بر بال قلم (بخش بیستم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

بر بال قلم (بخش بیستم) بر بال قلم (بخش بیستم)

يكشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۸۴، ۱۰:۵۴ ب.ظ

لغزش‌گاه‌های قلم

۳۱- «را»ی زاید را نیاوریم:

حرف نشانه‌ی «را» گاه زاید است و نوشته را سست و ابتدایی نشان می‌دهد. معمولا این عیب آن‌گاه جلوه می‌کند که جمله دارای «نهاد مفعولی» باشد. نهاد مفعولی، رکنی از جمله است که از لحاظ دستوری برای فعل جمله‌ی پایه، نهاد به شمار آید و از لحاظ معنا برای فعل جمله‌ی پیرو، مفعول باشد. در مثال زیر، «پیامبران» از لحاظ معنا مفعولِ «فرستاد» است و از لحاظ دستوری نهادِ «بودند»:

پیامبرانی که خدا فرستاد، هادیان بشر بودند.

این جمله نیاز به «را» ندارد، زیرا نهاد مفعولی در حقیقت «نهاد» است و نهاد هرگز «را» نمی‌پذیرد.

می‌توان گفت که هرگاه کلمه‌ای برای جمله‌ی پایه، نهاد باشد، «را» نمی‌پذیرد، هر چند مفهوما برای جمله‌ی پیرو، مفعول باشد؛ اما اگر برای جمله‌ی پایه، مفعول باشد، «را» می‌پذیرد، اگر چه ظاهرا به جای نهاد نشسته باشد.

 

۳۲- از «را» در جای مناسب استفاده کنیم.

۳۳- قید را در مکان مناسب بیاوریم:

مکان قید در جمله، تابع قاعده‌ی خاصی نیست و به مفهوم قید، سبک مقاله، و نوع تاکید نویسنده بستگی دارد. با این حال، معمولا:

یک.  قیدهای زمان و مکان و تاکید و نفی در آغاز جمله می‌آیند.

دو. قیدهای حالت و چگونگی پیش از فعل قرار می‌گیرند.

سه. قیدهایی که کلمه‌ای جز فعل را توضیح و تقیید می‌بخشند، پیش از همان کلمه می‌نشینند.

چهار. قیدهای مرکب و گروه‌های قیدی در آغاز جمله می‌آیند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه