کس که به او منسوب است تأکید مى ورزند ، حتى مذاهب انحرافى نیز براى بت و خدایان قداست قائلند . روایات ما بر این مطلب تأکید دارد که « هل الایمان الّا الحبّ » آیا ایمان جز محبّت و دوستى امر دیگرى است([1][1]) ؟ از این رو در اسلام اولین مرتبه قداست براى خداى تبارک و تعالى است و در مراتب بعدى هر کس به او نزدیکتر و داراى ارتباط بیشتر با اوست . پروردگار متعال به دلیل هستى مطلق ، کمال مطلق و ... از برترى بى نظیرى برخوردار است و طبیعى است از همه محبوتر و دوست داشتنى تر باشد ، تا اندازه اى که باید در برابر او به خاک افتاد و پیشانى را بر زمین سایید . این سجده به دلیل همان قداست است . در مرتبه بعد ، پیامبر اکرم ( صلى الله علیه وآله وسلم ) به دلیل بیشترین ارتباط با خداوند ، داراى تقدس و احترام بیشترى است ، تا آنجا که خداوند و فرشتگانش بر او درود مى فرستند و از مؤمنان نیز مى خواهند تا درود بفرستند([2][2]) . و شرع مقدس گذاردن دستِ بدون وضو را بر نام آن حضرت حرام مى داند .این قداست پس از خداوند ، به پیامبر و جانشینان او یعنى امامان معصوم ( علیهم السلام ) ـ که از طرف خدا منصوب شده اند ـ گسترش مى یابد . بوسیدن ضریح امامان ( علیهما السلام ) و زیارت حرم آنها همگى برخاسته از همین قداست است . در مراتب بعدى یعنى پس از امامان ( علیهم السلام ) این قداست به همه کسانى که به گونه اى به آنان منتسب اند ، مانند سادات و مراجع و علماى دینى سرایت مى کند . با اینکه بوسیدن دست و تواضع بیش از اندازه براى غیر خدا در اسلام نکوهش گردیده ، ولى مواردى استثناء شده است ، از جمله : « انه من ارید به رسول اللّه ;([3][3]) کسى که به جهت انتساب به پیامبر دستش را ببوسند . » یعنى این شخص از چنان عظمتى برخوردار است که به جاى پیامبر ( صلى الله علیه وآله وسلم ) دست او را مى بوسند . ولىّ فقیه گرچه معصوم نیست ، ولى به دلیل انتسابش به امام معصوم ( علیه السلام ) و جانشینى وى مراتبى از همان قداست را داراست . آیا مى شود کسى خدا را دوست بدارد ، ولى پیامبرش را دوست ندارد ؟! آیا مى شود کسى پیامبر را دوست بدارد ولى به جانشینان او ( امامان ) علاقه نداشته باشد ؟! و آیا مى توان امام معصوم ( علیه السلام ) را دوست داشت ، ولى جانشین او را گرامى نداشت ؟ * * * * * [1][1]- کافى، جلد 2 ص 125، روایت 5.[2][2]- قرآن کریم سوره احزاب آیه 56.[3][3]- بحار الانوار، علامه مجلسى، ج 26، باب 100، روایت 25.