نیمه تاریک وجود، نوشته دبی فورد، ترجمه فرناز فرود :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

نیمه تاریک وجود، نوشته دبی فورد، ترجمه فرناز فرود نیمه تاریک وجود، نوشته دبی فورد، ترجمه فرناز فرود

پنجشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۹، ۰۷:۴۳ ب.ظ

بسم‌الله

پیرمرد برای انجام یک کار خدماتی آمده بود. خوش‌بیان بود و ته‌لهجه‌ی اصفهانی‌اش نمکین‌ترش می‌کرد. از این طرف و آن طرف و تجارب مختلفی که در طی این سال‌ها کسب کرده بود گفت و وقتی داشت می‌رفت سه کتاب برای مطالعه توصیه و معرفی کرد. به رسم ادب و از جهت احترام، اسم کتاب‌ها را نوشتم و در صف مطالعه‌ی مطالعات عمومی قرار دادم. قرنطینه و اپلیکیشن فیدیبو یکی از سه کتاب -نیمه‌ی تاریک وجود، نوشته‌ی دبی فورد با ترجمه‌ی فرناز فرود- را رساند سر صف، خواندمش و برایش نوشتم:

یک. این حوزه‌ی مهم برای بنده یک حوزه‌ی عمومی محسوب می‌شود نه تخصصی؛ پس آن‌چه می‌نویسم یک نظر تخصصی نیست فقط نظرات یک خواننده‌ی آماتور است.

دو. بحثی که کتاب مطرح می‌کند برای من جالب بود و اگر قصد مولف این بوده که فکر مخاطب را مشغول کند، درباره‌ی من کمی موفق شده است.

سه. صداقت مولف در گفتار برایم جالب بود آن‌جا که از گذشته‌ی خود تعریف می‌کند؛ به نظرم این نوع صداقت در آن طرف آب بیشتر است که دلایل خودش دارد. هرچند به جهت تفاوت فرهنگ و دین، گاهی این نوع صداقت شورش را درآوردن است و لازم نیست این همه صداقت داشت آن هم برای عامه‌ی مردم.

چهار. به نظر نمی‌رسد که این کتاب با این‌که ناظر به تبیین یک نظریه‌ی روان‌شناسی است اما کاملا تخصصی نوشته شده باشد، بیشتر منظورم علمی است. یعنی این کتاب بیشتر از این‌که یک کتاب علمی صرف باشد، به نظر کتابی می‌رسد که عموم مردم هم با مطالعه‌ی آن بهره ببرند.

پنج. با توجه به نکته‌ی قبل و هرچند این کتاب در پایان هر فصل، یک سری تمرین برای انجام داده است اما فکر نمی‌کنم بتوان این تمرین‌ها را تنها و بدون نظارت یک درمان‌گر، لااقل به کمال انجام داد. در جای‌جای کتاب احساس کردم باید آن بخش را در یک اتفاق درمان و با حضور یک درمان‌گر، بلندبلند خواند.

شش. به نظرم جذاب‌ترین و بهترین بخش کتاب هم فصل آخر است.

هفت. بدیهی است که برای آشنا شدن با یک نظریه، نمی‌توان و اصلا درست نیست به خواندن یک کتاب درباره‌ی آن نظریه بسنده کرد. این‌که باز هم درباره‌ی نظریه‌ی سایه‌ها مطالعه کنم یا نه با خداست اما اجمالا و با خواندن همین یک کتاب، این نظریه را در بعضی جاها درک نکردم.

هشت. بعید است اما شاید، شاید و باز هم شاید این کتاب را دوباره خواندم.

نهم. نکته‌ی مهمی که با خواندن این کتاب بارها و بارها به ذهنم رسید این بود: اگر خواننده‌ی این کتاب، این بحث و کلا خواننده‌های آثاری که روان و به خصوص اعتقادات (به معمای کلی اعتقادات) مخاطب را هدف می‌گیرند، با خواندن این مطالب شاکله‌ی ذهنی‌شان فرو بریزد تکلیف چیست؟ و جواب سوالات احتمالی تشکیل‌شده در ذهن‌شان را چه کسی باید پاسخ بدهد؟ این‌جاست که توصیه‌ی بزرگان خود را نشان می‌دهد که  در هر کاری، در هر علمی، در هر مطالعه‌ای بی‌همرهی خضر نباید قدم گذاشت.

ده. خواندن این کتاب را به کسانی که قصد گرفتن تخصص در این علم را ندارند، توصیه نمی‌کنم.

والسلام

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه