کیمیا می خونه ...
شهره عارفان ( قسمت آخر )
فصل یازدهم: همراه با برنامهسازان
پیشنهادهای کلی
آشنایی با روش زندگی عالمان و اندیشمندان و انسان های موفق ، ما را در پیمودن راه حقیقت یاری مینماید . از جمله این مردان موفق ، عارف نامدار محیی الدین ابن عربی میباشد . وی یکی از ستاره های سپهر عرفان اسلامی است که توانست به قلّه های رفیع موفقیت عروج نماید .
این فرهیختگان با ایستادگی ، پایمردی و تحمل رنج و سختی ، جهت نیل به هدف های بلند ، درس های آزادگی و پایداری را به نسل جوان میآموزند . از این رو شرح حال آن ها میتواند الگوی مناسبی برای جوانان جامعه ما باشد .
بدون تردید آشنایی با الگوهای اسلامی دارای دو ویژگی می باشد :
1. سبب بی رغبتی جوانان به الگوهای ارائه شده از سوی بیگانه هامیگردد ، تا در معرض تهاجم فرهنگی دشمنان قرار نگیرند .
2. ارائه الگوی مناسب برای همه گروه ها بهویژه جوانان ، هدف های بزرگ و آرمان های عالی را قابل دسترس می نماید و آن ها را در راه بستر سازی برای فرهنگ پویای اسلامی یاری میدهد .
در این راستا رسانه های گروهی به ویژه صدا و سیما میتوانند برای معرفی چهره های درخشان اسلامی گام های جدی تری بردارند ، که از آن جمله چهره معرفی شده در این کتاب است .
نباید غفلت کنیم ، اکنون که کشور ما مورد تهاجم فرهنگی بیگانگان میباشد ، مناسب است برنامه سازان گرامی در تنظیم و تولید برنامههای این رسانه ملی با ارائه زندگی شخصیت های بزرگ اسلامی ، رمز موفقیت آن ها را به نسل جوان گوشزد کنند . همچنین به مسئولین امور فرهنگی کشور هشدار بدهند که به فراموشی سپردن مسئله مهم جوانان و پرداختن به مسایل جناحی ، ضربه مهلک و غیر قابل جبران وارد میسازد که از جمله آن ها از دست رفتن خیل عظیم جوانان می باشد .
نکته مهم دیگراینکه : تکریم و احترام و گرامیداشت عالمان بزرگ و راستین بر هر انسان فهیم لازم است و اهانت به علمای بزرگ گناهی نابخشودنی است که باعث محرومیت از تحصیل علم و تقوا میشود . همواره بوده و هستند کسانی که اهانت و فحاشی را جایگزین نقد و بررسی علمی نموده و دانسته یا ندانسته ، فلاسفه و عرفای اسلامی را به باد مسخره و توهین و تهمت میگرفته و گاهی به تکفیر و لعنت هم میپرداختند . نوشته اند که شخصی پس از نماز صد مرتبه حکیم بزرگ ملاصدرا و عارف سترگ ابن عربی را لعنت میکرد . وقتی که از او درباره علت لعن سؤال شد ، پاسخ داد : چون آن ها قائل به « وحدت واجب الوجود » هستند آن ها را لعنت میکنم .
با تأسف بسیار باید گفت : پیداست کسی که بین « وحدت وجود » و « وحدت واجب الوجود » فرقی نمیگذارد و عالمان بزرگ را به خاطر نا آگاهی لعنت میکند ، بوی فلسفه و عرفان را استشمام نکرده و کورکورانه بدان میتازد . البته اختلاف نظر علمی در میان عالمان بزرگ و اندیشمندان سترگ بوده و هست و خواهد بود . به جز عدهای معدود که از مقام عصمت برخوردارند ، دیگران از اشتباه و خطا برکنار نخواهند بود و عالمان بزرگ نیز با همه عظمتشان مبرا از اشتباه نبوده و نیستند . این سنتی است که تاریخ اندیشه و دانش اسلامی همواره با تحقیق و نقد و بررسی در جریان پویش و تکامل و اصلاح قرار میگیرد و افق های جدیدی میگشاید .
البته مخالفت جمودگرایان را نباید به حساب اختلاف نظر عالمان راستین گذاشت ، زیرا نقد و بررسی رأی و نظر یک دانشمند با اهانت و تهمت فرق های بسیاری دارد . باید توجه داشت که دانشمندان و عالمان اسلامی با هر مسلک که باشند تنها به یک مکتب بستگی دارند و آن آیین مقدس اسلام است و نقد و انتقاد صحیح و سازنده ، کوششی است جهت ابهام زدایی که خود منجر به بالندگی و رشد علم میگردد . در این باره بهترین آموزه ها در تراث علمی و فرهنگ اسلامی ماست ، مکتبی که میآموزد : « حیاة العلم بالرّد و نقد » : حیات علم به نقد وبررسی است ، « کونوا نقّاد الکلام » : نقاد سخن باشید ، و « اضربوا بعض الرأی ببعض فانّه یتولّد منه الصواب » : آراء خودتان را به یکدیگر عرضه کنید تادیدگاه درست به دست آید .
امروزه که همه مستکبرین جهان به دشمنی سرسختانه با اسلام از هیچ کوششی دریغ ندارند ، نباید با اختلاف سلیقه ها و کج فهمی ها ، علما و مشایخ اسلام را مورد توهین و افترا قرار داده و آبروی حوزه های علوم اسلامی شیعه را ، پس از هزاران سال سابقه درخشان ، به باد فنا دهیم .
امامخمینی رحمه الله درباره این مسئله مطالب بسیار آموزندهای دارد که قسمت هایی از آن نقل می شود : « گاهی ممکن است که انکار بیجا و رد بی موقع و بدون علم و فهم برای ما ضرر های خیلی زیاد داشته باشد و در این دنیا التفات به آن ضرر ها نیست ، مثلاً تا شنیدی فلان حکیم یا فلان عارف یا فلان مرتاض چیزی گفت که با سلیقه شما درست نمی آید و به ذائقه شما گوارا نیست ، حمل به باطل و خیال مکن ، شاید آن مطلب منشأیی داشته باشد از کتاب و سنت و عقل و شما به آن برنخورده باشید . چه فرق می کند که یک نفر فقیه یک فتوا بدهد ، مثلاً از باب دیات که شما کمتر دیدید و شما بدون مراجعه به مدرکش رد کنید او را ، یا اینکه یک نفر سالک الی اللّه یا عارف باللّه یک حرف بزند راجع به معارف الهیه یا راجع به احوال بهشت و جهنم و شما بدون مراجعه به مدرکش او را رد کنید ، که سهل است ، توهین کنید یا جسارت نمایید » .
ایشان در جای دیگر می فرماید : اگر کلامی از بعض علمای نفس و اهل معرفت دیدند یا شنیدند ، به مجرد آنکه به گوش آن ها آشنا نیست یا مبنی بر اصطلاحی است که آن ها را از آن حظی نیست ، بدون حجت شرعیه رمی به فساد و بطلان نکنند و از اهل آن تحقیر و توهین ننمایند و گمان نکنند هر کس اسم از مراتب نفس و مقامات اولیا و عرفا و تجلیات حق و محبت و امثال این ها که در اصطلاحات اهل معرفت رایج است ، برد صوفی است یا مروج دعاوی صوفیه است یا بافنده از پیش خود است و بر طبق آن برهانی عقلی یا حجتی شرعی ندارد . به جان دوست قسم که کلمات نوع آن ها شرح بیانات قرآن و حدیث است » . (394)
با توجه به سخنان مذکور ، اکنون باید گفت : رسالت و مسئولیت دیگر صدا و سیما بسیار سنگین تر از مورد نخست است که اشاره شد ، زیرا از حساسیت و ظرافت بیشتری برخوردار میباشد و از این رو دقت افزون تری میطلبد . چرا که طرح مباحث فکری و اعتقادی ، پیچیدگی خاص خود را دارد . این جاست که هنر میتواند با خلاقیت ، نقش و رسالت خویش را ایفا کند و در خدمت ایدئولوژی و فرهنگ درآید . هنرمندان نیز می توانند با تجسم و عینیت بخشیدن به مسائل فکری ، از سنگینی و پیچیدگی کار بکاهند . همانگونه که بازیگران و هنرمندان سریال « روشن تر از خاموشی » که در باره زندگی حکیم و فیلسوف بزرگ اسلامی [ ملا صدرا ] بود ، تا حدودی این مهم را به ثبوت رساندند .
به نظر می رسد که مشکل اصلی در باره ساخت اینگونه فیلم و سریال ها کمبود خلاقیت و ابتکار است . هر کس به خاطر نوع دیدگاهی که به مسائل دارد ، به یک نوع خاص به آن مسائل و موضوعات علاقه نشان میدهد . اگر دست اندرکاران عرصه گسترده هنر به اینگونه مسائل علاقه مند باشند ، تمام مشکلات آسان میشود . در هر حال آن چه مهم است پرداخت و شکل دادن به این موضوع در قالب فیلم است که به خلاقیت و توانایی های فردی باز میگردد . از این رو میتوان گفت هر موضوعی هر چند پیچیده باشد ، قابلیت مطرح شدن در سینما و تلویزیون را دارد .
در این جا مناسب است به بخشی از نقد سریال « روشنتر از خاموشی » اشاره شود . ناقد محترم میگوید : فیلم تا آن جا که میخواهد وقایع تاریخی زندگی ملا صدرا را بیان کند ، موفق است . اما به محض اینکه متوجه حالات عارفانه او می شود ، در نمایش آن با مشکل روبرو میگردد .
چون برای ساختن فیلمی از تفکرات ملا صدرا و سیر تطور و تحول نظام فلسفی او ، به گونه ای که تماشاگر نیز بتواند با او همزاد پنداری کند ، نیازمند است که همه این معقولات به صورت تصویر درآید ، که امکان تنزل از عالم مجردات را داشته باشد . اما تفکر فلسفی و سلوک روحی و حالات عرفانی ، مطلقاً از چنین قابلیتی برخوردار نیستند و در این میان ، تماشاگر فقط ناظر وقایع زندگی اوست و نمیتواند همه مراتب و حالات او را حس کند و در تجربیات عقلانی او شریک شود ، این مشکل در تمام فیلم و سریال هایی که به نوعی به سینمای فلسفی و عرفانی میپردازند ، شایع است .
به همین دلیل این سریال ، میان سادگی و پیچیدگی روایت ، دست و پا میزند ، به طوری که بسیاری از موقعیت های فیلم که به بررسی اندیشه های ناب ملا صدرا و درگیری های او با مکاتب فکری انحرافی زمانش می پردازد ، برای مردم عادی ثقیل جلوه میکند و از دایره فهم و درک آنان خارج است . در حالی که همان موقعیت ها از نظر صاحبان تفکر فلسفی و محققان اندیشمند که سال ها در کتب و رسالات او تحقیق کردند ، ساده انگارانه و عوام زده جلوه میکند . (395)
پیشنهاد های برنامه سازی
1. یکی از ویژگی های زندگی ابن عربی روشن بودن زوایای آن است ، زیرا جزئیات وقایع زندگی وی توسط خودش ثبت و بیان شده است . هیچگونه ابهامی در سراسر زندگی او وجود ندارد ، حتی تاریخ و سال آن ها دقیقاً روشن است .از این رو قابلیت ساختن فیلم و سریال را به بهترین وجه دارد . از آنجا که شرح حال پر فراز و نشیب او دارای وقایع و حوادث تلخ و شیرین گوناگونی میباشد ، قطعاً فیلمی پر جاذبه خواهد شد .
2. تشکیل میزگرد با حضور جمعی از شخصیت های علمی و عرفانی ، از حوزه و دانشگاه ، برای بحث درباره نقد و بررسی و تحلیل اندیشه های ابن عربی ، به ویژه نوآوری های او مانند مسئله « وحدت وجود » و « انسان کامل » و ...
3. گفت وگوی فردی با اندیشمندان و پژوهشگران مسائل عرفانی ، از حوزه و دانشگاه ، پیرامون ابعاد عرفان ابن عربی و نیز کتابهای فراوان او .
پرسش های مسابقه ای
1. ابن عربی در کجا به دنیا آمد؟ اندلس (اسپانیای فعلی).
2. سال تولد ابنعربی چه زمانی است؟ 560 هجری قمری.
3. نام دو کتاب مهم و معروف ابنعربی چیست؟ 1.فتوحات مکیه، 2. فصوص الحکم.
4. واژه محییالدین به چه معنااست؟ یعنی زنده کننده دین.
5. ابنعربی در نوجوانی با کدام فیلسوف ملاقات کرد؟ ابن رشد.
6. صدرالدین قونوی کیست؟ مهمترین شاگرد ابن عربی است.
7. به کدام کتاب ابنعربی شرحهای بسیاری نوش ه شده است؟ فصوص الحکم.
8. آیا ابنعربی شعر هم میگفته و دیوان اشعار دارد؟ بله.
9. ابنعربی در چه سالی فوت کردهاست؟ در سال 638 هجری قمری.
10. محل دفن ابنعربی در کدام کشور قرار دارد؟ کشور سوریه.
11.ابن عربی پایه گذار عرفان عملی است یا عرفان نظری ؟ عرفان نظری.
12.آیا کتابهای ابن عربی براساس دلیل عقلی و استدلال نوشته شده یا کشف و شهود عرفانی ؟ کشف و شهود عرفانی.
13.نوشتن کتاب فتوحات مکیه چند سال به طول انجامید؟ 36 سال.
پرسش های کارشناسی
۱. ویژگیهای شخصیت عرفانی ابنعربی کدام است؟
2. سیر تحول عرفان تا زمان ابنعربی را بیان کنید.
3. منظور شهید مطهری ازاینکه میفرماید: عرفان در زمان ابنعربی جهش پیدا کرد چیست؟
4. جنبههای علمی ابنعربی را بررسی کنید.
5. ویژگیهای عرفان ابنعربی رابیان نمایید.
6. مبانی عرفان ابنعربی کدام است؟
7. منظور ابنعربی از «وحدت وجود» چیست؟
8. خدمات ابنعربی به عرفان اسلامی کدام است؟
9. انگیزه ابنعربی از مسافرتهای زیادش چه بودهاست؟
10. جایگاه ابنعربی نزد دیگر عارفان کجاست؟
11. نقش ابنعربی در شکلگیری اندیشههای عرفانی پساز او چیست؟
12. موضع فقهادر باره ابنعربی چیست؟
13. دیدگاه ملاصدرا در مورد ابنعربی را بیان کنید.
14. آیا ابنعربی غیر از عرفان در علوم دیگر نیز تبحّر داشتهاست؟
15. با اینکه بیشتر عمر ابنعربی در مسافرت بوده، چگونه اینهمه آثار از او بهجا مانده است؟
16. بر کتاب فصوصالحکم ابنعربی حدود150 شرح نوشته شدهاست. علت آن چیست؟
17. کدام ویژگی فصوصالحکم باعث شدهاست که این کتاب قرنها متن درسی حوزهها ودانشگاهها قرارگیرد.
18. علت مخالفتهای بسیاری از فقها و علما با محیی الدین چیست؟
معرفی کتاب
1. آشنایی با علوم اسلامی (کلام و عرفان)، شهید مرتضی مطهری، انتشارات صدرا.
2. آوای توحید، شرح نامه امامخمینیرحمه الله به گورباچف، آیتاللَّه جوادی آملی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام مینیرحمه الله، 1373.
3. تاریخ فلسفه در اسلام، م.م.شریف، جلد اول، مقاله ابنعربی، ابوالعلا عفیفی، ترجمه دکتر غلامرضا اعوانی، مرکز نشر دانشگاهی، 1362.
4. دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، جلد چهارم.(مدخل ابن عربی)
5. دایرةالمعارف تشیع، جلداول (مدخل ابن عربی).
6. روح مجرد، سید محمدحسین حسینیتهرانی، انتشارات حکمت، 1414.
7. سِفر عشق، سید عباس حسینی قائممقامی، نشر فکربرتر، 1378. پ
8. سه حکیم مسلمان، دکتر سیدحسین نصر، ترجمه احمد آرام، کتابهای جیبی، 1371.
9. شرح مناقب محییالدین ابنعربی، سید محمدصالح موسوی خلخالی، به اهتمام سید جمالالدین، تالار کتاب، 1363.
10. شیخ اکبر، دکتر محمد مددپور، مؤسسه فرهنگی منادی تربیت، 1380.
11. عرفان حافظ، شهیدمرتضی مطهری، انتشارات صدرا، 1377.
12. مجالسالمؤمنین، شهید سید قاضی نوراللَّه شوشتری.
13. محییالدین ابنعربی چهره برجسته عرفان اسلامی، دکترمحسن جهانگیری، دانشگاهتهران، چاپچهارم، 1375.
14. مراقد اهلبیت در شام، سید احمد فهری، انتشارات امیرکبیر، 1367.
کتاب نامه
* قرآن
* نهجالبلاغه
1. آشتیانی، سید جلالالدین، شرح مقدمه قیصری، چاپ سوم، امیرکبیر،تهران، 1370.
2. - ، نقد تهافت غزالی، کیهان اندیشه، قم، شماره 9.
3. - ، نکاتی درباره فلسفه و عرفان، نشریه کیهان اندیشه، قم، شماره 17.
4. آلعلی، نورالدین، اسلام در غرب، دانشگاه تهران، 1370.
5. آملی، سیدحیدر، جامع الاسرار و منبع الانوار، مقدمه هانری کربن، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1368.
6. - ، نص النصوص، ترجمه محمدرضا جوزی، روزنه، تهران، 1375.
7. آیتی، محمدابراهیم، اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا، دانشگاه تهران، 1363.
8. ابراهیمی دینانی، غلامحسین، معاد از دیدگاه حکیم مدرس زنوزی، حکمت، تهران، 1368.
9. ابنعربی، محییالدین، الاسراء الی مقام الأسری، ترجمه قاسم انصاری، طهوری، تهران، 1376.
10. - ، التجلیات الالهیة، تعلیقات ابنسودکین، مرکزنشر دانشگاهی، تهران، 1367.
11. - ، التدبیرات الالهیة فی اصلاح المملکة الانسانیة، لیدن، 1331 ق.
12. - ، ترجمان الاشواق، بیروت، 1381 ق.
13. - ، تفسیر القرآن، بیروت، دارالاندلس، 1968 م.
14. - ، دیوان، طبع لیدن، 1271ق.
15. - ، رساله روح القدس، مطبعة العلم، دمشق، 1389 ق.
16. - ، شجرة الکون، ترجمه دکتر گل بابا سعیدی، ان شارات طریق کمال، تهران، 1376.
17. - ، فتوحات مکیه، تحقیق عثمان یحیی، مصر،1392 ق.
18. - ، فتوحات مکیه، تصحیحاحمد شمسالدین(9 جلد)، دارالکتبالعلمیه، بیروت، 1999.
19. - ، کتاب المسائل، ترجمه دکتر سیدمحمد دامادی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، 1370.
20. ابنعربی، محییالدین، محاضرة الابرار و مسامرة الاخیار، بیروت، 1388 ق.
21. - ، مواقع النجوم، مصر، 1325 ق.
22. اسین، پالاسیوس، ابنعربی حیاته و مذهبه، ترجمه دکتر بدوی، عبدالرحمن، مصر، 1965 م.
23. افراسیابپور، علیاکبر، زیباییپرستی در عرفان اسلامی، طهوری،تهران، 1380.
24. اقبال، افضل، زندگی وآثار مولانا جلالالدین رومی، ترجمه حسن افشار، نشرمرکز، 1375.
25. الهامی، داود، داوریهای متضاد درباره محییالدین عربی، انتشارات مکتب اسلام، قم، 1379.
26. ایزدپناه، عباس، نگرشی بر روش تحقیق در مسلکهای عرفانی، فصلنامه حضور، تهران، پاییز 1375، شماره 17.
27. به کوشش رسول جعفریان، اصول فصوص التوضیح، مناظره ملامحمدطاهرقمی و محمدتقی مجلسی، قم، 1380.
28. پارسا، خواجهمحمد، شرح فصوص الحکم، تصحیح دکتر جلیل مسگرنژاد، مرکزنشر دانشگاهی، تهران، 1366.
29. توسی، ایزوتسو، زندگی واندیشه ابنعربی، ترجمه دکتر همایون همتی، کیهان فرهنگی، فروردین 1372.
30. جامی، عبدالرحمان، نقد النصوص فی شرح نقشالفصوص، تصحیح ویلیام چیتیک، مؤسسه مطالعات فرهنگی، تهران، 1370. پ
31. جعفری، محمدتقی، عرفان در ارتباط چهارگانه انسان، نشریه حضور، شماره 5 و 6، 1371.
32. جندی، مؤیدالدین، شرح فصوص الحکم، بهکوشش سیدجلالالدین آشتیانی، مقدمه دکتر غلامحسین ابراهیمیدینانی، انتشارات دانشگاه مشهد، 1361.
33. جوادی آملی، عبداللّه، آوای توحید، شرحنامه امامخمینیرحمه الله به گورباچف، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینیرحمه الله، چاپ پنجم، 1373.
34. - ، بنیان مرصوص امام خمینیرحمه الله، نشر اسراء، قم، 1378.
35. - ، تحریر تمهید القواعد، انتشارات الزهرا،تهران، 1372.
36. - ، ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، اسراء، قم، 1378.
37. جهانگیری، محسن، قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند، قیام، قم، چاپ دوم، 1374.
38. - ، گنجینه گوهر روان، نثر طوبی، تهران، 1380.
39. - ، محییالدی ابنعربی چهرهبرجسته عرفاناسلامی، انتشارات دانشگاهتهران، چاپچهارم، 1375.
40. جهانگیری، محسن، معرفت نفس، علمی و فرهنگی، تهران،چاپ پنجم، 1378.
41. - ، ممد الهمم درشرح فصوص الحکم، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، تهران، 1378.
42. - ، هزار و یک کلمه، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1373.
43. - ، هزار و یک نکته، رجاء، تهران، 1364.
44. - ، یازده رساله فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، 1377.
45. حسنزادهآملی، حسن، در آسمان معرفت، بهاهتمام محمدبدیعی، چاپ ششم، انتشارات تشیع، قم، 1381.
46. - ، شرح فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة، نثر طوبی، تهران، چاپ دوم، 1381.
47. حسینی تهرانی، سید محمدحسین، توحید علمی و عینی، انتشارات علامه طباطبایی، مشهد، چاپ سوم، 1419.
48. - ، رساله لبّ اللباب، حکمت، تهران .
49. - ، روح مجرد، (یادنامه عارف کبیر حداد)، حکمت، تهران، چاپ اول، 1414.
50. - ، مهر تابان، یادنامه علامه طباطبایی، باقرالعلوم.
51. حسینی قائممقامی، سید عباس، سِفر عشق، نشر فکر برتر، تهران، 1378.
52. - ، قرآن و عرفان از منظر امام خمینیرحمه الله، کیهان اندیشه، قم، شماره 29.
53. حنا الفاخوری، تاریخ فلسفه درجهان اسلامی، خلیلالجز، ترجمه عبدالمحمد آیتی، کتاب زمان، تهران، 1358.
54. خمینیرحمه الله، سید روحاللّه، تعلیقات علی شرح فصوصالحکم ومصباحالانس، نشر مؤسسه پاسدار اسلام،1410 ق.
55. - ، تفسیر سوره حمد، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینیرحمه الله.
56. - ، چهل حدیث، مؤسسه تنظیم و نشر آثارامام خمینیرحمه الله، تهران.
57. - ، سر الصلاة، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینیرحمه الله، تهران.
58. - ، شرح دعای سحر، ترجمه سید احمد فهری، انتشارات اطلاعات، تهران، چاپ سوم، 1371.
59. - ، مصباح الهدایة الیالخلافة والولایة، مقدمه سیدجلالالدین آشتیانی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امامخمینیرحمه الله، تهران، چاپسوم، 1376.
60. خواجوی، محمد، ترجمه فتوحات مکیه، مولی، تهران، 1380.
61. خوارزمی، کمالالدین حسین، شرح فصوص الحکم، بهاهتمام نجیب مایل هروی، مولی، تهران، 1368.
62. خوانساری، محمد باقر، روضات الجنّات، تهران، 1390 ق.
63. دومین یادنامه علامه طباطبایی، مؤسسه مطالعات و تحقیق ت فرهنگی، تهران، 1363.
64. دیوان امام، مجموعه اشعار امام خمینیرحمه الله، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینیرحمه الله، تهران، چاپ چهارم، 373.
65. رحیمیان، سعید، تجلی و ظهور در عرفان نظری، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1376.
66. رسائل ابنعربی، تصحیح و تعلیقات نجیب مایل هروی، انتشارات مولی، تهران، 1375.
67. رضانژاد، غلامحسین، هدایة الامم یا شرح کبیر فصوص الحکم، الزهرا، تهران، 1381.
68. رمضانی، رضا ، عرفان پویا از نگاه امام خمینیرحمه الله، فصلنامه پژوهشهای علوم انسانی، سال اول، شماره چهارم، تابستان 1379.
69. زرینکوب، عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، امیرکبیر،تهران، چاپ پنجم، 1362.
70. - ، جستوجو در تصوف ایران، امیرکبیر،تهران، 1367.
71. - ، دنباله جستوجو در تصوف ایران، امیرکبیر، تهران، 1366.
72. زیر نظراحسان یارشاطر، دانشنامه ایران واسلام، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 2536.
73. زیر نظر احمد صدر حاج سید جوادی، دایرةالمعارف تشیع، ج 1، تهران، 1375.
74. زیر نظر غلامعلی حداد عادل، دانشنامه جهان اسلام، تهران، 1380.
75. زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج 4، تهران، 1373.
76. سبحانی، جعفر، بررسی ابعاد علمی شخصیت حضرت امام خمینیرحمه الله، مجموعه مقالات، انتشارات سروش، تهران، 1378.
77. - ، جامعیت علمی وعملی امامخمینیرحمه الله، کیهان اندیشه، قم، شماره 29.
78. سجادی، سیدضیاءالدین، مقدمهای بر مبانی عرفان و تصوف، سمت، تهران، 1372.
79. سرور لاهوری، مفتی مولوی غلام، خزینة الاصفیاء، 1312 ق.
80. سعادتپرور، علی، جمال آفتاب و آفتاب هر نظر، احیای کتاب، تهران، 1380.
81. سمنانی، علاءالدوله، مصنفات فارسی، بهاهتمام نجیب مایل هروی، علمی و فرهنگی، تهران، 1369.
82. شرح فصوص خوارزمی، تصحیح و تعلیق علامه حسن حسنزاده آملی، انتشارات دفترتبلیغات اسلامی، قم 1380.
83. شریف، م . م، تاریخ فلسفه در اسلام، ج1، مقاله ابنعربی، ابوالعلا عفیفی، ترجمه دکتر غلامرضا اعوانی، مرکز نشر دانشگاهی،تهران، 1362.
84. شعرانی، عبدالوهاب، الیواقیت و الجواهر، مصر، 1378ق.
85. شوشتری، سید قاضی نورالله، مجالس المؤمنین، اسلامیه، تهران، 1365.
86. صاحباختیاری، بهروز، ارادت واعتقاد صوفیه به خاندان علوی، کیهان اندیشه، قم، شماره 51.
87. صدرالدین شیرازی، ملاصدرا، عرفان و عارفنمایان، ترجمه محسن بیدارفر، الزهرا، تهران، 1371.
88. صدر، سید صدرالدین، المهدی، قم، 1358 ق.
89. - ، ترجمه المهدی، انتشارات انصاریان، قم.
90. صدوقیسها، منوچهر، تاریخ حکما وعرفای متأخر بر صدرالمتألهین، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران، تهران.
91. - ، نسبت سلسلههای صوفیه با ائمه آلالبیتعلیهم السلام، کیهان اندیشه، قم، شماره 49.
92. صفایی، علی، شارحان مکتب ابنعربی، نشریه کیهان اندیشه، قم، شماره 34.
93. طباطبایی، سیدمحمدحسین، شیعه، مذاکرات علامه طباطبایی با پرفسور هانری کربن، هجرت، قم، 1360.
94. - ، معنویت تشیع، به کوشش محمد بدیعی، تشیّع، قم، چاپ سوم، 1360.
95. طباطبایی، فاطمه، سخن عشق، دیدگاههای امام خمینیرحمه الله وابنعربی، پژوهشکده امام خمینیرحمه الله و انقلاب اسلامی، تهران، 1380.
96. عاملی، محمدبن حسین، اربعین شیخ بهایی، تهران، 1310 ش.
97. - ، ترجمه اربعین شیخ بهایی، ترجمه محمد خاتونآبادی، حکمت، تهران، 1368.
98. عفیفی، دکتر ابوالعلاء، شرحی بر فصوص الحکم، ترجمه دکتر نصرالله حکمت، الهام، تهران، 1381.
99. غرویان، محسن، در محضر استاد، دفتر نشر برگزیده،قم، چاپ ششم، 1378.
100. - ، در محضر بزرگان، یمین، قم، 1382.
101. فروزانفر، بدیعالزمان، رساله در تحقیق احوال و زندگانی مولانا، تهران، 1315 ش.
102. فعالی، محمدتقی ، تجربه دینی ومکاشفه عرفانی، پژوهشگاه فرهنگ واندیشه، تهران، 1379.
103. فهری، سید احمد، مراقد اهل بیت در شام، امیرکبیر، تهران، 1367.
104. فیض کاشانی، ملامحسن، کلمات مکنونه، طبع سنگی، تهران.
105. قاری بغدادی، ابوالحسن علیبن ابراهیم، الدّرالثمین فی مناقب الشیخ محییالدین، بیروت، 1959 م.
106. قمشهای، عارف الهی آقا محمدرضا، رساله خلافت کبری، ترجمه و شرح علی زمانی قمشهای، کانون پژوهش، 1378.
107. - ، رسالة ذیل فص شیثی فصوص الحکم، قزوین، 1354 ق.
108. قمی، شیخ عباس، الکنی و الالقاب، مکتبة صدر، تهران، چاپ چهارم، 1397 ق.
109. قمی، قاضی سعید، شرح الاربعین، تصحیح وتعلیق نجفقلی حبیبی، میراث مکتوب، تهران، 1379.
110. کاشفالغطا، محمدحسین، وحدت وجود یا وحدت موجود، ترجمه عید رحیمیان، کیهان اندیشه، قم، شماره 55.
111. کربن، هانری، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه اسداللّه مبشری، امیرکبیر،تهران، 1361.
112. کنیشن، الکساندر بازنگری عرفان امامخمینیرحمه الله ومیراث حکمت عرفانیاسلام، ترجمه محمد امجد، فصلنامه نقد ونظر، زمستان و بهار 78 و 79، سال 6، شماره 1 و 2.
113. گفتگوی دین و فلسفه، بهاهتمام محمدجواد صاحبی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، 1377.
114. گلشن جلوه، جمعی ازمحققان، بهاهتمام غلامرضا گلی زواره، قیام، قم، 1375.
115. لینگز، مارتین، عرفان اسلامی چیست، ترجمه فروزان راسخی، دفتر پژوهش ونشر سهروردی، تهران، 1378.
116. مجموعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری، صدرا، تهران، 1372.
117. مجموعه آثار امام خمینیرحمه الله، صحیفه امام، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینیرحمه الله، تهران، چاپ سوم، 1379.
118. مجموعه آثار حکیم قمشهای صهبا، تحقیق: ناجی اصفهانی و بهرامی قصرچمی، کانون پژوهش، اصفهان، 1378.
119. مددپور، محمد، شیخ اکبر، مؤسسه فرهنگی منادی تربیت، تهران، 1380.
120. مصاحبه با سیداحمد خمینیرحمه الله، زندگی امام بهروایت امام، فصلنامه حضور، شمارهاول، خرداد 1370.
121. مطهری، مرتضی، آشنایی با علوم اسلامی (کلام و عرفان)، انتشارات صدرا، تهران.
122. - ، انسان کامل، انتشارات اسلامی، قم، 1362.
123. - ، تفسیر سوره قارعه، صدرا، تهران ، 1373.
124. - ، تماشاگه راز، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1363.
125. - ، خدمات متقابل اسلام و ایران، صدرا،تهران.
126. - ، شرح مبسوط منظومه، ج1، صدرا،تهران، 1367.
127. - ، عرفان حافظ، صدرا، تهران، چاپ پانزدهم، 1377.
128. مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، صدرا، قم، چاپ هشتم، 1357.
129. مکی، شیخ، الجانب الغربی، تصحیح و تعلیقات نجیب مایل هروی، انتشارات مولی، تهران، 1364.
130. ملکی تبریزی، میرزاجواد، رساله لقاءاللّه، ترجمه سیداحمد فهری، فیض کاشانی، تهران، چاپدهم، 1375.
131. منصوری لاریجانی، اسماعیل، سیری در اندیشه عرفان حضرت امام، نشر آیه، تهران، 1377.
132. موسوی خلخالی، سیدمحمد ، شرح مناقب محییالدین، بهاهتمام سید جمالالدین، تالارکتاب، تهران، 1363.
133. مؤذنجامی، محمدهادی، گزیدهآرای نقادانه امامخمی یرحمه الله درعرفان، کیهان اندیشه، قم، شماره 35.
134. نبهانی، یوسف بن اسماعیل، جامع کرامات الاولیاء، مصر، 1381ه.ق.
135. نصر، سیدحسین، سه حکیم مسلمان، ترجمه احمد آرام، کتابهای جیبی، تهران، 1371.
136. نیکلسن، یادداشتهایی در باب فصوصالحکم، چاپ دانشگاه تهران، 1363.
137. نیکنام عربشاهی، محمد، فلسفه (ادوار فلسفه و سلسله فلاسفه)، تبریز، هادی، 1371.
138. یثربی، سید یحیی، عرفان نظری، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1374.
پ . ن :
394) سر الصلاة، امام خمینیرحمه الله، ص 38.
395) ستارههای خاموش، ما را به روشنایی فرا میخوانند، نزهت بادی، هفته نامه آوای قم، ش 5، ص 5.
پ . ن کیمیا :
سلام
شکر خدا این پست کامل شد ؛ این قسمت آخر این پست بود ؛ که بدون هیچ گونه دخل و تصرفی عینا در وبلاگ کیمیا ثبت شد ؛ گزارشا عرض شد . امیدوارم دوستان علاقه مند مطالعه کنند و امیدوارم کیمیا بتونه از این نوع پستها - هر چند که یه نموره طولانیه - باز هم تو کیمیا ثبت کنه .
موفق باشین
یاعلی