برداشتی از مناجات شعبانیه (۳) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

برداشتی از مناجات شعبانیه (۳) برداشتی از مناجات شعبانیه (۳)

شنبه, ۹ مهر ۱۳۸۴، ۰۴:۳۹ ق.ظ

اکنون شخص دعاگویی که خود را گناهکار می‌داند با امید به غنا و کرم پروردگارش و با توجه به بزرگواری او فهرستی از درخواست‌های خویش را در محضر باری تعالی مطرح می‌کند و در لابه‌لای این فهرست از تملق و چرب‌زبانی و سعی در جلب توجه او فرو نمی‌گذارد.

ترجیع‌بند همه‌ی ادعیه‌ی مأثوره صلوات بر پیامبر و خاندان پاکش است

اللهم صل علی محمد و آل محمد

اولین دعا بعد از صلوات طلب توجه است

و اسمع دعایی اذا دعوتک و اسمع ندایی اذا نادیتک و اقبل علی اذا ناجیتک

هنگامی که تو را می‌خوانم دعای مرا اجابت کن و چون صدایت کنم آوایم بشنو و هنگامی که با تو مناجات می‌کنم به حالم توجه نما

پس از جلب توجه و ابراز برخی درونیات به حضرت ربوبی –اموری که در مقاله‌ی سابق بدان اشاره شد- حاجت بعدی طرح می‌شود. این حاجت شامل تمام حوائج می‌شود. گوینده‌ی دعا بدون این‌که اشاره‌ی دقیقی به حاجتش بکند کار را به قاضی الحاجات احاله می‌کند و به قول معروف می‌گوید هر چه که کرمت است به من عطا کن! نگاه به لیاقت من مکن!

الهی تول من امری ما انت اهله

خدایا امور زندگی مرا آن‌چنان که شایسته‌ی مقام خودت است اداره کن

طلب ترحم و پوشش گناهان و حفظ آبرو، حاجت‌های بعدی است

و عد علی بفضلک علی مذنب قد غمره جهله

الهی قد سترت علی ذنوبا فی الدنیا و انا احوج الی سترها علی منک فی الاخری

به فضل خودت بر بنده‌ای که در لجه‌ی گناهان فرو رفته ترحم نما. خدایا در دنیا گناهان زیادی از من پوشاندی من در قیامت خیلی بیشتر به پوشش آن نیازمندم.

معذرت‌خواهی و طلب ردنکردن از درگاه ربوبی حاجت بعدی است که مطرح می‌شود

فاقبل عذری...

عذرم را بپذیر...

الهی لاترد حاجتی  و لاتخیب طمعی...

حاجتم را رد مکن و امیدم را مبر...

یکی از موارد شیرین‌زبانی و تملق‌ها آنجاست که عرضه می‌دارد

الهی ان اخذتنی بجرمی اخذتک بعفوک و ان اخذتنی بذنوبی اخذتک بمغفرتک و ان ادخلتنی النار اعلمت اهلها انی احبک...

گویی خدا را در رودربایستی قرار داده:

خدایا اگر مرا به جرمم مؤاخذه کنی من هم تو را به عفوت بازخواست می‌کنم و اگر مرا به گناهانم مؤاخذه کنی من هم تو را به بخششت بازخواست خواهم کرد و اگر مرا داخل دوزخت ببری همه‌ی اهل آتش را با خبر می‌کنم که من خدا را دوست داشتم و خدا دوستش را به جهنم آورده است.

از دیگر فرازهایی که به طرح حاجت اختصاص داده شده است آن‌جاست که عرضه می‌شود:

الهی هب لی قلباً یدنیه منک شوقه و لساناً یرفع الیک صدقه و نظراً یقربه منک حقه

بار خدایا به من دلی عطا کن که مشتاق مقام قرب تو باشد و زبانی که صدقش به سوی تو بالا رود و نگاهی که حقانیتش به سوی تو آید.

اینکه خدا به فکر انسان باشد و کاری کند که بنده‌اش توفیق مناجات و ذکر او را داشته باشد از بهترین خواهش‌های بنده‌ی عابد است.

الهی و الهمنی بذکرک الی ذکرک و همتی فی روح نجاح اسمائک و محل قدسک

الهی بک علیک الا الحقتنی بمحل اهل طاعتک و المثوی الصالح من مرضاتک

ای خدا مرا واله و حیران یاد خود کن و همتم را برای نشاط و فیروزی در اسماء خود و مقام قدس و عظمت خویش موفق کن

تو را به ذات پاکت قسم که مرا به گروه مطیعانت ملحق ساز و منزل شایسته‌ای از مقام رضا و خوشنودی‌ات عطا فرما 

کم‌کم به دعاهای داغ می‌رسیم، دعاهایی که گویا از طرف بنده‌ای بیچاره ادا می‌شود:

الهی لاتجعلنی ممن صرفت عنه وجهک و حجبه سهوه عن عفوک

خدایا مرا از آنان که از ایشان روی می‌گردانی قرار مده

 

صحبت پیرامون بقیه‌ی درخواست‌ها را به فرصتی دیگر موکول می‌کنیم.

ادامه دارد...

 

 

* این پست توسط آقای هادی در کیمیای میهن‌بلاگ ثبت شده است، که بیان نتوانسته در انتقال آرشیو کیمیا به اینجا نام نویسنده را با خودش بیاورد. تاریخ ویرایش: سه‌شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۱۳

  • ناصر دوستعلی

مناجات شعبانیه

هادی

کیمیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه