ارزش روزه و روزه‌دار :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

ارزش روزه و روزه‌دار ارزش روزه و روزه‌دار

شنبه, ۱۶ مهر ۱۳۸۴، ۱۲:۴۶ ق.ظ

کلمه‌ی رمضان از لغت رمض گرفته شده و دانایان لغت، رمض را به دو گونه توجیه کرده‌اند:

۱- تابش نور خورشید با حرارت هرچه تمام‌تر بر ریگ و سنگ

۲- باریدن باران شدید در اواخر پاییز

اگر رمضان به معنای اول باشد باید گفت: روزه واقعیتی است که هم‌چون حرارت شدید، مفاسد و پلیدی‌ها و تجاوزات و طغیان‌های غرایز را می‌سوزاند و آدمی را به میدان پاکی نزدیک می‌کند.

و اگر به معنای دوم باشد باید گفت: روزه هم‌چون بارانی که طبیعت را شستشو می‌دهد روان انسان را از آلودگی پاک کرده و به آدمی نیروی مقاومت داده و جسم را از خطرات رسوبات غذایی به سنگر امان می‌برد و به همین معنا روایتی از رهبر اسلام(ص) رسیده آن‌جا که فرموده‌اند:

«ارمض الله فیه ذنوب المومنین»

رمضان زمانی است که خداوند به خاطر عمل روزه، مردم مومن را شستشو داده و پاک می‌کند.

صوم رمضان یعنی: خودداری کردن از آن‌چه شرع و مکتب الله اجازه نداده و بی‌تردید گروه خودداران در پشگاه الهی به خاطر اجرای فرمان دوست از اعتبار خاصی برخوردارند، و نزد پروردگار و وجدان خویش روسپیدند.

علی(ع) می‌فرماید: به هنگامی که آدم به زمین آمد تابش خورشید چهره‌ی دل‌آرایش را تیره کرد، آدم از این پیش آمد دل‌گیر بود. جبرئیل به حضرتش گفت: میل داری رویت سپید گردد؟ گفت: آری! عرضه داشت: روز سیزده و چهارده و پانزده ماه را روزه بگیر. هر روزی که روزه گرفت یک‌سوم کبودی پوست از بین رفت و به روز سوم تمام چهره سپید شد. اگر در این روایت جای تاویل باشد باید گفت: روزه عامل به دست آوردن آبرو و اعتبار در پیشگاه خداست.

رمضان زمانی است که ابتدایش رحمت، و دهه‌ی دومش زمان غرق‌شدن در رحمت و عاقبتش آزادی از آتش جهنم است، این آزادی از عذاب آخرت، عکس‌العمل آزادی انسان از سوء خلق، طغیان غرایز و شهوات و بدکرداری به وسیله‌ی روزه‌ی ماه رمضان است، روزه‌ای که همراه با شرایط انجام گرفته باشد.

پیامبر عزیز(ص) در خطبه‌ی جمعه‌ی آخر شعبان در توضیح برنامه‌های رمضان چنین فرمودند: ماهی بر شما سایه می‌افکند که در ظرف آن لیلة‌القدر است، شب قدری که از هزار ماه با ارزش‌تر است.

خدای بزرگ روزه این ماه را بر شما واجب نموده و یک نماز مستحب را در شب آن مساوی با هفتاد نماز در شب‌های دیگر قرار داده، آن کسی که در این ماه به کار نیکی دست بزند و برنامه‌ی خداپسندانه‌ای انجام دهد ثوابش برابر با واجبی از واجبات خداست، و هر کس عمل واجبی انجام دهد، اجرش به اندازه‌ی هفتاد واجب در وقت دیگر است.

آری ای مردم، رمضان ماه استقامت و فراهم آوردن نیرو است و مزد مردم با استقامت بهشت است(۱).

رمضان ماه مساوات است. ماهی که باید ثروتمندان مادی و معنوی به تمام کمبودهای مردم تهیدست رسیدگی کنند، و دردهای معنوی را درمان نمایند، در این ماه نباید گروهی سیر و دسته‌ای گرسنه باشند، عده‌ای غرق در هدایت، و قشری گرفتار ضلالت، در این ماه است که خداوند روزی بندگان فرمان‌بر را زیاد می‌کند و این مساله واقعیتی است که قرآن از آن خبر داده: «آن‌گاه که مردم خویشتن‌داری به دست آرند‌ و از گناه و نافرمانی بپرهیزند تمام درهای برکات آسمان و زمین را به رویشان می‌گشاییم»(۲).

رهبر اسلام(ص) می‌فرماید: «در رمضان چهار برنامه از خداوند بخواهید، دو برنامه برای جلب عنایت حق، و دو برنامه از آن برنامه‌هایی که از آن بی‌نیاز نیستند، اما دو برنامه‌ی اول یکی قرارگرفتن در حصار توحید و دور شدن از شرک نیستند یکی طلب بهشت، و دیگری آزادی از آتش جهنم.

پیامبر(ص) می‌فرمود: هر آن‌کس که ماه رمضان را درک کند و خود را در مسیر آمرزش حق قرار ندهد در کدام زمان می‌خواهد به جبران کمبودها برخیزد!

و نیز فرمود: اگر خداوند به آسمان‌ها و زمین در چنان زمانی اجازه‌ی سخن‌گفتن دهد، به تمام روزه‌داران می‌گفتند: برنامه‌ی شما به بهشت منتهی می‌گردد، و باز فرمودند: برای بهشت دری است به نام ریان و آن اختصاص به روزه‌داران دارد، آخرین روزه‌داری که از آن وارد شود بسته می‌گردد.

پیامبر بزرگ می‌فرمود: روزه‌دار اگر غیبت نکند و بخوابد خوابش عبادت است.

رسول اکرم(ص) به مردم فرمود: طرحی را به شما بیاموزم که انجامش شیطان را از شما دور خواهد کرد به دوری بین مشرق و مغرب؟ پاسخ گفتند: آری! فرمودند: روزه رویش را سیاه می‌کند، دستگیری از تهیدستان پشتش را می‌شکند، دوستی در راه خدا، و تحمل رنج عمل شایسته، ریشه‌اش را می‌کند و توبه و بازگشت به حق رگ و پی او را جدا می‌کند، برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن روزه است.

پیشوای اسلام فرمود: به هنگام رمضان در تابستان چون رنج تشنگی به انسان روی آورد خداوند هزار ملک را مامور آدمی می‌کند تا بهشت و نعمت الهی را به او بشارت دهند و او را نوازش کنند و چون افطار گردد خطاب می‌رسد چه بوی خوشی داری، سپس به ملائکه می‌فرماید: شاهد باشید مغفرتم را نصیبش کردم.

و نیز فرمود: آن‌کس که از روی ایمان و عشق به خدا روزه بگیرد و حساب‌گر باشد و گوش و چشم و زبان را از گناه باز دارد، در حوزه‌ی رحمت گذشته و آینده‌ی الهی قرار گیرد و اجر ثابت‌قدمان نصیبش می‌شود(۳).

امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: روزه‌ی جسد خودداری از غذاست ولی با اراده و اختیار خویش، البته برای مزد و فرار از عذاب و روزه‌ی روان خودداری حواس پنج‌گانه است از گناه و پاک داشتن دل از تمام عوامل شر، و روزه‌ی دل نیکوتر است از روزه‌ی زبان و روزه‌ی زبان بهتر است از روزه‌ی شکم(۴).

از مجموع روایات استفاده می‌شود که روزه عمل ساده‌ای نیست و تنها گرسنگی و تشنگی مایه‌ی به وجود آمدن حقیقت روزه نمی‌باشد، بلکه روزه بزرگ‌ترین میدان تمرین برای پاک‌سازی جسم از امراض گوناگون و تزکیه‌ی روان از مفاسد اخلاقی و منورکردن دل به نور خداست.

با چنین روزه‌ای روزی فراوان می‌گردد، و اجتماع سالم گشته و آدمی در پیشگاه حق کسب آبرو می‌کند و در جهان بعد از بهشت بهره‌مند شده و از عذاب جهنم دور خواهد ماند.

 

پی‌نوشت‌ها:

۱- سفینة البحار: ج ۲، ص ۶۷.

۲- الاعراف: ۹۶.

۳- روایات نقل شده بیشترش در ج ۲ سفینة البحار باب صوم است.

۴- غررالحکم، ص ۴۶۰.

 

* منبع: پایگاه استاد حسین انصاریان

 

 

* این پست توسط آقای اسماعیل مصفا در کیمیای میهن‌بلاگ ثبت شده است، که بیان نتوانسته در انتقال آرشیو کیمیا به اینجا نام نویسنده را با خودش بیاورد. تاریخ ویرایش: یک‌شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه