چرا به حضرت ابوالفضل (ع) باب الحوائج می‌گویند؟ :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

چرا به حضرت ابوالفضل (ع) باب الحوائج می‌گویند؟ چرا به حضرت ابوالفضل (ع) باب الحوائج می‌گویند؟

چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۰۶:۰۷ ب.ظ

پرسش:

چرا به حضرت ابوالفضل (ع) باب الحوائج می‌گویند؟

 

پاسخ:

باب به معنای در و حوائج جمع حاجت است. باب الحوائج یعنی درهای حاجت؛ یعنی هر که حاجتی دارد، می‌تواند از این طریق حاجتش را بگیرد.

حضرت ابوالفضل العباس (ع) به جهت این‌که در درگاه خدا مقرب است، باب الحوائج خوانده می‌شود، چون می‌توان با توسل به آن حضرت، حاجت خویش را گرفت.

قرآن می‌فرماید: اولیای خداوند با اذن و رضایت پروردگار می‌توانند مشکل‌گشا و باب الحوایج مردم باشند.(۱) البته عنوان باب الحوائج اختصاص به حضرت عباس (ع) ندارد، بلکه همه‌ی معصومان (ع) و برخی از اولیاء باب الحوائج هستند؛ زیرا آنان در اثر تقوا و عبودیت، لیاقت این مقام را کسب کرده‌اند، ولی آن‌چه در عرف شهرت یافته، آن است که تنها به بعضی عنوان باب الحوائج اطلاق شده که حضرت عباس (ع) نیز در زمره‌ی آنان است.

از سویی دلیل خاصی وجود ندارد که چرا عنوان: باب الحوائج بر افراد خاص اطلاق می‌گردد. البته ابوالفضل العباس (ع)، از لیاقت و شخصیت بالایی برخوردارند. شاید علت این‌که چنین مقامی به حضرت ابوالفضل داده شده است، به خاطر ایثار و فداکاری ایشان باشد، چون عبد صالح و مطیع خدا است، از اولی الامر پیروی کرد و دنیا را به آخرت فروخت و چنین مقامی پیدا کرد. در راستای مقام بلند ابوالفضل العباس (ع) است که از او به عنوان عبد صالح یاد شده است: "السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لأمیرالمؤمنین". (۲)

 

پی‌نوشت‌ها:

۱. بقره (۲)، آیه‌ی ۲۵۵؛ انبیا (۲۱)، آیه‌ی ۲۸.

۲. مفاتیح الجنان، ص ۴۳۵.

* از سایت مرکز پاسخ‌گویی به سوالات دینی

نظرات  (۱)

  • حجت پناه زاده
  • سلام

    اعیاد رجبیه و شعبانیه و همچنین نوروز رو خدمتتون تبریک میگم

    ان شاء الله سال پر خیر و برکتی در پی رو داشته باشید

    پاسخ:
    سلام
    و همچنین بر حضرتعالی
    و همچنین ماه مبارک رمضان بر شما مبارک باشه ایشالا
    ببخشید کمی دیر شد پاسخ‌مون

    :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    هدایت به بالای صفحه