چرا «چرا؟»؟ :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

چرا «چرا؟»؟ چرا «چرا؟»؟

شنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۸۴، ۱۰:۳۳ ب.ظ

باسمه تعالی

چرا  "چرا؟"؟

طوطی: از ما در کار خدا چرا؟ چطور؟ و برای چه؟ دیده نمی‌شود

آدمیزاد: برای همین است که حیوان مانده‌اید.

رساله‌ی انسان و حیوان (از کتاب‌های باستانی ایرانی)

 

بعضی‌ها فکر می‌کنند مسلمونی به اینه که همه‌ی عقاید اسلام را دربست و بدون چون و چرا بپذیریم؛ و حال آنکه به نظر اکثر فرقه‌های اسلامی قضیه بر عکس است، به این معنا که اگر کسی اسلام را به خاطر تقلید، یا عادت یا همینطور شانسی قبول کرده باشد، باید در مسلمانی خودش شک کند.

یعنی اگه چرا؟ چطور؟ برای چی؟ تو ذهنت نباشه و اگه حداقل برای خودت خداشناسی و پیامبرشناسی و معادشناسی را مستدلاً نداشته باشی یه جای کارت می‌لنگه.

اولین مسئله‌ی رساله‌ی عملیه‌ی همه‌ی فقها آن است که عقاید دینی باید استدلالی و یقینی باشد نه تقلیدی. بنابراین اگر کسی حتی خدا را زیر سوال ببرد و از چند و چون و علت کارها و صفات او، و از پیامبر و دلیل و فلسفه‌ی عملکرد او و چگونگی ارتباط او با خدا و کیفیت معجزاتش، و از قران و نحوه‌ی اعجاز و تفسیر کلمات و آیاتش و فلسفه‌ی احکامش، و از ائمه و علت موضع‌گیری‌های سیاسی آن‌ها و چگونگی سیره‌ی علمی و عملی آن‌ها و... پرسش نماید، نه تنها کار بدی نکرده بلکه مورد تشویق هم قرار می‌گیرد و چنین مومنی به عنوان مومنی با ایمان حقیقی شناخته می‌شود.

بد نیست بدونید که در بین مذاهب اسلامی از همه بیشتر این شیعه است که به عقلانیت در دین‌داری اهمیت داده است و تفکر در مسائل اعتقادی را ستوده است.

یک نکته:

اولاً اگر در متون دینی یه خط قرمزهایی برای فکرکردن کشیده‌اند (مثلاً گفته‌اند درباره‌ی ذات خدا فکر نکنید) نه به خاطر نامعقول‌بودن چنین امور بلکه به دلیل آن است که این موضوعات فهمش خیلی سخت است و آدم‌های با ذهن ضعیف و اطلاعات کم، اگه بدون کسب مقدمات لازم وارد این وادی‌ها بشوند، کم می‌آورند و حتی ممکن است کارشون از تحیر به کفر و انکار بکشد. برای همین برخی مسائل را داخل خط قرمز گذاشتند.

حالا که حرف به اینجا کشیده شد می‌خواستم  یک مژده به شما بدم و آن اینکه از این به بعد نویسنده‌ی این ستون آماده است تا به قدر توان علمی‌اش، شنوای سوالات و اشکالات اعتقادی و پاسخ‌گوی آن‌ها باشد.

لذا از همه‌ی قریبه‌هایی که سری به این قریبستان زده‌اند انتظار یاری داریم.

قربون قدم همه‌ی قریبه‌ها

 

 

* این نوشته از آقای هادی است که در کیمیای میهن‌بلاگ ثبت کرده بودند، و بیان نتوانسته در انتقال آرشیو کیمیا به اینجا اسم نویسنده را با خودش بیاورد. تاریخ ویرایش: یک‌شنبه ۱۳۹۷/۱۰/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه